۰ نفر

انتقادهای داخلی از رییس‌جمهور آمریکا افزایش می‌یابد

۲۶ بهمن ۱۳۹۸، ۸:۵۰
کد خبر: 416993
انتقادهای داخلی از رییس‌جمهور آمریکا افزایش می‌یابد

دولت دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا در حالی وارد سال چهارم خود شده که تعداد زیادی از مقامات بلندپایه آن کاخ سفید و دولت را ترک کرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، افرادی همچون رکس تیلرسون، جیمز متیس، جان کلی، هربرت مک مستر، جان کلی، جان بولتون و تعداد زیادی از افراد که لیست بلند بالایی را تشکیل می‌دهند. هرچند که اکثر آنها به دلیل اختلافات جدی با شخص رییس‌جمهور دونالد ترامپ از کاخ سفید جدا شدند، اما هر یک از آنها سعی کردند پس از خروج سکوت کنند و وارد نزاع جدی با دونالد ترامپ نشوند و هر روایتی که به شکل پراکنده مطرح می‌شود، تماما روایت‌های غیر رسمی و به نقل از منابع آگاهی است که دراختیار رسانه‌های مختلف قرار می‌گیرد. اما برخی دیگر همچون جان کلی، رییس سابق کارکنان کاخ سفید و ژنرال چهارستاره ارتش امریکا که یک‌سال پیش کاخ سفید را ترک کرد به سنت سکوت خود پایبند نبوده و سعی کرده به شکل جسته و گریخته در محافل متعدد حاضر شود و سخنرانی کند. البته جان کلی که روزی وزیر امنیت داخلی و سپس رییس کارمندان کاخ سفید شد یک کارنامه مورد نقد را از خود به جای گذاشته است، چراکه او فردی بود که سیاست‌ جداسازی کودکان از پدر و مادرانی که به شکل غیرقانونی وارد امریکا می‌شدند را کلید زد. همچنین ممنوعیت سفر شهروند 6 کشور عمدتا مسلمان به امریکا نیز در دوره وزارت جان کلی رخ داد. از همین‌رو انتقادات بسیار زیادی نسبت به رویکرد او در بحث مهاجران وجود دارد، اما او از جمله معدود مقام‌های سیاسی سابق کاخ سفید در دوره دونالد ترامپ است که در زمان استیضاح از حضور شاهدان در جلسه دادگاه حمایت می‌کرد. او اخیرا در سخنانی از اقدام سرهنگ الکساندر ویندمن، عضو شورای امنیت ملی امریکا برای حضور در جایگاه شهود کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان حمایت کرد. کلی عنوان کرد که او حق داشته نسبت به شرایط نگران باشد و در جایگاه شهود علیه دونالد ترامپ شهادت دهد. کلی در سخنان خود از سرهنگ ویندمن حمایت کرد. در طرف دیگر دونالد ترامپ بلافاصله در پاسخ به سخنان جان کلی در توییتر نوشت که بهتر است او دهانش را ببندد. تجربه کلی نشان می‌دهد که چرا بسیاری از مقام‌های سابق تصمیم می‌گیرند که ساکت بمانند هر چند که بسیاری از آنها به ‌شدت مخالف سیاست‌های دونالد ترامپ هستند، ولی می‌دانند که شخص ترامپ و نزدیکان او هیچ‌گونه انتقادی را تحمل نمی‌کنند. با این حال کلی تصمیم گرفته سکوت نکند. او از زمان خروج از کاخ سفید در سخنرانی‌های عمومی و مصاحبه‌های مطبوعاتی به شکل محدود و گاه و بی‌گاه حضور پیدا کرده است. هر چه فاصله زمانی خروج از کاخ سفید نیز بیشتر شده بی‌پرواتر از گذشته انتقادات خود را علیه ترامپ مطرح می‌کند. کلی در دوره پرتنش استیضاح طی مصاحبه‌ای عنوان کرد که باید قانونگذاران صحبت شاهدان را بشنوند، موضعی که برخلاف رویکرد تیم حقوقی ترامپ بود که قصد داشتند به سرعت دونالد ترامپ را تبرئه کنند.

به نوشته آتلانتیک، به نظر می‌رسد که جان کلی قصد دارد نویسنده داستان خود باشد و نمی‌خواهد سال‌ها بعد روایت خود را ارایه کند. جان کلی در پاسخ به سوالی که در سخنرانی اخیر او مطرح شده در خصوص اجرای طرح ممنوعیت ورود شهروندان مسلمان به امریکا گفت: این اقدام را دولت ترامپ به شکل خلق‌الساعه به تصویب رساند و عنوان کرد که هیچ‌گونه مشورتی با وزارت امنیت داخلی صورت نگرفته است، از همین‌رو در یک سردرگمی برای پیاده‌سازی این سیاست قرار گرفتیم و سپس بعد از شش ماه برای تصدی پست ریاست کارمندان کاخ سفید مسوولیت خود را واگذار کردم. جان کلی در بخش دیگری از سخنان خود که در دانشگاه نیوجرسی انجام داد در خصوص طرح ترامپ برای کره شمالی نیز گفت: رییس‌جمهور ترامپ یکی از راه‌های موجود برای حل بحران کره شمالی را در پیش گرفت، اما کار نکرد. البته من آدم خوشبینی‌ام، اما واقعی‌گرا نیز هستم و هیچ‌گاه فکر نمی‌کردم که کیم کاری جز بازی دادن ما انجام دهد و او این کار را نسبتا موثر و خوب انجام داد.

اما نکته جالب توجه این اتفاق حمایت جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید از جان کلی بود. دو نفری که هیچ‌گاه تصور نمی‌شد در کنار یکدیگر قرار گیرند و از هم حمایت کنند. پس از حمله دونالد ترامپ به جان کلی، جان بولتون در توییتر خود از جان کلی دفاع کرد. او در توییتر خود نوشت: جان کلی مرد پر افتخاری است. او در ادامه نوشت: من و جان بعضی اوقات اختلاف‌نظر داشتیم، همان‌طور که در سطوح ارشد دولت مرسوم است. اما او همیشه به کشور خود وفادارانه خدمت کرده است. به شکل ویژه محافظه‌کاران وظیفه دارند که حملات بی‌اساس علیه او را رد کنند. جان کلی پیش از ورود به دولت ترامپ در اذهان امریکایی‌ها ژنرال 4ستاره ارتش محسوب می‌شد که در جنگ‌های متعدد حضور داشته و از هر دو جناح احترام بسیار زیادی نسبت به او قائل بودند؛ اما به ناگاه دونالد ترامپ همه این موارد را نادیده گرفته است، ترامپ در توییتر خود عنوان کرد او نیز مانند بسیاری از افراد دیگری که شغل خود را از دست می‌دهند، نمی‌تواند دهان خود را ببندد. با این حال کلی نیز اگرچه با جان بولتون اختلافات زیادی داشته، اما ماه گذشته عنوان کرده بود که باید سخنان بولتون در جلسه استیضاح ترامپ در خصوص قطع شدن کمک‌های امریکا به اوکراین شنیده شود. او گفته بود که اگر جان بولتون حرفی بزند آن را قبول خواهم کرد.

اولین انتقاد دادستان کل از ترامپ

ویلیام بار، دادستان کل و وزیر دادگستری امریکا در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه خبری ABC گفت: هیچ‌گاه رییس‌جمهور از من نخواسته تا در یک پرونده جنایی دخالت یا کاری انجام دهم، اما باید توییت در خصوص پرونده‌های مربوط به وزارت دادگستری را متوقف کند، چراکه این اقدام ادامه کار در شغلی که دارم را غیرممکن می‌کند. این اقدام ویلیام بار را می‌توان نخستین انتقاد او از دونالد ترامپ دانست. البته حتی طرفداران جدی ترامپ در کنگره نیز معتقدند که ترامپ باید توییت‌های خود را متوقف کند. با این حال بار در این مصاحبه به صراحت اعلام کرد که فکر می‌کنم زمان آن رسیده است که انتشار توییت در مورد پرونده‌های جنایی مربوط به وزارت دادگستری را متوقف کنیم. ویلیام بار در پاسخ به این سوال که آیا او به عواقب حرف‌های خود در انتقاد از رییس‌جمهور فکر کرده و نسبت به واکنش ترامپ آمادگی دارد نیز گفت: وظیفه من اداره وزارت دادگستری است و اینکه باید بر اساس موضوعی که فکر می‌کنم، کار درستی است تصمیم‌گیری کنم. او ادامه داد: من قرار نیست مورد هجوم کسی یا تحت تاثیر فردی قرار بگیرم، حال این تاثیر‌گذاری از سوی کنگره، یک روزنامه یا حتی رییس‌جمهور باشد. بار تاکید کرد من می‌خواهم کاری را انجام دهم که فکر می‌کنم درست است و من نمی‌توانم کار خود را در شرایطی انجام دهم که به صورت مداوم در زمینه‌ای که به من مربوط است، اظهارنظر انجام می‌شود.

گلایه اصلی ویلیام بار به موضوع توییت دونالد ترامپ در‌خصوص پرونده راجر استون یکی از نزدیکان دونالد ترامپ بود که گفته می‌شود درخواست 7تا9سال حبس برای او شده بود که ترامپ را به ‌شدت ناراضی کرد از همین‌رو بار نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داد. البته بسیاری معتقدند دادستانی به خاطر توییت ترامپ درخواست محکومیت استون را کاهش داده که ویلیام بار آن را رد کرد.

تلاش برای بستن دستان ترامپ علیه تهران

مجلس سنای امریکا پس از آنکه از جریان استیضاح فارغ شد، قطعنامه‌ای را در دستور کار خود قرار دارد که تیم کین سناتور دموکرات سنا از چندی پیش آن را آغاز کرده بود. این قطعنامه که با حمایت 8سناتور جمهوری‌خواه به تصویب رسید، اختیارات نظامی دونالد ترامپ در اعلام جنگ علیه ایران را محدود می‌کند. این قطعنامه با 55 رای موافق و 45 رای مخالف به تصویب رسید. این در حالی بود که دونالد ترامپ نسبت به تصویب قطعنامه هشدار داده بود. مجلس نمایندگان امریکا پس از ترور سردار سلیمانی نسخه‌ مشابه این قطعنامه را در ژانویه به تصویب رساند و طبق گفته نانسی پلوسی بلافاصله پس از بازگشت نمایندگان از تعطیلات این قطعنامه در مجلس نمایندگان به رای گذاشته شود و احتمالا نیز به تصویب خواهد رسید. پلوسی همچنین در بیانیه‌ای گفت: تصمیم سهل‌انگارانه رییس‌جمهور درخصوص تنش‌زایی با ایران بدون مشورت با کنگره، جان نظامیان، دیپلمات‌ها و دیگر امریکایی‌ها را به به خطر می‌اندازد. با این حال، چند هفته است که دولت، به‌ خاطر اقداماتی که انجام داده و نداشتن راهبرد، که تهدیداتی را برای نظامیان ما ایجاد کرده است، کنگره و مردم امریکا را در ابهام قرار داده است. بیش از ۱۰۰ نفر از نظامیان ما علایم آسیب مغزی را دارند که نتیجه حمله انتقام‌جویانه ایران است و باز هم رییس‌جمهور آن‌ را انکار کرده و آن را «سردرد» جراحاتی «نه ‌‌چندان جدی» می‌داند.» او در ادامه عنوان کرد: رییس‌جمهور باید به خواست کنگره و مردم امریکا گوش فرادهد و در راستای راهبرد تنش‌زدایی که از جان و منافع امریکایی‌ها محافظت می‌کند با کنگره همکاری کند. امریکا و جهان کشش جنگ را ندارند.» انتظار اولیه حاکی از آن است که کاخ سفید این قطعنامه را وتو کند و برای اجرایی‌سازی آن نیاز به دوسوم رای نمایندگان وجود دارد که به نظر نمی‌رسد چنین اجماعی در کنگره امریکا وجود داشته باشد، اما به شکل نمادین هشداری برای کاخ سفید بود که نمی‌تواند در مورد جنگ احتمالی با ایران یک اجماع ایجاد کند.