۰ نفر

ترامپ از اروپایی‌ها خواهد خواست که برجام را ترک کنند

۱۹ دی ۱۳۹۸، ۱۹:۴۸
کد خبر: 408433
ترامپ از اروپایی‌ها خواهد خواست که برجام را ترک کنند

معاون رئیس‌جمهور آمریکا از قصد ترامپ برای گفت‌وگو با طرف‌های برجام جهت خاتمه دادن به تعهدات خود و خروج از این توافق خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «مایک پنس» معاون «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه گفت، ترامپ قصد دارد از طرف‌های اروپایی «برنامه جامعه اقدام مشترک» بخواهد که از این توافق خارج شوند.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، پنس در گفت‌وگو با شبکه «فاکس‌نیوز» با طرح ادعاهای همیشگی علیه ایران گفت: «رئیس‌جمهور طی روز‌های آینده از متحدانمان درخواست خواهد کرد که به ایالات متحده پیوسته و از توافق هسته‌ای فاجعه‌بار با ایران خارج شوند و از ایران بخواهند تاریخچه طولانی کاشت بذر خشونت‌های تروریستی را رها کند، جاه‌طلبی هسته‌ای خود را رها کند و به خانواده ملت‌ها بپیوندد».

این سخنان پنس یک روز پس از آن مطرح می‌شود که ترامپ پس از دریافت پاسخ موشکی از سوی ایران به‌خاطر ترور سردار «قاسم سلیمانی»، در سخنرانی خود از مواضع جنگی پیشین عقب‌نشینی کرده و اعلام کرد تحریم‌های بیشتری را علیه ایران وضع خواهد کرد.

دولت ترامپ سال گذشته با خروج یک‌جانبه از برجام و وضع تحریم‌هایی علیه ایران، از طرف‌های دیگر این توافق نیز درخواست کرد از آن خارج شوند.

تهران در پاسخ به این پیمان‌شکنی، در پنج گام دو ماهه از تعهدات خود از برجام کاست و از طرفین درخواست کرد به اجرای مفاد این توافق بازگردند. پس از ترور سردار سلیمانی در روز جمعه (۱۳ دی ماه) ایران اعلام کرد به محدودیت‌های برجام پایبند نخواهد ماند و از هر تعداد سانتریفیوژ که بخواهد استفاده می‌کند.

با این حال طرف‌های اروپایی برجام همچنان بر لزوم حفظ این توافق تأکید دارند. روز گذشته (چهارشنبه) «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس گفت: «ما معتقدیم پس از کاهش این بحران‌ها، که خالصانه امیدواریم اتفاق بیفتد، مسیر رو به جلو ادامه پیدا خواهد کرد. [برجام] اکنون به پوسته‌ای توخالی تبدیل شده است اما هنوز پوسته‌ای است که می‌تواند آن را پر کرد».

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه نیز با اشاره به اهمیت برجام، گفت: «فرانسه به تلاش های خود برای حفظ این توافق مهم بین المللی ادامه خواهد داد و از ایران نیز انتظار دارد که در همین جهت حرکت کند».