۰ نفر

اقتصاد آمریکا از نفس افتاد

۱۲ بهمن ۱۳۹۸، ۲۱:۰۹
کد خبر: 413986
اقتصاد آمریکا از نفس افتاد

بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در سه ماهه پایانی سال ۲.۱درصد رشد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه پایانی سال ۲.۱ درصد و برای کل سال ۲۰۱۹ معادل ۲.۳ درصد اندازه گیری شد که این رقم، ضعیف ترین سطح رشد ثبت شده در این کشور از زمان انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور در سال ۲۰۱۶ بوده است.

در حال حاضر تصویر کلی اقتصاد آمریکا ابهامات زیادی دارد: با وجود روند افزایشی مخارج مصرف کننده، میزان رشد درآمدها نسبت به سه ماهه سوم کندتر شده و کسب و کارها نیز به نحو آشکاری از میزان سرمایه گذاری های خود کاسته اند هر چند که با وجود امضای فاز نخست توافق تجاری با چین، رفتاری متضاد با این انتظار می رفت با این حال بسیاری از کارشناسان با استقبال از امضای فاز نخست گفته اند این کار به کاهش ریسک وقوع رکود اقتصادی کمک زیادی خواهد کرد.

گاس فاوشر، کارشناس ارشد اقتصادی در موسسه " پی ان سی" گفت: بنیان های اقتصادی در حال حاضر بسیار نیرومندند و برخی از ریسک ها که باعث نگرانی فدرال رزرو بودند نیز برطرف شده اند.

از سوی دیگر لری کودلو، مشاور اقتصادی ترامپ گفت که رشد اقتصادی در سال آینده با توجه به امضای فاز نخست توافق تجاری با چین و امضای توافقات تجاری جدید با کانادا و مکزیک بیش از پیش تقویت خواهد شد.

امسال با توجه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، سال مهمی برای اقتصاد آمریکا خواهد بود و نگه داشتن شرایط اقتصادی در سطح مطلوب عاملی بسیار کلیدی در تعیین سرنوشت دونالد ترامپ محسوب می‌شود. اکنون نرخ بیکاری آمریکا در پایین‌ترین سطح خود طی نیم قرن اخیر قرار دارد.

مخارج مصرف کنندگان بار اصلی رشد اقتصادی آمریکا را بر دوش می کشد و ۷۰ درصد کل رشد اقتصادی مربوط به این بخش است.

انتظار نمی‌رود با توجه به باقی ماندن بخش بزرگی از تعرفه های تجاری با چین و زیان هنگفت شرکت بوئینگ، رشد اقتصادی آمریکا در نخستین ماه سال تغییر محسوسی داشته باشد.