۰ نفر

مزدوران سعودی، آماج موشک‎های ناشناس

۳۰ دی ۱۳۹۸، ۶:۰۰
کد خبر: 410922
مزدوران سعودی، آماج موشک‎های ناشناس

در حمله پهپادی و موشکی به پایگاه آموزش نظامی مزدوران تحت فرمان عربستان سعودی در شهر مآرب در 170 کیلومتری شرق صنعا، دست‌کم 70 مزدور سعودی کشته و بیش از 100 مزدور دیگر زخمی شدند. البته منابع خبری مختلف دیروز یکشنبه آمار متفاوتی از کشته و زخمی‌ها ارائه می‌دادند و شمار کشته‌ها در این منابع از 60 تا 90 نفر متغییر بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، هرچند تا عصر دیروز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را نپذیرفت اما برخی منابع بویژه منابع خبری عربستانی، انصارالله یمن را مسئول این حمله معرفی کردند. این در حالی است که انصارالله تا لحظه تنظیم این گزارش رسماً این موضوع را تأیید نکرده بود. اما منابعی که این گروه را مسئول این حمله معرفی کرده‎اند، تأکید می‎کنند، این حمله در واقع اقدامی تلافی جویانه به حملات اخیر مزدوران سعودی به مواضع انصارالله در شمال صنعا است. در روزهای اخیر نیروهای وابسته به منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن که تحت حمایت عربستان هستند، عملیات گسترده‌ای را علیه مواضع حوثی‌ها در شمال صنعا آغاز کرده بودند. این در حالی است که منصور‌هادی ادعا می‌کند از ابتکار عمل سازمان ملل برای برقراری صلح در یمن حمایت می‌کند و انصارالله یمن را متهم می‌کند که در مسیر مذاکرات صلح مانع ایجاد می‌کند. هرچند اغلب منابع انصارالله را مسئول حمله معرفی کردند، اما برخی ناظران احتمال می‎دهند عوامل وابسته به امارات که در دو سال اخیر روابط پر تنشی با عربستان در یمن داشته‎ است نیز می‎توانند در این حملات نقش داشته باشند.در حملات شنبه شب به پایگاه نظامی مآرب شمار زیادی از مزدوران سعودی کشته و زخمی شدند اما آماری که رسانه‌ها اعلام می‌کردند، متفاوت بود. برخی رسانه‌ها به نقل از منابع بیمارستانی شمار کشته‌ها را 70 تن اعلام کردند اما اسکای نیوز این آمار را بیش از 90 نفر و برخی منابع بیش از 60 نفر اعلام می‌کردند.

منصور‌هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن دیروز در واکنش به کشته و زخمی شدن نیروهایش در مآرب، انصارالله را متهم به دست داشتن در این حمله کرد و گفت: ارتش او در آماده‌باش کامل است. او ادعا کرد: «این حملات بی تردید نشان داد که حوثی‌ها هیچ تمایلی به صلح ندارند.» این ادعای منصورهادی در حالی است که از زمان شروع ابتکار عمل سازمان ملل برای مذاکرات صلح یمن، سعودی‌ها و مزدوران داخلی و خارجی بارها و بارها آتش‌بس‌ها را نقض کرده و دست به حملات تحریک‌آمیز زده‌اند.

سرتیپ «یحیی سریع»، سخنگوی نیروهای مردمی وابسته به انصارالله یمن پیشتر در این باره گفته بود، نظامیان ائتلاف متجاوز سعودی از آغاز توافق صلح طرف‌های یمنی در دسامبر ۲۰۱۸ (آذرماه ۹۷) تاکنون بیش از ۳۰ هزار و۸۴۴ بار آن را نقض کرده‌اند. مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی نیروهای مردمی انصارالله یمن هم حدود 4 ماه پیش یک طرح ابتکاری صلح پیشنهاد داده و گفته بود در صورت توقف حملات ائتلاف متجاوز عربی به یمن، انصارالله دیگر به عربستان حملات پهپادی و موشکی نمی‌کند اما عربستان و مزدورانش بدون توجه به این پیشنهاد، به بمباران مناطق مختلف یمن ادامه دادند. آنها از سال 2015 به این سو، مدام بر سر مردم یمن بمب و موشک می‌ریزند و در این مدت ده‌ها هزار غیرنظامی کشته و میلیون‌ها یمنی بی خانمان شده‌اند. این تجاوز که به گفته سازمان ملل متحد منجر به وقوع بدترین بحران انسانی جهان شده، یمن را دچار قحطی کرده است.