۰ نفر

پوشه برگزیت در کیف لردها

۱ بهمن ۱۳۹۸، ۲۲:۵۶
کد خبر: 411479
پوشه برگزیت در کیف لردها

نمایندگان مجلس اعیان انگلیس در ادامه بررسی جزییات لایحه خروج این کشور از اتحادیه اروپا، بار دیگر مخالفت خود را با بخش‌هایی از طرح دولت بوریس جانسون اعلام کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، در رای گیری سه‌شنبه شب مجلس اعیان، ۳۰۰ تن از نمایندگان در مقابل ۲۲۰ تن دیگر خواستار اصلاح در بخش‌هایی از لایحه برگزیت شدند که بر اساس آن کودکان بدون سرپرست بتوانند به خانواده‌های خود در انگلیس ملحق شوند.

لرد دابز که این طرح را پیشنهاد کرده است، به دولت بوریس جانسون هشدار داد که با انتقال تعداد کمی از کودکان آواره به انگلیس، سوء استفاده تبلیغاتی نکند و مسائل حقوق بشری را مد نظر قرار دهد.

لردهای انگلیسی دیشب هم با طرح پیشنهادی دولت جانسون درباره اقامت شهروندان اروپایی ساکن انگلیس در دوره پسا برگزیت مخالفت کردند.

۲۷۰ تن از نمایندگان مجلس در مقابل ۲۲۹ تن دیگر به طرحی رای دادند که بر اساس آن شهروندان اروپایی ساکن انگلیس بایستی در دوره پسابرگزیت به صورت خودکار اقامت این کشور را دریافت کنند.

این در حالی است که طبق طرح جانسون، اتباع اروپایی در دوره پسابرگزیت بدون دریافت گواهی فیزیکی از اقامت دیجیتالی برخوردار شده که به گذرنامه آنها وصل می‌شود.

«گای ورهفستاد» مسوول هماهنگ کننده برگزیت به نمایندگی از پارلمان اروپا گفته بود که انگلیس به دنبال اجرای طرحی است که برای شهروندان اروپایی ساکن این کشور گواهی فیزیکی صادر کند. اما سخنگوی جانسون این موضوع را رد کرده است.

بر اساس گزارش‌ها حدود ۳.۲ میلیون شهروند اروپایی در انگلیس ساکن هستند.

لایحه برگزیت که آذرماه گذشته با اکثریت آرا در مجلس عوام به تصویب رسید، خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) را تضمین می‌کند. طبق رویه سیاسی این طرح بایستی به تائید دو مجلس و در نهایت ملکه انگلیس برسد تا به قانون تبدیل شود.

اگر مجلس اعیان، با نظر مجلس عوام مخالفت کند، طرح جانسون همراه با اصلاحات پیشنهادی مرجوع خواهد شد.  این رفت و برگشت تا زمانی که هر دو مجلس به تفاهم برسند ادامه دارد و سپس طرح نهایی برای تائید ملکه ارجاع می‌شود.

یک سخنگوی دفتر نخست وزیری از نتیجه رای‌گیری امشب نمایندگان مجلس اعیان ابراز ناخرسندی و عنوان کرد که اصلاحیه مطرح شده را نمی‌پذیرد.

هرچند مجلس اعیان قدرت مخالفت با لایحه دولت را ندارد اما می تواند در فرآیند تصویب آن تاخیر ایجاد کند. با توجه به فرصت باقی‌مانده تا موعد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، این روند به طور بالقوه می‌تواند باعث تاخیر در اجرای برگزیت شود.