۰ نفر

باج‌دهی هند برای امضای توافق تجاری با آمریکا!

۲۹ بهمن ۱۳۹۸، ۱۴:۳۷
کد خبر: 417913
باج‌دهی هند برای امضای توافق تجاری با آمریکا!

هند با موافقت برای ورود بیشتر محصولات کشاورزی و لبنی آمریکایی و کاهش عوارض واردات موتورسیکلت‌های هارلی دیویدسون، در تلاش است تا در سفر دونالد ترامپ به دهلی نو، یک توافق تجاری با واشنگتن امضا کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، منابع آگاه به بلومبرگ گفتند با وجود این که مذاکرات میان آمریکا و هند برای امضای یک توافق تجاری در هنگام سفر دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا به هند در اواخر فوریه ادامه دارد اما در خصوص این که توافق نهایی چه زمانی آماده خواهد شد، هیچ شفافیتی وجود ندارد و هنوز کار روی جزییات ظریف‌تر توافق ادامه دارد تا مسائل میان دو کشور حل و فصل شوند.

مذاکرات تجاری میان واشنگتن و دهلی نو پیش از سفری که نارندرا مودی، نخست وزیر هند در سپتامبر به آمریکا داشت، در بن بست مانده است.

توافق تجاری حتی اگر کوچک باشد، بازار هند را به روی محصولات آمریکایی بیشتر بازار می‌کند و موقعیت ترامپ را در سال انتخابات ریاست جمهوری تحکیم می‌کند. وی ماه میلادی گذشته قرارداد تجاری با چین و همچنین قرارداد تجاری سه جانبه با کانادا و مکزیک را امضا کرد.

هند در خصوص کاهش تعرفه واردات موتورسیکلت‌های شرکت هارلی دیویدسون و موضوعات حساسی مانند سقف قیمت دستگاه‌های پزشکی و دسترسی بازار به محصولات لبنی آمریکایی نرمش نشان داده است. اما واشنگتن هنوز درباره مسائل متعددی که برای منافع هند اهمیت دارد مانند معافیت از تعرفه‌های بالاتر واردات فولاد و آلومینیوم تصمیمی نگرفته است و تنها مقررات را برای واردات بیشتر محصولاتی مانند انگور، انبه هندی تسهیل کرده و تعرفه واردات آنها را کاهش داده است.

بحث احیای مجدد معافیتی که تا سال گذشته به هند اجازه داده بود حدود دو هزار محصول را بدون پرداخت تعرفه به آمریکا صادر کند، یکی دیگر از موضوعات مهم است و در اولویت مسائل مورد مذاکره هند قرار دارند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، منابع آگاه اظهار کرده‌اند که مذاکرات دو طرف در بن بست مانده زیرا آمریکایی ها موارد جدیدی را در جریان مذاکرات اضافه کرده‌اند.

ارزش تجارت دوجانبه آمریکا و هند تا مارس سال ۲۰۱۹ به ۸۸ میلیارد دلار در سال بالغ شد و دهلی نو ۱۷ میلیارد دلار مازاد تجاری داشت. این مازاد از سال ۲۰۱۷ پس از این که هند نفت، گاز طبیعی، زغال سنگ و هواپیمای بیشتری از آمریکا خرید، رو به کاهش گذاشت.