۰ نفر

بازارها ویروسی شدند

۳ بهمن ۱۳۹۸، ۶:۴۴
کد خبر: 411802
بازارها ویروسی شدند

پایگاه خبری فوربس در گزارشی درباره شیوع بیماری مهلک سارس‌مانند در چین، کشته شدن چندین نفر و همچنین کشف مواردی در کشورهای دیگر از جمله یک مورد در امریکا و برخی کشورهای دیگر از جمله ماکائو و تایلند بر تأثیر این بیماری بر بازارهای جهانی پرداخت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران،  بازارهای جهانی از جمله بازارهای آسیایی در اواخر روز سه‌شنبه به‌دلیل شیوع سریع این ویروس و نگرانی‌ها درباره آن با سیر نزولی بسته شدند، بویژه اینکه صدها میلیون نفر در آسیا به‌دلیل جشن ها و تعطیلات سال نوی چینی در حال آماده شدن برای سفر به کشورهای مختلف در آسیا هستند.

کمیسیون بهداشت ملی چین موارد این ویروس مهلک که قابلیت انتقال بین انسان ها دارد را تأیید و اعلام کرده است تاکنون 300 نفر به آن مبتلا شده و حداقل 9 نفر نیز کشته شده‌اند.

بورس

فوربس در ادامه افزود: بازار ترکیبی بورس شانگهای 1.4 درصد سقوط کرده است که بیشترین افت طی دو ماه گذشته بوده است. بورس نیکی ژاپن نیز 9 صدم درصد افت کرد و بورس هانگ‌سنگ هنگ کنگ نیز 2.8 درصد سقوط کرد؛ بیشترین کاهش طی 5 ماه.

در این گزارش همچنین آمده است، شرکت اعتباری مؤدی نرخ اعتبار بازار هنگ کنگ را کاهش داد و علت اصلی آن را شکست دولت در آرام کردن اعتراضات ضددولتی در این کشور و افت صنعت توریسم هنگ کنگ اعلام کرده است. این شرکت در زمینه حرکت به سمت رکود در پی این تحولات و همچنین افت بیشتر صنعت توریسم هنگ کنگ در نتیجه شیوع ویروس مهلک هشدار داد و از افت بیشتر ارزهای آسیایی در برابر دلار امریکا خبر داده است. یوآن چین 6 صدم درصد و وون کره 7 دهم درصد در برابر دلار کاهش ارزش داشته‌اند.

براساس گزارش پایگاه اقتصادی فوربس، بازار معاملات آتی ایالات متحده در روز سه‌شنبه با کاهش آغاز شد؛ میانگین معاملات شرکت‌های صنعتی داوجونز در بخش پیش معاملات 20 صدم درصد کاهش یافت، «اس‌اند پی 500» و بورس «نزدک» نیز به ترتیب 30 صدم درصد و 35 صدم درصد افت کردند.

بازار سهام اروپا نیز در واکنش به این اخبار همگی افت کردند، استاکس 600 حدود 4 دهم درصد افت کرد، در حالی که FTSE100 لندن 8 دهم درصد کاهش یافت، بورس فرانکفورت داکس تا یک دهم دصد کاهش داشت و CAC فرانسه نیز 7 دهم درصد افت کردند.

فوربس اضافه کرد، سهام شرکت‌های مسافرتی، بازار خرده فروشی، کالاهای لوکس همگی نگران شیوع گسترده این بیماری و در نتیجه کاهش تقاضای مصرف هستند.

در مقابل سهام شرکت‌های دارویی در چین 10 درصد افزایش یافته است و سهام شرکت‌های تجهیزات پزشکی نیز در این کشور بشدت افزایش یافته است.

سهام شرکت‌های هواپیمایی، هم در امریکا و هم در چین در نتیحه اخبار مربوط به این ویروس سقوط کردند و برنامه‌های پیش‌بینی سفر شرکت‌های Air China و هواپیمایی «چاینا ایسترن» هر دو حدود 3 درصد افت کردند. بیشتر ایرلاینهای امریکایی نیز طی روز گذشته پیش فروش کمتری داشتند و میزان فروش آنها تا 2.3 درصد افت کرده است. شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز با بیان اینکه این ویروس بازارهای جهانی را دچار التهاب کرده است گزارش داد، آخرین باری که در سال 2002 چنین اتفاق مشابهی افتاده بود بازار سهام امریکا متحمل خسارات سنگینی شده بود.

متی گرینسپن و ویل مید از تحلیلگران بازارهای اقتصادی امریکا در مصاحبه با سی‌ان‌ان تأکید کرده‌اند که عدم جلوگیری از شیوع این بیماری تنفسی می‌تواند تأثیر بسیار منفی بر بازار بورس امریکا داشته باشد.

سی‌ان‌ان، همزمانی انتشار این ویروس با تعطیلات سال نوی چینی و مسافرت چندین میلیون نفر به سراسر جهان را خبری بد برای مقابله با این بیماری مسری خوانده است.

طلای جهانی

همچنین قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تأثیر رشد ارزش دلار و بازنگری سرمایه‌گذاران در ریسک شیوع بیماری جدید در چین بر رشد اقتصادی، کاهش پیدا کرد.

هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۴ درصد کاهش یافت و به ۱۵۵۱ دلار و ۱۳ سنت رسید. در بازار معاملات آتی امریکا، هر اونس طلا با ۰.۴ درصد کاهش، در ۱۵۵۱ دلار ایستاد.

عامل دیگری که قیمت طلا را با فشارهای کاهشی روبه‌رو کرد، رشد ارزش دلار امریکا در برابر سبدی از ارزهای رقیب بود که این فلز ارزشمند را برای خریداران غیرامریکایی گران‌تر کرد.

به گفته استفن اینس، استراتژیست ارشد بازار در شرکت «اکسی تریدر»، با جو مثبتی که در بازار سهام وجود دارد، طلا برای رشد قیمت به مانع برخورد کرده است. صندوق های پوشش ریسک در حاشیه مانده‌اند و تقاضای فیزیکی برای خرید طلا در آستانه تعطیلات سال نوی چینی ضعیف است.

بر اساس گزارش رویترز، چین تا چند روز دیگر به استقبال سال نوی چینی خواهد رفت که فرصت مناسبی برای خرید طلا به‌شمار می‌رود اما سرمایه‌گذاران نگران تهدید گسترش بیماری با سفر صدها میلیون چینی در طول تعطیلات سال نو هستند. شمار تلفات بیماری جدید در چین تا روز چهارشنبه به ۹ نفر افزایش پیدا کرده و ۴۴۰ مورد ابتلا تأیید شده است. مقامات چینی با جلوگیری از اجتماعات عمومی در استان هوبی، تلاش کردند شیوع این بیماری را کنترل کنند.

وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز پیش‌بینی کرد هر اونس طلا برای تحویل فوری ممکن است حمایت در سطح ۱۵۳۵ دلار و ۶۳ سنت را دوباره تکرار کند.