۰ نفر

گزارش تکان‌دهنده واشنگتن‌پست از «کودتای اطلاعاتی قرن»

۲۳ بهمن ۱۳۹۸، ۱۶:۴۷
کد خبر: 416536
گزارش تکان‌دهنده واشنگتن‌پست از «کودتای اطلاعاتی قرن»

سه رسانه واشنگتن‌پست آمریکا، زد.دی‌‌.اف آلمان و اس‌.آر.اف سوئیس گزارش دادند سی‌آی‌ای آمریکا و سازمان اطلاعاتی آلمان، دهه‌ها پنهانی، صاحب یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید ابزارهای رمزگذاری بوده‌اند؛ شرکت سوئیسی «کریپتو‌.ای‌جی».

این شرکت تولیدهای‌اش را به بیش‌از ۱۲۰کشور ازجمله ایران، دولت‌های نظامی آمریکای جنوبی، واتیکان، هند و پاکستان فروخته. ابزارهای رمزگذاری به‌شیوه‌ای دست‌کاری می‌شدند که این دست‌گاه‌های اطلاعاتی بتوانند رمزها را بشکنند.

این ابزارها در ۴۰درصد ارتباط‌های دیپلماتیک و دیگر تماس‌های میان دولت‌ها به‌کار می‌رفته است.

روزنامه واشنگتن‌پست این عملیات را کودتای اطلاعاتی قرن نامیده است.

این شرکت زیرنظر ماموران سی‌آی‌ای، میلیون‌ها دلار از مشتریان‌شان بابت فروش ابزارهای ضدجاسوسی و رمزگذاری گفت‌وگوهای پنهانی دریافت می‌کرد؛ اما همه اطلاعات مشتریان‌اش را به سرویس ‌های جاسوسی آمریکا و آلمان و شاید اسراییل و سوئد می‌داده است.

روسیه و چین هیچ‌‌گاه از ابزارهای این شرکت سوئیسی استفاده نکردند ولی جاسوسان آمریکایی با شنود ارتباط این کشورها با کشورهای دیگر به اطلاعات بسیاری دست یافته‌اند.

ارتباط احتمالی این شرکت سوئیسی با دست‌گاه‌های امنیتی چندسال قبل بی آن‌که ثابت شود، سروصدا به‌پا کرد و عربستان، ایتالیا و آرژانتین قراردادشان با این شرکت را لغو کردند، اما ایران همچنان از این شرکت خرید کرده است.

این رسانه‌ها مدعی‌شده‌اند شنود گفت‌وگوهای ایرانی‌ها در جریان گروگان‌گیری کارمند سفارت آمریکایی در ایران و  لودادن ١٩هزار پیام محرمانه نظامی و دیپلماتیک ایرانی‌ها در دوران جنگ عراق ازجمله خدمت‌های این شرکت به سی‌آی‌ای بوده است.

یک‌بار ایران حتی در سال ۱۹۹۲ بابت درز اطلاعات پنهانی‌ یک پرونده،به هانس بوهلر فروشنده ارشد شرکت سوئیسی شک و بازداشت‌اش‌کرد.

اما پس‌از  ۹ماه‌ونیم زندان انفرادی و بازجویی در اوین در‌این‌باره‌که آیا کدهای رمز ایران یا لیبی را به غربی لو داده، آزاد شد چون بوهلر چیزی درباره این کار شرکت نمی‌دانست. 

کریپتو ای‌جی در سال ۱۹۹۳ «یک‌میلیون‌دلار» برای آزادی او پرداخت و وقتی مطمئن شد چیزی به ایران لو نداده اخراج‌اش کرد چون سوال‌های دردسرسازی می‌پرسید.