۰ نفر

وکلای جنجالی، پاشنه آشیل ترامپ

۲۹ دی ۱۳۹۸، ۸:۱۴
کد خبر: 410688
وکلای جنجالی، پاشنه آشیل ترامپ

در آستانه دادگاه دونالد ترامپ در سنا، شگفتی تازه‌ای از سوی رئیس‌جمهور ایالات متحده رقم خورد که با واکنش رسانه‌ها روبه‌رو شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، کاخ سفید روز گذشته از تیم وکلای عجیب و جنجالی ترامپ برای دفاع از او در دادگاه سنا رونمایی کرد: «آلن درشوویتز» و «کن استار». آلن درشوویتز 81ساله که در یکی، دو سال اخیر وکالت جفری اپستین سرمایه‌دار آمریکایی را برعهده داشت بارها مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته بود. اپستین متهم به آزار جنسی دختران نابالغ و دلالی جنسی بود و در نهایت خودکشی کرد. نام «کن استار» وکیل 73ساله آمریکایی هم در جریان استیضاح و محاکمه بیل کلینتون رئیس‌جمهور سابق آمریکا بر سر زبان‌ها افتاد. استار هدایت تحقیقاتی را برعهده داشت که به استیضاح و محاکمه بیل کلینتون انجامید. کلینتون در نهایت در دادگاه سنا تبرئه شد. کن استار در سال 2016 به دلیل سو‌ءمدیریت در پرونده تجاوز جنسی در دانشگاه بیلور و عدم واکنش مناسب در قبال این بحران، از ریاست دانشگاه بیلور کناره‌گیری کرد. 

این دو وکیل سرشناس قرار است هدایت تیم وکالت ترامپ شامل «پت سیپولون» وکیل کاخ‌ سفید، «جی سیکولو» وکیل شخصی ترامپ، «پم بوندی» و «جین راسکین» مشاوران حقوقی ترامپ در کاخ سفید را برعهده بگیرند. انتظار می‌رود جلسه استماع دادخواست روز سه‌شنبه آغاز شود. احتمال داده می‌شود روند محاکمه ترامپ در سنا حدود دو هفته به طول بینجامد.

انتخاب درشوویتز و کن استار، این دو وکیل مسن و حاشیه‌ساز که با شگفتی رسانه‌ها روبه‌رو شده، توانایی آنها برای دفاع از ترامپ را با تردیدهایی مواجه کرده است. این دو وکیل بارها در موقعیت‌های مختلف حمایت خود را از ترامپ اعلام کرده بودند.

رئیس‌جمهور آمریکا متهم شده که برای دستیابی به اهداف سیاسی و انتخاباتی خود کمک نظامی ایالات متحده به اوکراین را به حالت تعلیق درآورده تا به رهبران اوکراین برای تحقیق در مورد جو بایدن و پسرش هانتر که در زمان حضور پدرش در کاخ سفید به عنوان معاون باراک اوباما، در یک شرکت گازی در اوکراین فعالیت می‌کرد فشار وارد کند. دموکرات‌ها برای آنکه بتوانند ترامپ را از مقام خود برکنار کنند نیاز دارند تا حداقل دوسوم سناتورها رئیس‌جمهور را در دو اتهام «سوءاستفاده از قدرت» و «جلوگیری از انجام وظیفه کنگره» 

مجرم بدانند.

با وجود اینکه ترکیب مجلس سنا با اکثریتی جمهوری‌خواه، احتمال تبرئه ترامپ را افزایش داده و تحلیلگران هم احتمال می‌دهند با وفاداری تمام و کمالی که جمهوری‌خواهان نشان داده‌اند، او جایگاه ریاست‌جمهوری را حفظ خواهد کرد اما نمی‌توان با قاطعیت در این مورد نظر داد. محاکمه بیل کلینتون در سال 1999 نشان داد که نمی‌توان روند دادگاه استیضاح و رأی نهایی را پیش‌بینی کرد و این تجربه تاریخی می‌تواند معادلات جمهوری‌خواهان را برهم بزند. کلینتون دموکرات در حالی دادگاهی شد که انتظار می‌رفت رقبای جمهوری‌خواه او را مجرم بدانند  و دموکرات‌ها کار دشواری برای حفظ کلینتون در قدرت داشته باشند اما او در هر دو مورد اتهامی خود تبرئه شد.

دموکرات‌ها می‌خواهند برای اثبات جرائم ترامپ به جمهوری‌خواهان از شاهدان تازه‌ای برای حضور در دادگاه سنا دعوت کنند اما این امر مستلزم آن است که بتوانند تعدادی از سناتورهای جمهوری‌خواه را با خود همراه کنند تا میچ مک‌کانل با توجه به رأی اکثریت سنا، از شاهدان جدید از جمله جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید برای ادای شهادت علیه ترامپ دعوت کند. اما در این مورد نیز دموکرات‌ها با وجود موافقت بولتون برای حضور در دادگاه، اطمینان کامل ندارند که شهادت بولتون و سه شاهد دیگر به اندازه‌ای مستدل باشد که به برکناری ترامپ از قدرت بینجامد.

حضور درشوویتز و استار با سوابق جنجالی آنها و ناکامی در دفاع از اپستین که در نهایت به خودکشی او در زندان منجر شد، می‌تواند روند دفاع تیم وکالت ترامپ را با پیچیدگی‌هایی روبه‌رو کند و شاید بر مقاومت جمهوری‌خواهان در مخالفت با احضار شاهدان جدید به دادگاه سنا اثر منفی داشته باشد. دموکرات‌ها می‌توانند از حضور کن استار در دادگاه استفاده کنند و با اشاره به سابقه او در جریان تحقیقات مربوط به استیضاح کلینتون، فشارهای خود برای احضار شاهدان جدید را بیشتر کنند. استار در مدت پنج‌سالی که صرف تحقیقات برای استیضاح و محاکمه بیل کلینتون کرد حتی شیشه‌شوی‌های کاخ سفید را نیز برای ادای شهادت احضار کرد.

افشاگری‌های جدید

هم‌زمان با آماده‌شدن تیم وکلای ترامپ برای دفاع از او در دادگاه سنا، دموکرات‌های مجلس نمایندگان اسناد جدیدی درباره ارتباط با بحران «اوکراین‌گیت» منتشر کردند. براساس اسناد جدید، اطلاعات تازه‌ای در مورد همکاری رودی جولیانی وکیل شخصی سابق ترامپ و «لو پارناس» تاجر اوکراینی- آمریکایی برای نظارت بر فعالیت‌های «ماری یووانوویچ» سفیر سابق ایالات متحده در اوکراین منتشر شده که پای «دوین نونز» نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا را هم به ماجرا باز می‌کند.

این اسناد که وکیل پارناس در روزهای گذشته در اختیار کمیته تحقیق استیضاح ترامپ قرار داده، نشان می‌دهد که پیام‌هایی میان یکی از دستیاران نونز، جولیانی و پارناس در مورد اعمال فشار بر اوکراین از سوی ترامپ و نزدیکانش ردوبدل شده است. پارناس به تازگی در گفت‌وگویی تلویزیونی اعتراف کرده که  «در ماجرای اوکراین‌گیت همه چیز به انتخابات 2020 مربوط می‌شود».

در بخشی از این اسناد، اسکرین‌شات‌هایی از پیام‌های رابرت هاید نامزد جمهوری‌خواه انتخابات کنگره از ایالات کانتیکات مشاهده می‌شود که از شماره‌ای مربوط به بلژیک، شیوه نظارت و کنترل بر یووانوویچ را تشریح می‌کند و در روزهای بعد هم جزئی‌ترین فعالیت‌های سفیر سابق آمریکا در اوکراین را با همین شماره به اطلاع هاید می‌رساند و هاید هم این پیام‌ها را برای پارناس به اشتراک می‌گذارد.