۰ نفر

کره شمالی: با یک تبریک تولد به مذاکرات هسته‌ای برنمی‌گردیم

۲۱ دی ۱۳۹۸، ۱۴:۲۸
کد خبر: 408745
کره شمالی: با یک تبریک تولد به مذاکرات هسته‌ای برنمی‌گردیم

:یک مقام ارشد کره شمالی امروز (شنبه) گفت، واشنگتن و سئول چنانچه تصور می‌کنند فرستادن پیام تبریک سالروز تولد کیم جونگ اون از سوی دونالد ترامپ بازگشت این رهبر کره شمالی به پای میز مذاکره را رقم می‌زند، صرفا خیالپردازی بیهوده می‌کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس، در ماههای اخیر کره شمالی بارها نارضایتی خود از بن‌بست در مذاکرات هسته‌ای با دولت دونالد ترامپ را اعلام و تاکید کرده، هرگز قابلیت‌های هسته‌ای خود را بر سر پایان دادن به تحریم‌های آمریکا معامله نمی‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، در همین راستا، کیم کی گوان، مشاور وزارت امور خارجه کره شمالی به اظهار نظرهای اخیر مدیر امنیت ملی دولت کره جنوبی مبنی بر این که سئول اقدام به منتقل کردن پیام تبریک رئیس جمهور آمریکا به کیم جونگ اون از بابت روز تولدش کرده، واکنش نشان داد.

روز تولد رهبر کره شمالی در تاریخ 8 ژانویه است.

چونگ اوی یونگ، مدیر امنیت ملی دولت کره جنوبی به خبرنگاران گفت، دونالد ترامپ در دیدار با وی در کاخ سفید از سئول خواست پیامش برای تبریک تولد رهبر کره شمالی را به پیونگ یانگ تحویل بدهد و سئول نیز این کار را با استفاده از تدابیر مناسب، روز پنجشنبه انجام داده است.

با این حال کیم کی گوان اظهار کرد، کره شمالی پیشتر نامه مشابهی را که از سوی ترامپ نوشته شده و مستقیما توسط آمریکایی‌ها تحویل کشورش داده شد، دریافت کرده بود.

او صحبت‌های سئول مبنی بر این که همچنان میان واشنگتن و پیونگ یانگ میانجی‌گری می‌کند را مورد تمسخر قرار داد.

این مقام ارشد دولت کره شمالی گفت: مقام‌های کره جنوبی ظاهرا نمی‌دانند که یک مجرای ارتباطی ویژه میان رهبران ارشد آمریکا و کره شمالی وجود دارد.

او تاکید کرد:‌ هر چند که کیم جونگ اون شخصی احساسات خوبی نسبت به دونالد ترامپ دارد اما این احساسات او به معنی واقعی کلمه صرفا شخصی هستند اما در کره شمالی، رئیس کمیسیون امور کشور قرار نیست بر پایه‌ی احساسات شخصی درباره‌ی این امور و به عنوان نماینده کشور و منافع ما مذاکره کند.

این در حالی است که در ماههای گذشته کره شمالی عملا تمامی همکاری‌های خود با کره جنوبی را قطع کرده و از سئول نیز خواسته تا از واشنگتن فاصله گرفته و پروژه‌های اقتصادی مشترک دو کره را مجددا از سر بگیرد.

کیم کی گوان تاکید کرد:‌ کره شمالی هرگز دوباره وارد مذاکراتی بر سر تاسیسات هسته‌ای مهم خود در ازای برداشته شدن تحریم‌ها، مشابه با اتفاقی که در ویتنام انجام داد نخواهد شد.

او گفت: ما توسط آمریکا فریب خوردیم  و در مذاکرات با آمریکا مدت یک سال و نیم گرفتار شدیم و این زمان برای ما زمانی از دست رفته محسوب می‌شود.

او با انتقاد از آنچه که "خواسته‌های یکجانبه" آمریکا خواند، گفت: ازسرگیری گفتگو بین آمریکا و جمهوری دموکراتیک خلق کره تنهابه شرط موافقت آمریکا با مسائل مطرح شده از سوی کره شمالی ممکن می‌شود اما می‌دانیم آمریکا نه حاضر به پذیرفتن این مسائل است و نه می‌تواند چنین کاری کند.