۰ نفر

اقتصاد جهان چقدر تحت تاثیر ویروس «کووید19» قرار می‌گیرد؟

۱۰ اسفند ۱۳۹۸، ۱۹:۰۶
کد خبر: 420893
اقتصاد جهان چقدر تحت تاثیر ویروس «کووید19» قرار می‌گیرد؟

با تاثیرگذاری شدید شیوع بیماری کرونا بر بازارها، احتمال وقوع یک رکود بزرگ اقتصادی در جهان قوت گرفته است. پس از آن که بیماری کرونا اقتصاد چین را به رکود کشاند، اکنون با رسیدن این ویروس به آمریکا و اروپا، سقوط بازارهای این مناطق هم آغاز شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم،  با کاهش شدید تقاضا در آمریکا، اروپا و چین برای خرید کالاهای مصرفی، مواد اولیه و مواد معدنی، بورس‌های اقتصادهای بزرگ جهان یکی پس از دیگری در حال زیان‌دهی هستند به طوری که در یک هفته اخیر بالغ بر پنج تریلیون دلار از ارزش بورس‌های جهان کاسته شده و اقتصاد جهان طی هفته‌های گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا بدترین عملکرد خود را از زمان بحران مالی یک دهه گذشته داشته است. نهادهای بین‌المللی از قطعی بودن وقوع یک رکود بزرگ اقتصادی در جهان خبر می‌دهند. آخرین بار رکود بزرگ اقتصادی در جهان در سال‌های 2008 و 2009 رخ داد.

هشدار شرکت‌های بزرگ

شرکت‌های بزرگ بین‌المللی همچون سامسونگ، اچ‌پی، مسترکارد، مایکروسافت، کوکاکولا و اپل در روزهای اخیر پیش‌بینی خود از درآمدشان در سال جاری میلادی را کاهش داده‌اند. موسسه مالی گلدمن ساچ پیش‌بینی کرده که رشد درآمد شرکت‌های آمریکایی در سال جاری میلادی نسبت به سال قبل صفر خواهد بود. صندوق بین‌المللی پول نیز پیش‌بینی کرده که این ویروس 1/0درصد از رشد اقتصادی ۳/۳درصدی جهان را در سال ۲۰۲۰ از بین می‌برد؛ اما با این حال، گیتا گاپینا، اقتصاددان ارشد در صندوق بین‌المللی پول می‌گوید: «با این شیوع گسترده، شاهد سناریوهای بسیار نزولی و ترسناک برای رشد اقتصادی جهان خواهیم بود.» آکسل وبر، رئیس گروه بانکی و سرمایه‌گذاری UBS در سوئیس هم در این خصوص می‌گوید: «رشد جهانی سقوط گسترده‌ای تجربه خواهد کرد. 5/3 درصد رشد پیش‌بینی‌شده، به 5/0 درصد خواهد رسید. اقتصاد چین در سه‌ماهه اول امسال، کاهش رشد شدیدی خواهد داشت.»

اقتصاددان‌های بانک آمریکا که یک شرکت خدمات مالی است، به مشتریان خود هشدار داده‌اند انتظار دارند اقتصاد جهان در سال جاری میلادی تنها 8/2 درصد رشد کند یعنی ضعیف‌ترین رشد از 2009 تا حالا. این اقتصاددان‌ها قبلا ضعیف‌ترین رشد را برای چین از 1990 پیش‌بینی کرده بودند و حالا می‌گویند آمریکا کمترین رشد اقتصادی را طی چهار سال گذشته خواهد داشت.

بهای نفت و ارزش سهام در بازارهای آمریکا و اروپا به دنبال تاثیرات کرونا بر بخش‌های اقتصادی دنیا با کاهش ارزش روبه‌رو شدند که انتظار می‌رود با ادامه این روند بدترین هفته پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸ برای این بازارها رقم خورده و دنیا با یک رکود اقتصادی دیگر مواجه شود. در سوی مقابل، تقاضا برای خرید طلا در بازارهای جهانی افزایش پیدا کرده چراکه سرمایه‌گذاران برای حفظ ارزش پول خود با توجه به سقوط بازارهای سرمایه، به خرید طلا روی آورده‌اند.

کرونا ۵ تریلیون دلار به بورس‌بازان دنیا ضرر زد

ترس از ویروس کرونا پنج تریلیون دلار از ارزش بازار سهام دنیا کم کرد که از زمان بحران مالی ۲۰۰۸ بی‌سابقه است.

 به گزارش رویترز، ترس از ویروس کرونا دوباره باعث سقوط بازار سهام دنیا در روز جمعه شد و ارزش این بازارها را پنج تریلیون دلار کم کرد که از زمان بحران مالی 2008 بی‌سابقه است.  بازارهای اصلی اروپا 2 تا 3 درصد کاهش یافتند و این روند رو به کاهش باعث شد سود اوراق قرضه دولت آمریکا که به نظر می‌رسد ایمن‌ترین سرمایه در دنیا باشد، به پایین‌ترین حد خود برسد.

 امید می‌رفت شیوع این ویروس که از چین آغاز شده، طی چند ماه پایان یابد و فعالیت اقتصادی به سرعت به حد عادی بازگردد، ولی تعداد موارد ابتلا به این ویروس در سراسر جهان این امید را بر باد داد.  انتظار می‌رود فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را تا ماه آینده پایین بیاورد و سایر بانک‌های مرکزی همین کار را برای بهبود اقتصادی و دوری از رکود جهانی ادامه دهند.  اختلال در سفرهای بین‌المللی و زنجیره‌های عرضه، بسته شدن مدارس و لغو رویدادهای بزرگ همه باعث تیره و تار شدن دورنمای اقتصاد جهان شده است. اقتصاد جهان قبل از شیوع این ویروس هم به خاطر جنگ تجاری آمریکا و چین مختل شده بود.  

سهام وال‌استریت 4/4 درصد در روز پنجشنبه سقوط کرد که بزرگ‌ترین سقوط آن از آگوست 2011 بود.  در آسیا شاخص MSCI به‌جز ژاپن، 7/2 درصد کاهش یافت. سهام نیکی ژاپن از ترس به تعویق افتادن المپیک به خاطر شیوع ویروس کرونا 3/4 درصد سقوط کرد. بازی‌های المپیک برای ماه‌های جولای و آگوست برنامه‌ریزی‌شده است.

رکود جهانی را باید جدی گرفت

میثم رادپور، کارشناس اقتصادی درباره شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر اقتصاد جهانی گفت: آن چیزی که کشورها را امیدوار می‌کند این است که با شروع فصل گرما سرایت‌پذیری این ویروس کاهش می‌یابد اما اگر این فرضیه غلط باشد قطعا اقتصاد جهانی در رکود قرار می‌گیرد.

وی افزود: پس از بحران سال 2008 انتظار می‌رفت سیاست‌های اقتصاد پولی و بانکی اروپا و آمریکا با تغییر همراه باشد اما شاهد کاهش بیکاری و کنترل تورم علی‌رغم تزریق پول کلان به اقتصاد برای کنترل بحران بودیم، در نتیجه کشورهایی که پول بیشتری برای اقتصاد خود تزریق کردند در معرض آسیب بیشتر قرار دارند.

رادپور با اشاره به این که صاحبان کسب‌وکار و سرمایه کشور آمریکا با توجه به چشم‌انداز مثبتی که دولت این کشور برایشان ترسیم کرده برنامه‌ریزی بلندمدت داشتند، تصریح کرد: اگر ظرفیت‌های اقتصادی این کشور کاهش یابد و آنطور که سرمایه‌گذاران انتظار داشتند پیش نرود ممکن است دردسرهایی برای اقتصاد آمریکا به دنبال داشته باشد.

به گفته وی، کاهش ظرفیت اقتصادی به معنای تعدیل نیروی کار و رکود اقتصادی در جهان است که بنگاه‌های اقتصادی در این شرایط قادر به پرداخت بدهی‌های خود نیستند. زمانی که ظرفیت‌های اضافی در کشورها ایجاد می‌شود صاحبان سرمایه روی این وضعیت سرمایه‌گذاری می‌کنند که کوچکترین تغییر در این شرایط باعث تغییر در شاخص‌های کلان خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی به احتمال کاهش ظرفیت اقتصادی کشورهای دارای اقتصاد بزرگ مانند آمریکا اشاره کرد و گفت: اگر آمریکا بخواهد مانند چین قرنطینه کند و ممنوعیت و محدودیت برای تجارت خود در نظر بگیرد رکود زودتر از آنچه مدنظر کارشناسان است، اتفاق می‌افتد.

رادپور ویروس کرونا را ماشه رکود تشبیه کرد و افزود: اقتصادی که در اوج خودش قرار دارد ممکن است با تغییر سیاست‌های اقتصادی برای رشد آن با بروز یک بحران از حد میانگین هم پایین‌تر بیاید. اکنون اقتصادی مثل آمریکا از آسیب‌پذیری بیشتری برخوردار است.

وی تاکید کرد: اگر اقتصادی مانند آمریکا که مستعد رکود است در این وضعیت قرار بگیرد قطعاً به کشورهای دیگر سرایت می‌کند که در این صورت تقاضای نفت کاهش می‌یابد اما وضعیت در مورد طلا متفاوت است. به گفته رادپور، طلا ثابت کرده در شرایطی که بازارهای مختلف بازده ندارند توانسته به سرمایه‌گذاران خود سود قابل توجهی عرضه کند، از این رو به نظر می‌رسد طلا با وجود رکود در سایر بازارها با رشد تقاضا مواجه خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی به رکود سال 2008 میلادی اشاره کرد و گفت: بانک‌های مرکزی دنیا در آن زمان پول زیادی به اقتصادشان تزریق کردند و هر کشوری که این کار را بیشتر انجام داده باشد بیشتر در معرض خطر رکود اقتصادی قرار دارد. طبق آمارهای موجود آمریکا برای رفع بحران بیشترین پول را به اقتصاد خود تزریق کرد تا آمار بیکاری خود را کاهش دهد. در همین حال حدود یک و نیم تریلیون دلار ذخیره مازاد بانک‌های مرکزی دنیا از جمله آمریکاست که با بحران به وجود آمده شاید باعث هدررفت این ذخایر شود.