۰ نفر

سقوط بورس وال استریت با رسیدن ویروس به سواحل آمریکا

۲ بهمن ۱۳۹۸، ۱۳:۲۶
کد خبر: 411607
سقوط بورس وال استریت با رسیدن ویروس به سواحل آمریکا

در معاملات شب گذشته به دلیل رسیدن یک ویروس از چین به آمریکا، تمام سه شاخص اصلی بورس این کشور منفی شدند.

به گزارش هامودیا، در معاملات شب گذشته بازارهای مالی آمریکا به دلیل رسیدن یک ویروس واگیردار از چین به آمریکا هر سه شاخص بورس این کشور منفی شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، این در حالی است که تا پیش از این طی چند روز متوالی بورس وال استریت روند مثبتی را طی کرده بود.

شرایط در بورس آمریکا زمانی بدتر شد که سازمان پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا وجود این ویروس در آمریکا و ابتلای یک نفر به آن را تائید کرد.

این ویروس شبه سارس که یکی از شاخه های ویروس "کرونا" است، طی روزهای گذشته به مرگ 6 نفر در چین منجر شده است.

چارلی ریپلیر، کارشناس ارشد مؤسسه مدیریت سرمایه‌گذاری آلیانز در شهر مینیاپولیس آمریکا، می‌گوید: ما شاهد ورود ریسک جدید به بازار هستیم و هر زمانی که بی‌ثباتی‌های جدید در بازار ورود می‌کنند می‌بینیم که نوسان در بازار افزایش یافته و سرمایه‌گذاران به سمت فرار از دارایی‌های با ریسک بالا می‌روند.

وی معتقد است، اخبار شب گذشته درباره ورود ویروس کرونا به آمریکا یادآور این است که همچنان ریسک‌هایی وجود دارند و این مسئله موضوعی است که طی هفته‌ها و ماه‌های آینده توجه سرمایه‌گذاران را به خود معطوف نگه خواهد داشت.

با توجه به اینکه انتشار این ویروس چند روز قبل از شروع تعطیلات سال نوی چینی اتفاق افتاده شرکت‌های فعال در زمینه گردشگری بیشترین آسیب را دیده اند.

بر همین اساس سهام شرکت آرکا ایرلاین 2.8 درصد ریسک، سهام شرکت هواپیمایی یونایتد ایرلاین که یکی از سه شرکت بزرگ هوایی آمریکا محسوب می‌شود 4.4 درصد سقوط کرد و سهام شرکت کارنیوال نیز 2.3 درصد از ارزش خود را از دست داد.

از سوی دیگر سهام چند شرکت هتلداری لاس وگاس سندز و واینریسورتس به ترتیب 5.4 و 6.1 درصد سقوط ارزش را داشتند که دلیل آن این بود که این شرکت‌ها فعالیت قابل توجهی در گردشگری چین داشتند.

سهام شرکت‌های فولادی آمریکا هم که با چین همکاری‌های زیادی هم دارند منفی شد به گونه‌ای که سهام شرکت فولاد آمریکا 5.2 درصد ریخت.

شرکت هواپیماسازی بوئینگ هم از جمله شرکت‌هایی بود که بیشترین افت ارزش را در شاخص بولوچیپ داو تجربه کرد و 3.3 درصد افت ارزش را تجربه کرد.

البته دلیل سقوط ارزش سهام بوئینگ این بود که این شرکت گزارش داده که تا اواسط سال 2020 بوئینگ‌های 737 مجوز پرواز نخواهند گرفت.

به طور کلی شاخص داوجونز صنعتی بورس وال استریت در معاملات شب گذشته 0.52 درصد، S&P 500 معادل 0.26 درصد و نزدک هم 0.19 درصد از ارزش خود را از دست دادند.

از دیگر دلایل منفی شدن شب گذشته بورس آمریکا، گزارش صندوق بین المللی پول و کاهش پیش بینی رشد اقتصاد جهانی برای سال‌‌های 2020 و 2021 است.

کریستالینا جوجیوا، رئیس صندوق بین المللی پول، اعلام کرده است که تداوم اثرات منفی جنگ تجاری بین چین و آمریکا در کنار کاهش بیش از انتظار رشد اقتصادی هند و دیگر اقتصادهای نوظهور به کاهش رشد اقتصاد جهانی در سال جاری و سال آینده منجر خواهد شد.