۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

کاهش ۱.۶درصدی رشد اقتصادی ژاپن/ ثبت سریع‌ترین کاهش رشد برای سومین اقتصاد بزرگ جهان

۲۸ بهمن ۱۳۹۸، ۱۶:۰۳
کد خبر: 417648
کاهش ۱.۶درصدی رشد اقتصادی ژاپن/ ثبت سریع‌ترین کاهش رشد برای سومین اقتصاد بزرگ جهان

​رشد اقتصادی ژاپن در سال 2019 سریعترین کاهش را طی 5 سال گذشته تجربه کرد. افزایش نرخ مالیات بر فروش، وقوع توفان بزرگ هاگیبیس و کاهش نرخ تقاضای جهانی از جمله عواملی است که بر این کاهش رشد تاثیرگذار بوده است.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ بر اساس برآوردهای منتشر شده از سوی دولت ژاپن، سومین اقتصاد بزرگ جهان در سه ماهه چهارم سال 2019 کاهش 1.6 درصدی را پشت سر گذاشته است. این رقم بزرگترین رقم کاهش از سال 2014 تاکنون بوده است.

تولید ناخالص داخلی سالانه (GDP) نسبت به 6.3 درصد پیش بینی شده در سه ماهه اکتبر تا دسامبر کاهش سریع‌تری را پشت سر گذاشت. وجود نگرانی‌هایی از شیوع ویروس کرونا نیز از دیگر عواملی است که در این رکود سه ماهه تاثیرگذار بوده است؛ این نگرانی‌ها موجب شد تا سومین اقتصاد بزرگ جهان در وضعیت رکود قرار بگیرد.

پس از افزایش مالیات بر فروش ژاپن در ماه اکتبر، هزینه‌های مصرفی این کشور 2.9 درصد کاهش یافت و بر این اساس مالیات بر فروش طی ماه اکتبر از 8 به 10 درصد رسید. در عین حال وقوع توفان بزرگ هاگیبیس که بر بخش‌های وسیعی از کشور اثر گذاشت از جمله عوامل تاثیرگذار در این روند بوده است.

طی سه ماهه گذشته، هزینه‌های سرمایه در این کشور 3.7 درصد کاهش داشت و در جریان ادامه روند جنگ تجاری میان چین و ایالات متحده، صادرات ژاپن هم 0.1 درصد کاهش را پشت سر گذاشت.

پس از تاثیر ویروس کرونای جدید بر اقتصاد چین که منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی شده و اکنون تاثیر آن بر صنعت گردشگری در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ژاپن، بسیاری از سرمایه گذاران نگران آن هستند که کاهش تعداد گردشگران چینی در ژاپن روند منفی اقتصادی این کشور را تشدید کند.

در پاسخ به داده‌های منتشر شده در این باره یاسوتوشی نیشیمورا وزیر اقتصاد ژاپن توضیح داد: دولت ژاپن آماده است تا همه اقدامات لازم را برای مقابله با تاثیر شیوع ویروس کرونای جدید بر اقتصاد و گردشگری کشور خود به انجام رساند.

گفتنی است که در ماه دسامبر، دولت شینزو آبه بودجه‌ای به مبلغ 120 میلیارد دلار (90 میلیارد پوند) با هدف کاهش تاثیر افزایش مالیات بر فروش به تصویب رساند.

کاهش تولید ناخالص داخلی برای نخستین بار در بیش از یک سال گذشته اتفاق افتاده و رقم اعلام شده بیشترین رقم از 7.4 درصدی است که در سال 2014 اعلام شده بود، ژاپن در آن زمان هم مالیات بر فروش خود را افزایش داده بود.