۰ نفر

اوج‌گیری تورم در کشورهای شمال اروپا

۲۴ بهمن ۱۳۹۸، ۱۵:۵۶
کد خبر: 416771
اوج‌گیری تورم در کشورهای شمال اروپا

نرخ تورم نروژ به بالاترین سطح چهار ماه اخیر خود رسید.

به گزارش تریدینگ اکونومیکس، نرخ تورم نروژ در ۱۲ ماه منتهی به ژانویه۲۰۲۰ به ۱.۸ درصد افزایش یافت که از چهار ماه گذشته تاکنون بی سابقه بوده است. این نرخ تورم که ۰.۲ درصد بیشتر از پیش بینی‌های قبلی و ۰.۴ درصد بیشتر از ماه قبل بوده است، بیش از همه تحت تأثیر افزایش تورم بخش حمل و نقل قرار گرفته است که تورم آن از ۲.۳ درصد در ماه دسامبر به ۲.۸ درصد در ماه ژانویه افزایش پیدا کرده است. در بین سایر بخش‌های تورمی، تورم مواد غذایی و نوشیدنی از ۰.۴درصد به ۲.۱ درصد و بخش فرهنگ و آموزش از ۲.۱ درصد به ۲.۷ درصد افزایش یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، هسته تورمی که تورم بخش انرژی و مواد غذایی را به دلیل نوسانات بالای قیمت در آنها در نظر نمی‌گیرد، در ماه ژانویه بدون تغییر نسبت به ماه قبل و در سطح دو درصد باقی است. بر مبنای ماهانه نیز تورم نروژ ۰.۴ درصد اندازه گیری شده است.

متوسط نرخ تورم نروژ در بازه زمانی ۱۹۵۰ تا ۲۰۱۹ معادل ۴.۵۷ درصد بوده که بالاترین تورم ثبت شده مربوط به ژوئن ۱۹۵۱ با ۱۸.۹درصد و کمترین تورم نیز مربوط به ژانویه ۲۰۰۴ با منفی ۱.۸ درصد بوده است.

از سوی دیگر نرخ تورم در دیگر کشور اروپای شمالی یعنی دانمارک نیز روند افزایشی به خود گرفته و تورم سالانه این کشور تا پایان ماه ژانویه با ۰.۱ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۰.۷ درصد رسیده است.

این نرخ تورم که بالاترین نرخ تورمی دانمارک از ماه ژوئن تاکنون محسوب می‌شود بیش از همه تحت تأثیر افزایش نرخ تورم بخش حمل و نقل قرار گرفته است که تورم آن از ۱.۸ درصد در ماه دسامبر به ۲.۷ درصد در ماه ژانویه افزایش پیدا کرده است. نرخ تورم در بخش رستوران و هتلداری از ۱.۷ درصد به دو درصد رسیده است. در بخش مراقبت‌های درمانی و غذا و نوشیدنی نیز نرخ تورم و به ترتیب معادل دو درصد و ۰.۷ درصد بوده است.

نرخ تورم ماهانه در دانمارک نیز با ۰.۳ درصد افزایش نسبت به ماه قبل همراه شده و به ۰.۱ درصد رسیده است. متوسط نرخ تورم دانمارک در بازه زمانی ۱۹۸۱تا ۲۰۱۹معادل ۲.۸۶ درصد بوده است که بالاترین تورم ثبت شده مربوط به ژوئن ۱۹۸۱با ۱۳ درصد و کمترین تورم نیز مربوط به ژانویه ۲۰۱۵ با منفی ۰.۱ درصد بوده است.