۰ نفر

روز یازدهم دادگاه ترامپ

۱۵ بهمن ۱۳۹۸، ۳:۴۹
کد خبر: 414621
روز یازدهم دادگاه ترامپ

آخرین دفاعیات مدافعان و مخالفان استیضاح چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا عصر دوشنبه به پایان رسید تا سناتورها بتوانند در دو روز نظرات خود را درباره این پرونده مطرح کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، در شرایطی که چهار سناتور حاضر در دادگاه دونالد ترامپ دغدغه رای گیری امشب در آیوا را دارند که برای تعیین نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای نوامبر ۲۰۲۰ سرنوشت ساز است، مدیران استیضاح منتخب مجلس نمایندگان و همچنین وکلای مدافع ترامپ آخرین اظهارات خود را درباره این پرونده مطرح کردند.

پس از آن، نوبت به سناتورهای دو طرف می رسد تا نظرات خود را به اطلاع عموم برسانند که آیا دونالد ترامپ را گناهکار می دانند و معتقدند باید از قدرت برکنار شود یا اینکه اتهام ترامپ را برای برکناری وی کافی نمی دانند.

آنگاه در روز چهارشنبه، محکمه برای رای گیری نهایی تشکیل می شود و تکلیف این پرونده در تاریخ آمریکا ثبت خواهد شد.

در ادامه نشست روز دوشنبه محکمه ترامپ، پت سیپلونی دفاعیات خود را ارائه داد و گفت می دانید که امروز نتیجه گیری کلیدی این پرونده انجام می شود و ما معتقدیم تنها نتیجه مبتنی بر شواهد، مبتنی بر مفاد خود استیضاح و قانون اساسی آن است که شما به تبرئه رئیس جمهوری رای دهید.

وی افزود: استیضاح تلاشی برای بازگرداندن نتایج یک انتخابات و کوششی برای دخالت در انتخابات آتی ریاست جمهوری است.

کنث استار دیگر عضو وکلای مدافع ترامپ هم به تاریخ آمریکا و فرهنگ این کشور استناد کرد که بر اصل و مفهوم آزادی متمرکز بود.

وی آزادی را بالاتر از سیاست و حزب دانست و گفت آزادی برای همه ملت است. همانگونه که مارتین لوتر کینگ (رهبر جنبش آزادی خواهان سیاه پوست) و آبراهام لینکلن (رئیس جمهوری پیشین آمریکا) بر آزادی تاکید داشتند.

این وکیل ترامپ البته بر آزادی همراه با عدالت تاکید کرد و سنا را تشویق کرد تا آزادی، عدالت و مبانی انصاف را در نظر بگیرند.

سرزمین وحشی

پس از این اظهارات، نماینده هاکیم جفریس یکی از هفت مدیر استیضاح مجلس نمایندگان از سناتورها خواست که "کار درست را انجام دهند" و گفت: پرونده استیضاح را علیه رئیس جمهوری ترامپ "با کوهی از شواهد" اثبات کرده اند.

جفریس افزود: رئیس جمهوری ترامپ سعی کرد تقلب کند. او گرفتار شد. رئیس جمهوری ترامپ به طور فسادآمیزی از قدرت خود سوءاستفاده کرد. او مانع تحقیق مقدماتی کنگره برای استیضاح شد.

همانگونه که انتظار می رود، مدافعان استیضاح بر خلاف وکلای ترامپ به شدت معتقدند که ترامپ باید از قدرت برکنار شود به کونه ای که جفریس ادامه داد اگر سنا تحت این پیامدها، تبرئه را برگزیند آمریکا به یک سرزمین وحشی تبدیل می شود.

وی اضافه کرد اگر سنا عادی سازی بی قانونی، عادی سازی فساد، عادی سازی سوء استفاده رئیس جمهوری از قدرت را برگزیند، آمریکا در یک سرزمین وحشی خواهد بود.

این عضو مجلس نمایندگان آمریکا با بیان اینکه اگر سنا تبرئه ترامپ را بدون صدور حتی یک احضاریه ساده، بدون مصاحبه با یک شاهد ساده و بدون مرور یک سند ساده برگزیند، به راستی آمریکا، یک سرزمین رام نشده است، گفت هنوز دیر نشده و سنا هنوز هم می تواند تصمیم درستی بگیرد.

جفریس تاکید کرد آمریکا نظاره گر است. جهان در حال تماشا است و چشمان تاریخ هم نگاه می کند. سنا می تواند همچنان راه درست را برگزیند.

ترامپ اعتمادشدنی نیست

پس از این اظهارات ،آدام شیف رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا هم گفت: ترامپ نمی تواند اعتمادپذیر باشد. نمی توانید اعتماد کنید که رئیس جمهوری حتی برای یک دقیقه هم نمی تواند نه برای یک انتخابات و نه برای کشور کار درستی انجام دهد.

وی تصریح کرد: او نمی تواند تغییر کند و شما به خوبی این را می دانید. ما هم از روز نخست که استیضاح را آغاز کردیم می دانستیم که برای محکومیت ترامپ به رای دو سوم سنا نیاز است.  با این حال راه جایگزین آن یعنی تصمیم گسترده مردم برای انتخابات پیش رو وجود دارد.

سرپرست هیات مدیران استیضاح منتخب مجلس نمایندگان خطاب به سناتورها گفت: امیدوارم و دعا کنم که هرگز در حزب دموکرات رئیس جمهوری همچون دونالد ترامپ نداشته باشیم ، کسی که با خیانت به منافع و امنیت ملی به دنبال کمک برای انتخاب دوباره باشد.

شیف همچنین ابراز امیدواری کرد اگر چنین رئیس جمهوری در حزب دموکرات باشد، خود دموکرات‌ها پیش قدم شوند و او را استیضاح کنند.

وی تصریح کرد در تاریخ رئیس جمهوری همچون دونالد ترامپ نخواهد بود. اگر می دانید که مجلس نمایندگان درست عمل کرده و همچنان برای تبرئه وی رای می دهید، نامتان در تاریخ با یک طناب آهنین به او گره خواهد خورد.

با پایان یافتن، آخرین اظهارات دو طرف، محکمه سنا تا چهارشنبه به کار خود خاتمه داد تا فرصت به سناتورها برسد که دیدگاه های خود را به صورت علنی ابراز کنند.

سناتورها همچنین در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه گذشته به صورت کتبی سوالات خود را از مدیران استیضاح و همچنین وکلای مدافع ترامپ در مدت ۱۶ ساعت پرسیدند.

برکناری ترامپ از قدرت به ۶۷ رای سنا نیازمند است که کسب حداقل ۲۰ رای جمهوریخواهان برای همراهی با ۴۷ رای دموکرات‌ها و مستقلان، دور از انتظار است.