۰ نفر

هجوم سرمایه گذاران به پناهگاه‌های طلایی

۸ بهمن ۱۳۹۸، ۷:۰۰
کد خبر: 413035
هجوم سرمایه گذاران به پناهگاه‌های طلایی

پایگاه خبری سی‌ان‌بی‌سی در گزارشی درباره تأثیر شیوع ویروس کرونا در چین و تأثیر آن بر بازارهای امریکا از روز جمعه تا روز دوشنبه نوشت: شاخص سهام داو جونز در امریکا 171 واحد کاهش یا 58 صدم درصد کاهش یافته است. بورس اس‌اند پی 500 نیز 90 صدم درصد سقوط کرده است. شاخص ترکیبی بازار بورس نزدک نیز 93 صدم درصد طی چند روز گذشته افت کرده است.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داده است به‌دنبال افزایش نگرانی ها از شیوع ویروس کرونا بیشتر بورس های معتبر جهان به پایین‌ترین میزان خود طی دو هفته اخیر رسیده‌اند. براساس گزارش سی‌ان‌بی‌سی، شیوع ویروس مهلک کرونا سرمایه‌گذاران بازارهای جهانی بورس را به سمت بازارهای مطمئن و کم خطرتر سوق داده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، به‌دنبال تأیید چندین مورد ابتلا به این ویروس در امریکا، این اخبار، پول‌های سرمایه‌گذاران را به‌سمت پناهگاه‌های سنتی نظیر طلا و شمش و دوری گزیدن از بازارهای پر خطر نظیر بازارهای بورس پیش برده است. شاخص «خزانه‌داری 10 ساله امریکا» شاخص ارزیابی سود در امریکا که از سوی تاجران هر روز رصد می‌شود 1.7 درصد افت کرده است. اما بازار آتی طلا در امریکا 4 دهم درصد رشد داشته است.

این گزارش در ادامه افزود: سهام شرکت‌های هواپیمایی امریکا هم تحت تأثیر شیوع این بیماری قرار گرفته است و به میزان سفرهای داخلی و خارجی ضربه زده است. براین اساس، سهام یونایتد ایرلاین و امریکن ایرلاین به ترتیب 3.51 درصد و 4.03 درصد سقوط کرده است. پایگاه خبری «نزدک» نیز درباره بازارهای آسیایی نوشت، در ژاپن روز دوشنبه معاملات با کاهش آغاز شد چرا که سرمایه‌گذاران نگران شیوع سریع ویروس کرونا هستند. ارزش شاخص سهام نیکی ژاپن با 225 واحد افت 2.03 درصد کاهش یافته است و شاخص سهام تاپیکس نیز 1.61 درصد افت کرده است.

بازارهای مربوط به صنایع مسافرتی در ژاپن نیز تحت تأثیر قرار گرفته‌اند و سهام شرکت هواپیمایی ANA، بزرگ‌ترین ایرلاین ژاپنی، 3.02 درصد سقوط کرده است و سهام آژانس‌های مسافرتی با شوک کاهش 6.77 درصدی مواجه شده‌اند. در مقابل سهام برخی شرکت‌های دیگر نظیر شرکت «ایرتک» که در کار تولید سیستم‌های تهویه هوا برای بیمارستان‌هاست بیش از 17 درصد رشد کرده است. در هند، شاخص بورس «نیفتی» 4 دهم درصد افت کرده اما شاخص بورس «سنسکس» 44 صدم درصد رشد کرده است. در بازارهای استرالیا، چین، هنگ کنگ، کره جنوبی و تایوان فعلاً شاخصی در دست نیست چرا که برای تعطیلات عمومی بسته هستند و معامله‌ای در آنها انجام نمی‌شود. دولت چین تعطیلات سال نوی این کشور را تا دوم فوریه تمدید کرد. پیش از این پایان تعطیلات 30 ژانویه بود. در اروپا، به تبعیت از بازارهای آسیا، ارزش بورس‌های اروپایی در روز دوشنبه فروریخت. شاخص سهام استاکس 600 1.4 درصد سقوط کرد و به پایین‌ترین میزان خود از 14 ژانویه رسید. شاخص سهام شرکت‌های معدنی اروپا نیز به‌دلیل ارتباط تنگاتنگ با بازار چین 3.1 درصد کاهش یافت که در میان بازارهای مختلف بورس اروپا، بیشترین کاهش را تجربه کرده است.