۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

کرونا اقتصاد کره جنوبی را هدف گرفت/ سامسونگ در تلاش برای رهایی از کرونا

۹ اسفند ۱۳۹۸، ۲۰:۴۶
کد خبر: 420639
کرونا اقتصاد کره جنوبی را هدف گرفت/ سامسونگ در تلاش برای رهایی از کرونا

هفته‌ها پس از ظهور نخستین مورد ابتلای کرونا در چین، تاثیر این شیوع بر بسیاری از شرکت‌ها از جمله اپل نمایان شد؛ این ویروس کشنده اکنون سامسونگ الکتریک در کره جنوبی را هدف گرفته است.

اقتصاد آنلاین - اکرم شعبانی؛ کره جنوبی کشوری با ۵۱ میلیون نفر جمعیت است که در کمتر از ۵۰ روز بیش از ۱۵۰۰ مورد ابتلا به ثبت رسیده و این تعداد در حال افزایش نیز هست.

فایننشال تایمز در گزارشی درباره تاثیر شیوع کرونا در کره جنوبی و سایه آن بر اقتصاد این کشور و شرکت سامسونگ نوشته است:‌ شیوع ویروس کرونا با نام علمی کووید -۱۹ در دائجو چهارمین شهر بزرگ کره جنوبی نیز در خبرها اعلام شد. در این میان انتقادات زیادی به دولت کره جنوبی مبنی بر عدم نظارت و کنترل کافی به خصوص در محدود کردن سفرها به چین و از چین به کره جنوبی مطرح شده است.

در حالی که مقامات بهداشت این کشور تلاش خود را برای مهار شیوع کرونا به کار گرفته‌اند، اما اکنون مهمترین شرکت کره جنوبی که در عین حال بزرگترین تولید کننده تلفن هوشمند و تراشه‌های رایانه‌ای در جهان است نیز با چشم انداز اختلال ناگهانی و آسیب بالقوه روبروست.

اگرچه تاکنون سامسونگ در برابر این شرایط مقاوم عمل کرده اما پس از دریافت نتیجه مثبت آزمایش کرونای یکی از کارکنان خود ناچار به توقف یکی از خطوط تولید خود شد. از آن زمان تاکنون دو هزار و ۵۰۰ کارگر این کارخانه برای مدت دو هفته ناچار در قرنطینه خانگی قرار گرفته‌اند.

پارک چونگ هون رییس بخش استاندارد چارترد در سئول در این باره می‌گوید اختلال اساسی‌تری که می‌تواند ایجاد شود «آسیب رساندن به بهبود اقتصادی شکننده کره جنوبی» است. با شیوع هر چه بیشتر ویروس در کره جنوبی و از کنترل خارج شدن تعداد مبتلایان و تاثیر آن بر تولید ریز تراشه‌ها در این کشور، بدترین سناریوی ممکن برای کره جنوبی رقم خواهد خورد.

سامسونگ چه اندازه برای کره جنوبی مهم است؟

تقریبا با هر معیار قابل سنجشی، سرنوشت چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا از نزدیک با شرکت سامسونگ گره خورده است. این شرکت سال گذشته ۱۲.۵ درصد از تولید ناخالص کره جنوبی را به خود اختصاص داد. صادرات ۴۵ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور است در حالی که ریز تراشه‌های رایانه‌ای که محصول اصلی سامسونگ است، یک پنجم از کل صادرات این کشور را به خود اختصاص می‌دهند.

در حالی که طی سال گذشته سامسونگ با مساله رکود در بازار تراشه‌های کامپیوتری روبرو بود اما شرکت و تحلیل‌گران انتظار داشتند که سه ماهه نخست سال جاری کمبودهای بازار سال قبل را جبران کند، چرخه‌ای که نه تنها سود سامسونگ، بلکه سرمایه‌گذاری‌های شناور را نیز در کره جنوبی افزایش می‌داد.

سامسونگ کارفرمای برجسته‌ای در کره جنوبی است که بیش از ۱۸۰ هزار نفر به صورت مستقیم در این شرکت مشغول به کار هستند و تعداد زیادی از شرکت‌ها به شکل وابسته به سامسونگ فعالیت می‌کنند. بسیاری از فعالیت‌ها و خدمات کره جنوبی وابسته به فروش تجهیزات این شرکت هستند.

چرا عملکرد محلی سامسونگ اهمیت دارد؟

سامسونگ سال‌هاست که زنجیره تامین محصولات خود را به فراتر از چین و کره جنوبی رسانده و با موفقیت در حال گسترش به بازارهای کار ارزان‌تر از جمله ویتنام و هند است.

تحلیل‌گران بر این باورند که در مهمترین بخش‌های تجاری این شرکت که شامل تولید تراشه‌های رایانه‌ای و تلفن‌های هوشمند می‌شود به خصوص در رابطه با فناوری‌های حساس و ویژه هنوز تولیدات به امکانات کره جنوبی بستگی دارد.

شرکت‌های کره جنوبی بزرگترین سازندگان تراشه‌های حافظه در جهان هستند و تراشه‌های DRAM بیش از ۷۰ درصد بازار جهانی تراشه‌ها را به خود اختصاص داده است. در عین حال ۵۰ درصد از بازار جهانی تراشه‌های حافظه فلش در اختیار شرکت NAND است.

سامسونگ خود بزرگترین بازیگر این بازار است چرا که تمام تراشه‌های DRAM و بیش از ۷۰ درصد تراشه‌های NAND را در داخل کشور تولید می‌کند. در عین حال مشابه تمام تراشه‌های NAND و تقریبا مشابه نیمی از تراشه‌های DRAM نیز در داخل کره جنوبی به وسیله شرکت اس کی هاینیکس SK Hynix تولید می‌شود.

سامسونگ همچنین امکان تولید بیشتر تراشه‌های پردازنده خود را در کره جنوبی فراهم آورده است، اگرچه بخش کمی از آنها در کارخانه‌های ایالات متحده در اوستین تگزاس تولید می‌شوند. تراشه‌ها بدون تردید مغز هر رایانه‌ای هستند و معمولا بر اساس یک قرارداد تولید می‌شوند.

سامسونگ سهم ۲۰ درصدی از این بازارها را در اختیار دارد و به صورت مستقیم با بزرگترین شرکت نیمه هادی تایوان در رقابت است. در واقع این دو شرکت تنها شرکت‌های تولید کننده تراشه‌های پردازنده با تکنولوژی پیشرفته این صنعت تحت قرارداد برای طراحان تراشه مانند کوالکام Qualcomm و برادکام Broadcom به عنوان تنها سازندگان قطعات مورد نیاز اپل و هوآوی هستند.

همچنین شرکت سامسونگ در تلفن‌های هوشمند بیش از نیمی از قطعات مورد نیاز خود را در ویتنام تولید می‌کند، اگرچه علاوه بر تولید در هند، برخی از تلفن‌ها را برای بازار محلی گومی Gumi در ۲۰۰ کیلومتری جنوب شرقی سئول تولید می‌کند.

نکته مهم آنکه برخی از قسمت‌های اصلی مورد استفاده در تلفن‌های با کیفیت سامسونگ تنها در کره جنوبی تولید می‌شود، که این شامل نمایشگرهای OLED، شیشه‌های بسیار نازک و لولا برای تلفن‌های جدید با قابلیت تا شدن است.

کرونا چه اندازه احتمال ایجاد تخریب سامسونگ را دارد؟

سامسونگ درباره شیوع این ویروس اعلام کرده که هیچ تاثیری بر حجم تولید گومی بر اثر این جریان انتظار نمی‌رفت. اما تحلیل‌گران پیش بینی می‌کنند که اگر شیوع این بیماری ادامه دار باشد می‌تواند تخریب‌های قابل انتظاری در پی داشته باشد.

کیم یانگ وو تحلیل‌گر شرکت اس کی سکیوریتی SK Securities در این باره عنوان کرده است: اگر فقط یکی از تولید کنندگان اصلی قطعات داخلی، تولید خود را معلق کند، کل زنجیره تامین تحت تاثیر قرار می‌گیرد. تحلیل‌گران همچنین عنوان می‌کنند که احتمال تعلیق تولید در کارخانه‌های تولید تراشه سامسونگ کمتر است چرا که تجهیزات به صورت ماشینی و خودکار در اتاق‌های تمیز و با کنترل بسیار پیشرفته با تجهیزات پیشرفته محافظتی تولید می‌شود. اما در صورت وجود هر گونه تعلیق امکان وجود هرج و مرج بسیار زیادی در بازارهای تراشه‌های داخلی حافظه وجود دارد.

فراتر از سواحل کره جنوبی، ادامه اختلال در عرضه در چین نیز با خطر روبروست به طوری که سامسونگ در ماه جاری به وسیله حمل و نقل هوایی فوری تولیدات ساخت چین را برای پاسخگویی به تقاضا به ویتنام منتقل کرد. در چنین شرایطی کارشناسان و تحلیل‌گران تاکید می‌کنند که تقاضای تراشه‌های رایانه‌آی در بازارهای جهانی در سال جاری رو به بهبود است اما چنین رویکردی می‌تواند با کندی اقتصادی جهانی تحت تاثیر قرار گیرد.