۰ نفر

افول ستاره اقبال بایدن

۲۳ بهمن ۱۳۹۸، ۱۲:۱۱
کد خبر: 416470
افول ستاره اقبال بایدن

معاون باراک اوباما در کاخ سفید تمام تعطیلات آخر هفته خود را در نیوهمپشیر گذراند تا خود را برای دومین انتخابات درون‌حزبی این بار در این ایالت آماده کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، جو بایدن 77ساله در یکی از جلسات تبلیغاتی خود در پاسخ به زنی جوان که از او پرسید بر چه اساس با وجود نتیجه بسیار ضعیفی که در آیووا کسب کردید هنوز رأی‌دهندگان باید به امکان پیروزی شما در انتخابات باور داشته باشند؟ ترجیح داد به رقبای اصلی خود در حزب دموکرات حمله کند.‌به گزارش رویترز، واکنش بایدن به این سؤال تنها به حمله به رقبایش ختم نشد و زن جوان سؤال‌کننده هم مورد تمسخر معاون سابق رئیس‌جمهور

ایالات متحده قرار گرفت. شاید در نگاه اول، واکنش بایدن باعث تعجب شود اما این همان بایدنی است که در اغلب موقعیت‌ها خودش را نشان می‌دهد.

از بهار سال 2019 و زمانی که بایدن وارد کمپین انتخاباتی حزب دموکرات برای رقابت با دونالد ترامپ شد، این سناتور سابق، هم اشک شوق دموکرات‌ها را رقم زده و هم به اندازه‌ای باعث خشم شده که رهبران این حزب حتی برای مدتی به دنبال فردی دیگر برای رقابت با ترامپ باشند.‌بایدن در ماه‌های گذشته بارها در صدر نظرسنجی‌ها قرار داشت و رسانه‌ها از او به عنوان رقیب اصلی ترامپ نام می‌بردند اما در هفته‌های اخیر ورق برگشت و ستاره اقبال بایدن رو به افول گذاشت. به طوری که در اولین انتخابات درون‌حزبی در آیووا، بایدن پس از بوتجج، سندرز و وارن، چهارم شد. نظرسنجی‌های قبل از انتخابات نیوهمپشیر هم حاکی از آن بود که در این ایالت هم بایدن کم و بیش نتیجه‌ای ناامیدکننده را رقم می‌زند، چیزی که خودش هم به آن معترف بود.

نظرسنجی اخیر رویترز/ ایپسوس که روز دوشنبه و یک روز قبل از انتخابات نیوهمپشیر انجام شد، نشان می‌داد که پس از انتخابات آیووا محبوبیت بایدن در سراسر ایالات متحده با کاهشی پنج‌درصدی به حدود 17 درصد رسیده و از این نظر پس از برنی سندرز قرار گرفته است.

پس از پایان سخنرانی بایدن در منچستر ایالت نیوهمپشیر، حاضران رفتارهای دوگانه‌ای از او شاهد بودند. بایدن از یک سو با تعدادی از حاضران در سالن گرم می‌گرفت و در قبال مشکلاتشان ابراز همدردی می‌کرد و حتی به برخی از آنها شماره شخصی خود را می‌داد تا در صورت رفع‌نشدن مشکل با او تماس بگیرند، از سوی دیگر با منتقدان و معترضانش رفتاری غیرقابل قبول داشت. او یکی از رأی‌دهندگان در آیووا را «دروغگوی لعنتی» خواند و پس از ادامه انتقادهای این فرد، با مشت به سینه‌اش کوبید و گفت «برو به نامزدی دیگر رأی بده».

از کوره دررفتن‌های بایدن فقط به یک هفته اخیر و پس از شکست در آیووا محدود نمی‌شود. در ماه نوامبر و زمانی که بایدن برای کمپین انتخاباتی خود به کارولینای جنوبی رفته بود، در پاسخ به درخواست یکی از فعالان سیاسی این ایالت برای جلوگیری از اخراج مهاجران، با فریاد پاسخ داد که «تو باید به امثال ترامپ رأی بدهی». این فرد پس از واکنش بایدن گفت به کمپین انتخاباتی سندرز می‌پیوندد.  این فعال سیاسی پس از برخوردهای تند اخیر بایدن با رأی‌دهندگان دموکرات در نیوهمپشیر نتیجه گرفت که «بایدن از استراتژی روان‌شناسی معکوس استفاده می‌کند و اتخاذ این استراتژی در نهایت به ضرر او تمام می‌شود».

بایدن روز شنبه و پس از آنکه با اعلام نتایج انتخابات آیووا مشخص شد در بین سه نامزد اول این ایالت جایی ندارد، در اولین سخنرانی خود در نیوهمپشیر حملات تندی نثار «پت بوتجج» شهردار سابق «ساوت‌بند» ایالت ایندیانا و برنی سندرز، دو نامزدی کرد که بیشترین رأی را در آیووا به دست آوردند. پس از آن هم بایدن در جلسه پرتنش خود با خبرنگاران، اخبار منتشرشده در مورد ایجاد شکاف در تیم تبلیغاتی خود و تمایل برخی اعضا برای کناره‌گیری را رد کرد.‌بایدن حتی سیستم مناظره در حزب دموکرات را زیر سؤال برد و هم‌زمان عملکرد سال‌های قبل خود در مناظره با جمهوری‌خواهان از جمله با پاول رایان و سارا پی‌لین را ستود.

عملکرد ضعیف بایدن، او را به تناقض‌گویی واداشته است. پس از آنکه حملات بایدن به بوتجج و سندرز بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها یافت و اعتراض‌های زیادی برانگیخت، او توپ را به زمین رسانه‌ها انداخت و ادعا کرد که «رسانه‌ها و خبرنگاران باعث شدند تا من به این دو نامزد حمله کنم. آتش این تنش را رسانه‌ها روشن کردند».

بایدن در هادسن ایالت نیوهمپشیر هم در اواسط سخنرانی خود رشته کلام را از دست داد و به جای صحبت درباره انتخابات به سختی‌هایی که آمریکایی‌ها در زندگی دارند پرداخت و داستان فوت «بیو» پسر بزرگش بر اثر سرطان مغز را تعریف کرد.

پس از پایان این گردهمایی، یکی از حاضران که از ایالت نیوجرسی به نیوهمپشیر آمده بود، گفت به بایدن رأی خواهم داد. «آنچه را بایدن تعریف می‌کرد، در زندگی خودم تجربه کردم و می‌فهمم او از چه صحبت می‌کند». متأسفانه این حامی بایدن در ایالت نیوجرسی زندگی می‌کند و نمی‌توانست در رأی‌گیری شب گذشته در نیوهمپشیر رأی دهد.