۰ نفر

آغاز شمارش معکوس برای اجرای برگزیت

۲۱ دی ۱۳۹۸، ۶:۰۷
کد خبر: 408641
آغاز شمارش معکوس برای اجرای برگزیت

طرح «برگزیت» پس‌از سه سال و چند ماه جنجالی با تصویب نمایندگان مجلس عوام بریتانیا، این کشور را یک گام دیگر به درهای خروج از اتحادیه اروپا نزدیک کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس و نماینده حزب محافظه کار که با شعار جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا و پایان دادن به کشمکش‌های چند ساله این کشور در مسیر تصویب برگزیت پا به انتخابات پارلمانی گذاشت و به پیروزی دست یافت، روز پنجشنبه برای بار سوم لایحه حاوی توافق 535 صفحه‌ای با نمایندگان 27 کشور اتحادیه اروپا را به مجلس عوام انگلیس برد. او یک بار دیگر هم این لایحه را به مجلس برده بود، اما دست خالی از آن بازگشته بود. اما این بار اطمینان خاطر بیشتری داشت چرا که در این برهه اکثریت مجلس نمایندگان را اعضای حزب متبوعش تشکیل می‌دادند. پس همان‌طور که انتظار می‌رفت طرح خروج انگلیس از اتحادیه اروپا با کسب اکثریت 330 به 231 به تصویب رسید. به این ترتیب در صورتی که لایحه مصوب مجلس عوام هفته آینده در مجلس عیان نیز مورد قبول قرار گرفته و به امضای ملکه نیز برسد، انگلیس طبق توافق‌های انجام شده، 31 ژانویه (11 بهمن) به‌طور رسمی و قانونی از اتحادیه اروپا جدا می‌شود.

گرچه تصویب این طرح گام مهمی در پیشبرد اهداف نخست‌وزیر انگلیس به شمار می‌رود اما کارشناسان 31 ژانویه را شروعی برای این واقعه بزرگ تاریخ بریتانیا می‌دانند. به عبارت دیگر پایان ماه جاری میلادی، آغازی برای ضرب الاجل 11 ماهه برای تعیین آینده روابط بریتانیا و اتحادیه اروپا و توافق‌های تجاری، امنیتی و بسیاری از حوزه‌های مهم دیگر(دارویی، هوانوردی و...) است. «پل بلومفیلد»، سخنگوی برگزیت از حزب مخالف کارگر گفت: «جدایی از اتحادیه اروپا به معنای دست یافتن به اهداف برگزیت نیست. ما تازه گام اول را برداشته و باید بدانیم که مراحل سخت‌تر در راه است.»

این اظهارات در حالی بیان شده است که از سویی «بوریس جانسون» و مقامات بریتانیا، فرصت 11 ماهه را برای حل و فصل مسائل کافی نمی‌دانند و از سوی دیگر اتحادیه اروپا بر مختومه کردن این پرونده تا پایان سال‌جاری میلادی(2020) تأکید دارد. «مایکل بارنیر»، نماینده اصلی اتحادیه اروپا در موضوع برگزیت روز پنجشنبه در این باره گفت: «توافق در همه جوانب این همکاری جدید بعید به نظر می‌رسد. اما ما در این 11 ماه همه تلاشمان را خواهیم کرد.»

موضوع جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا در حالی به مراحل پایانی نزدیک می‌شود که موضوعاتی مانند حق شهروندی اتحادیه اروپا و موضوع اقتصادی بریتانیا مورد واکاوی دقیق قرار دارد.

به گزارش «اسپوتنیک»، دولت انگلیس با تصویب برگزیت، خواستار تجارت آزاد با کشورهای عضو اتحادیه اروپا و جهان به‌عنوان کشوری مستقل از قوانین و استانداردهای این سازمان بزرگ اروپایی است. اما تحقق این مسائل نیازمند روابط گسترده تری با 27 کشور عضو اتحادیه اروپا است که باید به تأیید پارلمان اروپا نیز برسد.

«استیو بارکلی» نماینده برگزیت در این باره گفت: «رأی مثبت، بریتانیا را پس‌از سال‌ها در مسیر ثبات قرار می‌دهد. طرح جدایی از اتحادیه اروپا در واقع اتفاقی است که علاوه بر ثبات تجاری، تضمین‌کننده حق شهروندی، کنترل درآمدهای داخلی، مرزها، قوانین و... خواهد بود.»

تصویب طرح جنجالی برگزیت که به مهم‌ترین موضوع نخست‌وزیران پیش از جانسون بدل شده و کشور را به دوقطبی ماندن و جدایی کشانده بود، بریتانیا را با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد کرد؛ مسائلی مانند تعیین مرزهای ایرلند و ایرلند شمالی، وضعیت اشتغال کارگران مهاجر و... که به‌نظر نمی‌رسد برای مقامات دولت انگلیس بدون دردسر باشند.