۰ نفر

خسارت کرونا چهار برابر سارس

۱۳ بهمن ۱۳۹۸، ۶:۴۶
کد خبر: 414070
خسارت کرونا چهار برابر سارس

ابعاد اقتصادی کرونا همچنان در کانون توجه رسانه‌ها قرار دارد. پایگاه خبری بلومبرگ به بررسی تأثیر شیوع ویروس کرونا در اقتصاد جهانی پرداخت و نوشت: اقتصاد به هم پیوسته جهانی فشار زیادی را از ناحیه کرونا احساس می‌کند و این ویروس ممکن است حدود 160 میلیارد دلار به رشد اقتصادی جهان ضربه بزند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، به‌عنوان مثال، در نیوزیلند یک فروشنده لوازم حمام می‌گوید که دوش‌های حمام آلمانی اصلاً در بازار پیدا نمی‌شود چرا که کارخانه تولید این کالاها در شانگهای تعطیل شده است. در کالیفرنیا مدیران اجرایی گروه‌های صنعتی اتاق جنگ تشکیل داده تا به بررسی کاهش شدید حمل بار و شرایط ویژه در بنادر چین بپردازند و در خاورمیانه عربستان سعودی به‌دنبال تشکیل یک نشست اضطراری اوپک به منظور بررسی نگرانی‌ها درباره تزلزل در تقاضای نفت جهانی است و روسیه نیزبرای شرکت در این نسشت اضطراری اعلام آمادگی کرد.

به این گزارش می‌افزاید، از زمان آخرین بحران بهداشتی چین در سال 2003، سهم این کشور از تولیدات جهانی 17 درصد رشد داشت. چین اکنون بزرگ‌ترین بازار خودروهای جدید و نیمه خودکار، بزرگ‌ترین خرج‌کننده توریسم است، صادر‌کننده پیشرو در لباس و منسوجات و سرزمین تولید کامپیوتر و آیفون است. «وارویک مک کیبین» استاد اقتصاد دانشگاه ملی استرالیا می‌گوید که تأثیر مخرب ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی می‌تواند سه تا چهار برابر ضربه ویروس سارس باشد که 40 میلیارد دلار ضرر وارد کرده بود. بلومبرگ در ادامه گزارش اضافه می‌کند: تا اینجا چین بیشتر آسیب ناشی از ویروس کرونا را متحمل شده است. ووهان شهر 11میلیون نفری ارتباطش با دنیای خارج بسته شده است و استان‌هایی نظیر شانگهای و استان‌های شرقی که قطب تولید در چین محسوب می‌شوند و حداقل دو سوم تولیدات این کشور را در اختیار دارند به‌دلیل ادامه تعطیلات سال نوی چینی تا هفته آینده بسته خواهند بود.

این گزارش در ادامه تشریح می‌کند، با توسعه شیوع این ویروس نقش حیاتی چین در زنجیره تولید و تأمین جهانی، مالکان و مدیران اجرایی شرکت‌های جهانی را مجبور کرده به فکر تدابیری برای این بحران باشند.

میگوئل پاتریسیو، مدیر اجرایی شرکت کرفت هاینز هم می‌گوید: همه منتظرند ببینند تحولات چگونه پیش خواهد رفت. این غول صنایع غذایی جهان حداقل 2 هزار کارمند در چین دارد که تعدادی نیز در ووهان هستند. خطر اصلی این است که این بحران ادامه پیدا کند و مردم مجبور شوند در خانه بمانند، این مسأله باعث مشکلاتی در زنجیره تولید و توزیع خواهد شد.

نقطه امیدواری اینجاست که مقامات بهداشتی بتوانند از شیوع بیشتر ویروس جلوگیری کنند تا مردم بتوانند طی چند هفته به زندگی عادی خود بازگردند. اگر چه تولید واکسن ماه‌ها یا سال‌ها می‌تواند طول بکشد اما برخی ویروس‌ها ممکن است بعد از تغییر فصل‌ها از بین بروند اما برخی می‌توانند بیشتر دوام بیاورند. مثلاً ویروس سارس در ماه مارس 2003 اعلام وضعیت اضطراری شد و در ماه جولای مهار شد. اما نگرانی عمده این است که ویروس کرونا تا دو هفته در بدن علائم پنهان دارد و قدرت ماندگاری آن بیشتر است. بلومبرگ در پایان نوشت: اولین موج تأثیرات اقتصادی این ویروس در زمان حساسی رخ داد، جاییکه شرکت‌های غربی منتظر سال نوی چینی و افزایش میزان فروش خود بودند و زمانی که برای اقتصاد خود چین نیز دارای منافع زیادی بویژه در رشد اقتصادی این کشور محسوب می‌شود. تحلیلگران بلومبرگ می‌گویند، رشد اقتصادی چین چنان کند شده است که میزان رشد مصرف‌کننده این کشور در سه ماهه اول بیش از 50 درصد میزان رشدی که در اواخر سال 2019 پیش‌بینی شده بود(یعنی 5.5 درصد) کاهش خواهد یافت.

بزرگ‌ترین سقوط قیمت نفت

قیمت‌های نفت در ژانویه تحت تأثیر شیوع ویروس کرونای جدید بیش از ۱۵ درصد کاهش پیدا کرد که بزرگ‌ترین کاهش قیمت نفت در ژانویه از سال ۱۹۹۱ به این سو بود. لوکمان اوتونوگا، تحلیلگر ارشد در شرکت FXTM به مارکت واچ گفت: قیمت‌های نفت هفته گذشته تحت تأثیر تشدید نگرانی‌ها نسبت به شیوع ویروس مرگبار چینی که به تقاضا برای سوخت آسیب خواهد زد، با ریزش روبه‌رو شدند. نگرانی و ابهام درباره گسترش این بحران و پیامدهای آن بر رشد اقتصاد جهانی ممکن است باعث کاهش بیشتر قیمت نفت شود.

 پیش‌بینی نفت ۶۳دلاری

پیش‌بینی می‌شود متوسط قیمت شاخص نفت برنت در ۲۰۲۰ برابر با ۶۳.۴۸ دلار در هر بشکه باشد. به گزارش رویترز، نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد قیمت نفت در سال‌جاری میلادی در همین حد فعلی باقی می‌ماند چون ادامه خطرات ژئوپولیتیکی و کاهش تولید اوپک و متحدانش افزایش تولید سایر عرضه‌کنندگان را جبران خواهد کرد.