۰ نفر

داغ استیضاح برای همیشه برپیشانی ترامپ می‌ماند

۵ بهمن ۱۳۹۸، ۷:۰۷
کد خبر: 412192
داغ استیضاح برای همیشه برپیشانی ترامپ می‌ماند

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا می‌خواهد بدانیم که استیضاح مانند یک داغ برای همیشه بر پیشانی می‌ماند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، او یک بار در برنامه «جورج استفانوپولوس» شبکه «ای‌بی‌سی» گفت: این رئیس جمهوری دیگر تا پایان عمرش رئیس جمهوری استیضاح شده است و سنا نمی‌تواند هیچ کاری برای پاک کردن این لقب بکند. او باز هم در برنامه بیل ماهر نه تنها این حرف را تکرار کرد بلکه آشکارا گفت که امیدوار است ترامپ پیامش را شنیده باشد. «اگر می‌دانستم پرزیدنت دارد گوش می‌کند، می‌خواستم به او بگویم که او برای تمام عمر استیضاح شده است. مهم نیست سنا چکار می‌کند؛ این داغ پاک شدنی نیست.»

بی تردید ترامپ معنای این پیام را خوب درک می‌کند. او آقای برندسازی و بازاریابی است و سال‌های بسیار زیادی از عمرش را صرف این موضوع کرده که نام ترامپ مترادف با موفقیت و درخشش باشد اما حالا نام ترامپ برای همیشه مترادف شده با استیضاح.

اگر در این باره کوچک‌ترین شکی دارید، می‌توانید به حافظه تاریخی‌تان مراجعه کنید. وقتی نام بیل کلینتون را می‌شنوید، اولین چیزی که به ذهن‌تان خطور می‌کند، چیست. مگر در دوران کلینتون نبود که بیشترین ایجاد شغل در تاریخ مدرن ایالات متحده رخ داد؛ بیش از 22 میلیون شغل (ترامپ تاکنون تنها حدود 7 میلیون شغل ایجاد کرده است). یا مگر در دولت 8 ساله کلینتون نبود که بازار بورس به رشد 210 درصدی رسید در حالی که در سه سال اول دولت ترامپ این رشد

 38 درصد است. یا مگر نخستین زن دادستان کل در امریکا در دولت کلینتون منصوب نشد یا مگر رشد درصد مدارس متصل به اینترنت امریکا از 35 درصد 1994 به 95 درصد 1999 در دولت کلینتون رخ نداد. با وجود تمام این دستاوردها، وقتی نام بیل کلینتون می‌آید، نخستین چیزی که به ذهن اکثر ما خطور می‌کند، استیضاح شدنش به خاطر ارتباطش با مونیکا لوینسکی است و این واقعیت برای همیشه در اسناد آرشیوی دولت امریکا، کتاب‌های درسی مدارس، کتاب‌های تاریخ، تمام بحث‌های سیاسی تلویزیونی مرتبط با استیضاح و... می‌ماند. همین سرنوشت دقیقاً برای ترامپ هم رخ می‌دهد حتی اگر محاکمه سنا منجر به محکومیت ترامپ نشود و او تبرئه شود.

نام ترامپ همین حالا هم که هنوز نتیجه نهایی و قطعی محاکمه سنا معلوم نیست در فهرست رؤسای جمهوری استیضاح شده امریکا ثبت شده و همه از او به عنوان سومین رئیس جمهوری تاریخ امریکا که استیضاح شده، یاد می‌کنند. از این پس نام ترامپ همواره در کنار نام اندرو جانسون و بیل کلینتون برده خواهد شد و در کلاس‌های تاریخ هنگامی که درس به بخش استیضاح می‌رسد، احتمالاً برای دانش‌آموزان تشریح خواهد شد که چه چیزی باعث شد ترامپ استیضاح شود. بله به آنها گفته می‌شود که ترامپ راه را برای مداخله یک دولت خارجی (اوکراین) در انتخابات ریاست جمهوری 2020 هموار کرد و این کار را به خاطر منافع شخصی خود انجام داد.شاید ترامپ هم بخوبی می‌داند که تا ابد نامش به عنوان یک رئیس جمهوری استیضاح شده برده خواهد شد. شاید علت توئیت‌های سراسر خشم او هم همین است. ترامپ در روزهای اخیر که داشت به محاکمه رسمی‌اش در سنا نزدیک می‌شد، در توئیتر نوشت: آنها چگونه می‌توانند رئیس جمهوری بسیار موفق ایالات متحده را که هیچ اشتباهی مرتکب نشده، استیضاح کنند؟ این آدم‌ها دیوانه هستند. او  چند روز پیش هم در توئیتر یک توئیت با حروف بزرگ انگلیسی نوشت: من فقط به این خاطر استیضاح می‌شوم که یک تماس تلفنی عالی داشتم  به طور تکنیکی ترامپ در روز 18 دسامبر 2019 استیضاح شد اما واضح است که روند استیضاح هنوز ادامه دارد. جالب آنکه ترامپ هنوز هم نمی خواهد این مسأله را که مرتکب اشتباه و جرم شده قبول کند و روز شنبه گذشته در جمع حامیانش در «مارالاگو» درباره استیضاح گفت: چرا اینها دارند این کار را با من می‌کنند؟

مسلم است که اگر سنا ترامپ را تبرئه کند، انتظار داریم ترامپ در توئیتر، در جمع رسانه‌ها و در سخنرانی‌های انتخاباتی‌اش ادعا کند که او کاملاً روسفید شده است. ترامپ حتی بیان این ادعا را آغاز خواهد کرد که  هرگز رسماً استیضاح نشده است؛ همان طور که او انکار کرد که یک گزارشگر معلول را مسخره کرده است در حالی که همه ما امریکایی‌ها با چشمان خودمان دیدیم که او در رقابت‌های انتخاباتی 2016 این کار را انجام داد. با گذشت زمان، شاید تاریخ این گونه قضاوت کند که استیضاح ترامپ درست مانند استیضاح بیل کلینتون با اهداف حزبی انجام شد اما واقعیت‌ها درباره این دو استیضاح کاملاً متفاوت است. استیضاح کلینتون به این خاطر انجام شد که برای لاپوشانی یک رابطه دروغ‌هایی گفته شده بود اما ترامپ به این خاطر استیضاح شد که داشت تلاش می‌کرد یک مداخله خارجی در انتخابات امریکا رخ دهد.  ترامپ می‌تواند مصرانه بر این سخن خود که استیضاحش بی‌اساس و نامعتبر بود پافشاری کند، برخی از حامیان او هم می‌توانند از این سخنان او حمایت کنند اما واقعیت این است که ترامپ برای همیشه به عنوان سومین رئیس جمهوری استیضاح شده تاریخ امریکا توصیف می‌شود و خودش هم این موضوع را خوب می‌داند.