۰ نفر

خاورمیانه موضوع داغ آخرین مناظره کاندیداهای دموکرات

۲۶ دی ۱۳۹۸، ۶:۳۰
کد خبر: 410054
خاورمیانه موضوع داغ آخرین مناظره کاندیداهای دموکرات

در مناظره سه شنبه شب تمام کاندیداها تصمیم اخیر ترامپ در حمله هوایی به کاروان سردار شهید قاسم سلیمانی را محکوم کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، شش کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری امریکا سه‌شنبه شب هفتمین و آخرین مناظره انتخاباتی خود را در حالی در شهر «دس موینز» ایالت آیووا برگزار کردند که بیشترین چانه‌زنی‌ها در این مناظره حول محور سیاست خارجی بویژه سیاست خارجی امریکا در خاورمیانه بود. در این مناظره که برنی سندرز، الیزابت وارن، امی کلوبوچار، جو بایدن، پیت بوتیجیج و تام استیر حضور داشتند، کاندیداها ابتدا بر سر عراق، جنگ و سیاست خارجی با هم مناظره کردند اما تقریبا همگی متفق القول بودند که رهبری دونالد ترامپ در این حوزه‌ها سراسر اشتباه بوده است.

به گزارش نیویورک تایمز، برنی سندرز که همه از او به عنوان یک ضدجنگ قدیمی یاد می‌کنند و در سال 2002 با رأی منفی به لشکرکشی امریکا به عراق نشان داد که طرفدار صلح است، در مناظره سه‌شنبه شب جو بایدن را مورد نقد قرار داد که چرا در آن زمان از جنگ عراق حمایت کرد. بایدن هم در این مناظره اعتراف کرد که رأی آری او به جنگ عراق «یک اشتباه بزرگ» بوده است و در زمانی که در دوره باراک اوباما معاون رئیس جمهور بوده، تمام تلاشش را کرده است که نیروهای نظامی امریکا را از عراق خارج کند. در این مناظره تقریباً تمام کاندیداها تصمیم اخیر ترامپ در حمله هوایی به کاروان سردار شهید قاسم سلیمانی را محکوم کردند و از اینکه رئیس جمهوری امریکا تصمیم گرفته است نظامیان امریکایی را در منطقه خاورمیانه نگه دارد، انتقاد کردند. الیزابت وارن که در این مناظره همچنین خواستار کاهش بودجه نظامی امریکا شد، درباره نظامیان امریکایی مستقر در خاورمیانه گفت: ما باید نیروهای جنگی خود را خارج کنیم.

دیگر کاندیداها شامل بایدن، کلوبوچار و بوتیجیج هم گفتند طرفدار حفظ تعداد کمی از نیروهای نظامی امریکا در منطقه هستند. بوتیجیج گفت: من یک نقطه نظر متفاوت دارم. ما می‌توانیم به ماندن در منطقه ادامه دهیم بدون آنکه نیروی زمینی نامحدود در منطقه داشته باشیم.

در آخرین مناظره کاندیداهای دموکرات مباحث مربوط به اقتصاد و تجارت هم چالشی شد و در این حوزه برخلاف حوزه سیاست خارجی، کاندیداها اختلاف نظرهای جدی با هم داشتند. سندرز گفت، او و بایدن «اختلافات اساسی» بر سر توافق‌های منطقه‌ای تجارت آزاد از جمله توافق جدید ترامپ با مکزیک و کانادا دارند. این در حالی بود که وارن و کلوبوچار گفتند، قصد دارند به نفع توافق تجاری جدید ترامپ با کانادا و مکزیک رأی دهند.

موضوع دیگری که در مناظره سه‌شنبه شب کاندیداهای دموکرات جنجال برانگیز شد، پاسخ کاندیداها به این سؤال بود که آیا یک زن می‌تواند رئیس جمهوری امریکا شود. در روزهای اخیر و قبل از مناظره، الیزابت وارن به رسانه‌ها گفته بود که سندرز به او گفته است، هیچ زنی نمی تواند در رقابت با ترامپ پیروز شود. البته سندرز این موضوع را تکذیب کرد و گفت که چنین حرفی نزده است اما همین مسأله باعث شد موضوع «رئیس جمهوری زن» در مناظره داغ شود. وارن که در پایان مناظره برای نشان دادن ناراحتی خود از سندرز، با او دست نداد، در جریان مناظره هم ناراحتی خود را این گونه بروز داد: «به این مردهایی که روی صحنه هستند نگاه کنید. اینها در 10 انتخابات شکست خورده‌اند. تنها کسانی که در این صحنه در هر انتخاباتی که شرکت کرده‌اند پیروز بوده‌اند، زنان هستند.» سندرز در واکنش به وارن گفت که به هیچ وجه معتقد نیست که زن‌ها نمی‌توانند در انتخابات‌ پیروز شوند. او برای پایان دادن به این بحث افزود: «نمی‌دانم واقعاً موضوع اصلی امروز ما این است؟»

نکته دیگری که مناظره سه‌شنبه شب داشت، این بود که برای نخستین بار هیچ کاندیدای رنگین پوستی روی صحنه نبود و همه شش کاندیدا سفیدپوست بودند؛ 4 مرد سفیدپوست و دو زن سفیدپوست. دموکرات‌ها برای شکست دادن ترامپ در انتخابات نوامبر سال جاری میلادی نیاز دارند که آرای سیاهپوستان، امریکای لاتین تبارها و حاشیه‌نشین‌ها را جلب کنند. اتفاقاً این موضوع هم در مناظره سه‌شنبه شب مطرح شد و بوتیجیج گفت، بزرگترین خطایی که ما می‌توانیم بکنیم، این است که فکر کنیم سیاهپوستان حامی ما هستند و خیال‌مان از این قضیه راحت است. من هرگز این اشتباه را نمی‌کنم.

کاندیداها در این مناظره درباره تغییرات آب و هوایی، بهداشت و درمان و اینکه برای رویارویی با ترامپ چه نوع کاندیدایی خواهند بود، صحبت کردند.

در مجموع شبکه خبری سی ان ان از وارن، بوتیجیج و کلوبوچار به عنوان برندگان مناظره سه‌شنبه شب و از بایدن، سندرز و استیر به عنوان بازندگان مناظره یاد کرد.