۰ نفر

وزیران خارجه اتحادیه عرب درباره معامله قرن چه گفتند؟

۱۲ بهمن ۱۳۹۸، ۲۱:۵۴
کد خبر: 413996
وزیران خارجه اتحادیه عرب درباره معامله قرن چه گفتند؟

وزیران خارجه اتحادیه عرب امروز (شنبه) در نشستی اضطراری در قاهره مصر دور هم جمع شدند تا درخصوص اعلام طرح موسوم به معامله قرن از سوی رییس جمهوری آمریکا برای پایان دادن یک طرفه به موضوع فلسطین به بحث و گفت و گو بپردازند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «یوسف بن علوی» وزیر خارجه عمان در این نشست اضطراری اعلام کرد: ما همچنان به طور کامل از ریز نکات و طرح های ارائه شده در معامله قرن آگاهی نداریم و به صلاح نیست که به صورت فوری با این طرح موافقت کرد.

وی در ادامه طرح دولت واشنگتن را دارای نکات مثبت احتمالی نیز دانست و خاطرنشان کرد که معامله قرن شاید بتواند به سازوکاری جهت حل و فصل موضوع فلسطین در آینده تبدیل شود.

بن علوی همچنین تاکید کرد که راه حل نهایی باید شامل تاسیس دولت مستقل فلسطینی و نیز مورد توافق دو طرف نزاع باشد.

عربستان موضوع فلسطین را اولویت اول دستگاه سیاست خارجی خود دانست

«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان نیز در نشست قاهره اعلام کرد که کشورش همواره کنار ملت فلسطین می ایستد و هر تلاشی برای صلح باید به راه حلی عادلانه برای پاسخگویی به حقوق ملت فلسطینی منجر شود.

وی با تاکید بر اینکه موضوع فلسطین همواره موضوع اولین دستگاه سیاست خارجی عربستان است، گفت: ریاض خواستار تشکیل دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی است.

مصر: تاخیر در حل موضوع فلسطین باعث رشد تروریسم و خشونت می شود

«سامح الشکری» وزیر خارجه مصر هم در نشست اضطراری اتحادیه عرب اعلام کرد که موضع قاهره در خصوص موضوع فلسطین همواره ثابت بوده و بر اساس قوانین بین المللی باید دولت مستقل فلسطینی به پایتختی قدس تاسیس شود.

وی خاطرنشان کرد که دستان کشورهای عربی به سوی هر طرفی که خواهان صلح فراگیر در فلسطین و تحقق خواسته های ملت فلسطین بر اساس قوانین بین المللی است، دراز است و هرگونه تاخیر در این موضوع باعث رشد تروریسم و خشونت در منطقه خواهد شد.

اردن اقدامات اسرائیل را دارای پیامدهای فاجعه بار دانست

«ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن نیز در نشست فوق العاده اتحادیه عرب با بیان اینکه موضع کشورش در برابر موضوع فلسطین تغییری نخواهد کرد، خواستار بازگشت همه به طرح صلح عربی در سال ۲۰۰۲ شد.

وی همچنین اقدامات اسرائیل در تخریب منازل فلسطینیان و تلاش برای تصرف اراضی بیشتر و تغییر در هویت قدس اشغالی و اماکن دینی آن را دارای پیامدهای فاجعه بار خواند و نسبت به آن هشدار داد.

وزیر خارجه اردن بر حاکمیت فلسطین بر قدس و تولیت اردن بر اماکن اسلامی آن تاکید کرد و افزود: شرط تحقق ثبات و صلح فراگیر در منطقه، حل موضوع فلسطین و مقابله با اقدامات یکجانبه اسرائیل برای ایجاد تغییرات جدید در اراضی فلسطینی است.

 «خالد بن احمد» وزیر خارجه بحرین (راست) و «یسرائیل کاتس» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی (چپ)

وزیر خارجه بحرین: منامه با نگاه مثبت به معامله قرن نگاه می کند

«خالد بن احمد» وزیر خارجه بحرین اما در موضع گیری متفاوت از اکثر وزیران خارجه اتحادیه عرب اعلام کرد که کشورش با خوشبینی به معامله قرن نگاه می کند و خواهان بررسی وجوه مثبت آن است.

وزیر بحرینی در ادامه با ادعای اینکه کشورش حامی موضوع فلسطین است، خواستار گفت و گوهای مستقیم میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها شد.

تشکیلات خودگردان فلسطین: دیگر رابطه ای با اسرائیل و آمریکا نخواهیم داشت

محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین با حضور در نشست اتحادیه عرب با تاکید بر اینکه برای پیگیری مسئله خود به شورای امنیت سازمان ملل متحد رجوع می کنیم، گفت: دیگر نمی پذیریم که آمریکا تنها میانجی گر ما در مذاکرات با اسرائیل باشند.

وی گفت: به محض اینکه گفتند قدس پایتخت اسرائیل است با طرح مخالفت کردم. نمی‌ خواهم نام من در تاریخ به عنوان کسی که این طرح را پذیرفت، ثبت شود. آنها از من می ‌خواهند یهودی بودن «کشور اسرائیل» را به رسمیت بشناسم.

عباس افزود: معامله قرن همه قطعنامه های قانونی سازمان ملل را زیرپاگذاشت و ما دیگر هیچ گونه روابطی با اسرائیلی ها از جمله روابط امنیتی نخواهیم داشت و آنها خود باید به عنوان یک نیروی اشغالگر مسئولیتش را به عهده بگیرند.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه ۸ بهمن ماه ۱۳۹۸ همراه با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کاخ سفید حاضر شد و با رونمایی از طرح سازش‌کارانه خود موسوم به «معامله قرن» اعلام کرد که این طرح، شهر قدس را پایتخت یکپارچه رژیم صهیونیستی می‌داند.

شخصیت‌ های سیاسی در کشورهای مسلمان به این طرح واکنش نشان داده‌اند؛  همچنین شهرهای مختلف فلسطین از جمله غزه و کرانه باختری در واکنش به این اقدام ترامپ، شاهد تظاهرات سراسری است.