۰ نفر

رکود بی‌سابقه شرکت هواپیمایی بوئینگ در سال ۲۰۲۰

۲۳ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۱۲
کد خبر: 416446
رکود بی‌سابقه شرکت هواپیمایی بوئینگ در سال ۲۰۲۰

به دنبال سقوط دو فروند هواپیمای ماکس ۷۳۷ بوئینگ، این شرکت آمریکایی نتوانست در ژانویه سال ۲۰۲۰ برای اولین بار در ۶۰ سال گذشته هیچ سفارش از طرف ایرلاین‌های خارجی دریافت کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، در ادامه فشار مالی به علت زمین گیر شدن کلیه هواپیماهای ماکس ۷۳۷، شرکت بوئینگ آمریکا نتوانست در ماه ژانویه هیچ سفارشی دریافت کند و این اتفاق از سال ۱۹۶۲ تا کنون بی‌سابقه بوده است.  

به رغم فشارهای مالی بسیار بر بوئینگ، ایرباس رقیب اروپایی این شرکت تولید کننده هواپیما توانسته در ماه ژانویه سال جاری ۲۷۴ سفارش از ایرلاین‌های خارجی دریافت کند.  

پس از آنکه اداره هواپیمایی فدرال (FAA) به علت سقوط دو فروند هواپیمای کلیه هواپیماهای مکس ۷۳۷ را زمین گیر کرد،  در اواخر ژانویه شرکت بوئینگ اولین ضرر سالانه خود را در ۲۳ سال گزارش داد.  

وزیر خزانه‌داری آمریکا هفته گذشته با شبکه اقتصادی فاکس‌بیزنس مصاحبه کرد و درباره رشد تولید ناخالص ملی سال ۲۰۲۰ گفت: فکر کنم که پیش‌بینی‌های ما به دلیل (مشکلات) بوئینگ و دیگر عوامل کاهش یافته است. بنابراین (رشد تولید ناخالص ملی) پایین‌تر از (رقم پیش‌بینی شده) خواهد بود.  

استیو منوچین افزود: می‌توانستیم به رشد سه درصد دست یابیم اما بوئینگ که بزرگترین صادرکننده (آمریکا) است، ضربه شدیدی به صادرات ما زده است.  

هیات مدیره بزرگترین شرکت هواپیماسازی جهان در راستای اعتمادسازی دوباره، ماه پیش دنیس مولنبرگ مدیرعامل این غول هواپیمایی را برکنار کرد و دیوید کالهون رئیس هیات مدیره شرکت جانشین او شد.  

۲۹ اکتبر۲۰۱۸ (هفتم آبان ۱۳۹۷) یک فروند هواپیمای بوئینگ مدل ۷۳۷ مکس متعلق به شرکت لاین‌ایر در یک پرواز داخلی در اندونزی دچار سانحه شد و همه ۱۸۹ سرنشین آن جان باختند.  

حدود پنج ماه بعد از این حادثه، ۱۰ مارس ۲۰۱۹ (با ۱۹ اسفند ۱۳۹۷)، یک فروند هواپیمای دیگر شرکت بوئینگ از همین مدل در پرواز شماره ۳۰۲ خطوط هوایی اتیوپی که از فرودگاه بین‌المللی بوول اتیوپی عازم فرودگاه بین‌المللی جومو کنیاتا واقع در نایروبی پایتخت کنیا بود، دچار سانحه مشابهی شده و همه ۱۵۷ نفر سرنشین آن کشته شدند.  

پس از این حوادث، همه هواپیماهای بوئینگ مدل ۷۳۷ مکس در جهان تا رفع اشکال نهایی، زمینگیر شدند.  

بوئینگ امیدوار است با رفع نواقص این هواپیما، تولید و فروش آن ادامه یابد بویژه آنکه تولید ۴۰۰ فروند مدل مکس ۷۳۷ به پایانی رسیده اما تحویل آن‌ها منوط به رفع نواقص هواپیماست.