۰ نفر

بازتاب حضور مردم در راهپیمایی 22بهمن در رسانه‌های خارجی

۲۲ بهمن ۱۳۹۸، ۱۵:۵۴
کد خبر: 416318
بازتاب حضور مردم در راهپیمایی 22بهمن در رسانه‌های خارجی

رسانه‌های انگلیسی و عربی زبان امروز حضور میلیونی مردم در راهپیمایی 22بهمن را پوشش داده و برخی نیز از حضور جمعیت ابراز شگفتی کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، رسانه‌های عربی و انگلیسی زبان امروز (سه‌شنبه) همزمان با راهپیمایی گسترده مردم ایران در شهرهای مختلف اقدام به پوشش این تجمع عظیم کردند.

رسانه‌های عربی

 رسانه‌های لبنانی العهد در گزارش خود درباره حضور گسترده مردم نوشت: «علی‌رغم سرمای هوا و بارش برف در برخی استان‌ها، میلیون‌ها ایرانی به میدان‌ها و خیابان‌ها آمدند تا در راهپیمایی‌های پیروزی انقلاب شرکت کنند. راهپیمایی‌های امسال همزمان با چهلم شهید قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه و همرزمانش است.»

اما شبکه المیادین نیز مراسم سالروز انقلاب و راهپیمایی مردم را از سه شهر تهران، کرمان و قم، به شکل زنده پوشش داد و مجری این شبکه گفت که مردم ایران از بزرگ و کوچک، سالخورده و جوان در این راهپیمایی حضور دارند.

او سپس با اشاره به حضور مردم رشت در زیر بارش شدید برف گفت: «همین حضور با این وضعیت، نشان دهنده دروغ کسانی است که می‌گویند، مردم ایران را بالاجبار به این مراسم‌ها می‌آورند.»

وبگاه قطری العربی الجدید نیز سخنان دکتر روحانی را برای پوشش خبری خود استفاده کرد و نوشت که ایرانی‌ها صبح امروز در شرایطی که درگیر مشکلات اقتصادی در پی تحریم‌های آمریکا هستند؛ اما در تهران و دیگر شهرها ۴۱ مین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را زنده نگه‌ داشتند

وبگاه الشفق نیوز عراق که جهت‌گیری مخالف جبهه مقاومت دارد نیز به مراسم امروز پرداخت و نوشت که شعاردهندگان در یک راهپیمایی گسترده، با حمل پرچم‌های ایران، تصاویر شهید «قاسم سلیمانی» را با خود حمل می‌کردند.

وبگاه اخبار العراق نیز حضور مردم در راهپیمایی امروز را «بسیار گسترده» توصیف کرد.

وبسایت صدی اونلاین مصر نیز با درج ویدئویی از تظاهرات امروز نوشت: «دهها هزار نفر از مردم ایران، صبح امروز 41مین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را گرامی داشتند.»

پایگاه خبری روزنامه پرتیراژ «الیوم‌السابع» مصر، امروز سه‌شنبه گزارش کرد که ده‌ها هزار نفر از مردم ایران صبح امروز در چهل و یکمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، در سایه تنش شدید با آمریکا، به خیابان‌ها آمدند.

اما وبگاه عربی روسیا الیوم با درج تصویر حضور دکتر روحانی و حجت‌الاسلام مجتبی خامنه‌ای در راهپیمایی 22 بهمن امروز نوشت که شرکت‌کنندگان با حمل تصاویر شهید قاسم سلیمانی شهار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سر دادند. 

وبگاه روزنامه القدس العربی نیز نوشت: «مردم مناطق مختلف ایران امروز علی رغم سرمای شدید و در شرایطی که ایران تحت فشار اقتصادی و فشارهای خارجی قرار دارد؛ به طور گسترده به خیابان‌ها آمدند.»

خبرگزاری ملی عراق (نینا) نیز حضور مردم در مراسم امروز را «میلیونی» توصیف کرد و به سخنرانی دکتر روحانی، حجت‌الاسلام رئیسی و محسن رضایی در تهران، مشهد وتبریز اشاره کرد.

وبسایت خبری اخبار لیبیا نیز به سردی هوا و حضور وسیع مردم ایران در شهرهای مختلف اشاره کرد.

وبگاه ایوان لیبیا نیز نوشت که مردم ایران علی‌رغم مشکلات اقتصادی و فشارها خارجی از صبح امروز در شهرهای مختلف به خیابان‌ها آمدند.

پایگاه خبری روداوو نیز با درج تصویری از خیابان آزادی نوشت که شهرهای مختلف ایران امروز شاهد حضور وسیع مردم در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی که با چهلم شهادت سردار قاسم سلیمانی همراه شد؛ بود.

وبگاه اماراتی ابوظبی الاخباریه نیز با اشاره به سرمای شدید هوا و مشکلات اقتصادی در ایران نوشت که مردم ایران به طور وسیع در این مراسم حضور یافتند. این وبگاه همچنین به تاریخچه پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت.

رسانه‌های انگلیسی زبان

در بخش رسانه‌های انگلیسی‌زبان نیز حضور میلیونی مردم بازتاب وسیعی داشت.

 شبکه صهیونیستی «آی ۲۴» در گزارشی در مورد راهپیمایی مردم ایران در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اذعان کرده است که جمعیت انبوهی از مردم در این مراسم حضور داشتند. 

در گزارش این شبکه آمده است: «بعد از آنکه مقام‌های [ایرانی] خواهان آن شدند که برای نمایش اتحاد، حضور گسترده‌ای [در راهپیمایی] صورت گیرد، راهپیمایی‌هایی با جمعیتی انبوه در تهران برگزار شد.»

اما خبرگزاری فرانسه جزو رسانه‌هایی بود که به طور گسترده مراسم امروز را پوشش داد و نوشت: «هزاران نفر از ایرانی‌ها روز سه‌شنبه در نمایشی از اتحاد همزمان با تنش‌های اوج‌گرفته با ایالات متحده، برای گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد انقلاب اسلامی تجمع کردند.»

این رسانه اشاره کرده است که حاضران در این راهپیمایی تصاویر امام خمینی (ره)، پرچم‌های ایران و دست‌نوشته‌هایی با شعار «مرگ بر آمریکا» و «تا آخر ایستاده‌ایم» به دست داشتند.

خبرگزاری انگلیسی رویترز نیز در گزارش خود درباره راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه نوشت: «به رغم تشدید تنش‌ها با ایالات متحده، ده‌ها هزار ایرانی امروز (سه‌شنبه) در خیابان‌های تهران و دیگر شهرها حضور یافتند تا چهل و یکمین سالگرد انقلاب اسلامی را جشن بگیرند».

رویترز در این گزارش راهپیمایی مردم در تهران، مشهد، اهواز، کرمان و برخی دیگر از شهرها اشاره و شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» و پلاکاردهای آنها را برجسته کرده است.

خبرگزاری راشاتودی نیز نوشت: «برف سنگین، ایرانی‌ها را از گرامی داشتن سالگرد انقلاب اسلامی‌شان باز نمی‌دارد. جمعیت انبوه در مناطق مختلف سراسر ایران به خیابان‌ها آمدند تا چهل و یکمین سالگرد انقلاب اسلامی را گرامی بدارند. مردم در برخی از مناطق به رغم ریزش برف سنگین و بدون واهمه از هوای سرد با در دست داشتن چتر (در راهپیمایی) حضور یافتند».

رسانه مطرح و پرنفوذ چینی با انتشار گزارشی درباره سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شعارهای ضدآمریکایی و ضداسرائیلی مردم ایران و گرامی داشتن یاد سپهبد قاسم سلیمانی را برجسته کرده است.

رسانه مطرح و پرنفوذ شینهوای چین نیز با انتشار گزارشی درباره سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شعارهای ضدآمریکایی و ضداسرائیلی مردم ایران و گرامی داشتن یاد سپهبد قاسم سلیمانی را برجسته کرده است.