۰ نفر

حمله ایران به عین‌الاسد چه بازتاب‌هایی داشت؟

۱۹ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۳۱
کد خبر: 408364
حمله ایران به عین‌الاسد چه بازتاب‌هایی داشت؟

روز گذشته پس از حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد عراق به عنوان اصلی‌ترین مقر نظامیان امریکایی‌ در عراق بسیاری منتظر واکنش ترامپ نسبت به این اقدام تلافی‌جویانه ایران بودند. چرا که دونالد ترامپ خیلی زود با آزمایشی مواجه شد که باید نسبت به حمله‌ای که علیه مقر نظامیان امریکایی انجام شد، واکنش نشان دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، پس از حمله ایران، یک مقام امریکایی به سی‌ان‌ان گفت که هیچ گزارش اولیه روشنی از تلفات امریکا در اثر این حمله گزارش نشده است. اما ارزیابی از این حمله در حال انجام است. با این وجود ستاد مشترک ارتش عراق همان ابتدای امر اعلام کرد که نظامیان عراقی دچار تلفات نشده‌اند. ارتش عراق در بیانیه‌ای عنوان کرد بین ساعت‌ 1:45 دقیقت تا 45: 2 دقیقه صبح به وقت محلی عراق تحت حمله 22 موشک قرار گرفت. در این بیانیه آمده که همه موشک‌ها به پایگاه‌های ائتلاف اصابت کرده است. به گفته دو مقام کاخ سفید ابتدا بنا بود بلافاصله پس از این حمله برای دونالد ترامپ یک برنامه سخنرانی در نظر گرفته شود، اما در نهایت این تصمیم اتخاذ شد که رییس‌جمهور فورا صحبت نکند.

ترامپ به جای سخنرانی به یک توییت بسنده کرد و مدعی شد همه ‌چیز خوب است. موشک‌های پرتاب شده از ایران به دو پایگاه واقع در عراق اصابت کرده است. ارزیابی تلفات و خسارات موجود در حال حاضر بسیار خوب است. ما قدرتمندترین و مجهزترین قدرت نظامی را در هر نقطه‌ای از دنیا داریم و من فردا صبح بیانیه‌ای رسمی خواهم داد.

جاناتان هافمن، سخنگوی پنتاگون عصر سه‌شنبه به وقت محلی امریکا گفت: ایران بیش از دوجین موشک را به سمت پایگاه هوایی عین‌الاسد شلیک کرده که سربازان امریکایی در آن مستقر هستند همچنین این موشک‌ها به سمت نیروهای امریکایی و اعضای ائتلاف مستقر در اربیل نیز شلیک شده است. در بیانیه‌ای که دفتر عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق منتشر کرد آمده است که یک پیام رسمی شفاهی را در مورد حمله موشکی اندکی قبل از نیمه شب دریافت کرده است. او در بیانیه خود عنوان کرد که به عراق اعلام شده این حمله محدود به محل استقرار ارتش امریکا در عراق خواهد بود اما موقعیت دقیق حمله به عراق اعلام نشده است. گفته می‌‌شود هنگامی که دولت این اخطار را دریافت کرده به رهبران ارتش عراق هشدار داده شده که اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهند. عبدالمهدی همچنین اعلام کرد که تاکنون تلفاتی از سمت عراقی‌ها وجود نداشته و ما به‌طور رسمی اطلاعاتی در مورد خسارات ناشی از نیروهای ائتلاف دریافت نکردیم. محمد الحلبوسی، رییس پارلمان عراق نیز از دولت خواست تا حاکمیت عراق را در برابر نقض‌های مکرر حفظ و از ورود این کشور به هزارتوی درگیری‌ جلوگیری کند.

هافمن سخنگوی پنتاگون نیز گفت: در روزهای اخیر پایگاه‌های امریکا به دلیل اینکه نشانه‌هایی مبنی بر برنامه‌ریزی ایران برای حمله به نیروها و منافع ما در منطقه هشدارهای لازم داده شده بود. وی افزود: ما با ارزیابی وضعیت، تمام اقدامات لازم را برای محافظت و دفاع از پرسنل، شرکا و متحدان ایالات متحده در منطقه انجام خواهیم داد.

بر اساس گفته‌های یک مقام نظامی امریکا و یک مقام ارشد دولت، ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد که این موشک‌ها مناطقی از پایگاه عین‌الاسد که کمتر امریکایی‌ها در آن منطقه حضور داشتند، اصابت کرده است. مقام‌ها گفته‌اند که امریکا در انتظار صبح چهارشنبه هستند تا ارزیابی کاملی از نتایج حمله را انجام دهند. یکی دیگر از مقام‌های ارتش امریکا نیز به سی‌ان‌ان گفته‌اند که ارتش نسبت به حملات موشکی هشدار کافی را داده و زمان لازم برای فشار دادن زنگ هشدار نیز داشته‌اند. به گفته این مقام افراد در معرض آسیب توانسته‌اند خود را به مکانی امن برسانند. در اربیل حداقل دو موشک بالستیک به مناطق کردنشین برخورد کرده که گفته می‌‌شود نزدیک به کنسولگری امریکا در اربیل بوده است. همچنین یکی از موشک‌ها نیز بدون اینکه منفجر شود در داخل فرودگاه اربیل سقوط کرده و یکی دیگر از این موشک‌ها به ناحیه‌ای حدود 20 مایلی غرب اربین بدون ایجاد تلفات برخورد کرده است.

گفتنی است، دونالد ترامپ دسامبر سال 2018 و پس از کریسمس از این پایگاه بازدید کرده بود. مایک پنس، معاون رییس‌جمهور نیز در نوامبر 2019 از این پایگاه بازدید کرد. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هم در توییتر خود گفت که این پاسخی متناسب به ترور سردار سلیمانی در عراق بود. این دیپلمات ارشد ایران نیز عنوان کرد که این پاسخی قاطعانه به ترور سردار سلیمانی بود و ایران اقدامات متناسب در دفاع از خود طبق ماده 51 منشور سازمان ملل انجام داد که از ترور ناجوانمردانه علیه شهروندان و مقام ارشد ما آغاز شد. او در ادامه عنوان کرد که ما به دنبال تشدید تنش یا جنگ نیستیم بلکه از خود در برابر هر گونه تجاوز دفاع خواهیم کرد.

در این بین اسراییل نیز که به ‌شدت نگران ضربه‌ ایران به امریکا بود و نگران تهدید‌ها علیه اسراییل نیز شد بلافاصله بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اسراییل در یک کنفرانس مطبوعاتی عنوان کرد که هرکسی سعی کند به ما حمله کند، ویران‌کننده‌ترین ضربه‌ها را به آنها وارد می‌کنیم.

به گزارش سی‌ان‌ان، این حمله اکنون تبدیل به چالش جدی و مستقیم دونالد ترامپ شده است. چرا که او قبل از حملات، ایران را تهدید کرده بود که اگر بخواهند پاسخی به ما بدهند آنها را با عواقبی بسیار جدی روبه‌رو خواهیم کرد.

نمایندگان مجلس ایالات متحده از جمله نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان از همان ابتدای امر وارد بررسی موضوع و گفت‌وگو با مقامات در خصوص ارزیابی حمله ایران شده است. گفته می‌شود که پلوسی به نمایندگان دموکرات گفته است که دعا کنید. لازم به ذکر است که پس از مطلع شدن واشنگتن از حمله به عین‌الاسد دونالد ترامپ بلافاصله با مایک پنس معاون اول، مایک پمپئو وزیر خارجه، مارک اسپر وزیر دفاع، مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش، مایک مالوینی سرپرست کارکنان کاخ سفید، رابرت او برایان مشاور امنیت ملی، جوزف مک گوایر کفیل وزیر امنیت داخلی همچنین سخنگوی کاخ سفید دیدار کرده است. ترامپ با جینا هسپل رییس سیا نیز به صورت ویدیو کنفرانس گفت‌وگو کرده است. اما جلسه شب به نتیجه نرسیده است و اعضای ارشد تیم امنیت ملی امریکا صبح چهارشنبه بار دیگر به کاخ سفید برای مذاکره آمدند.

 

واکنش‌های خارجی

با این وجود رهبران اتحادیه اروپا به‌شدت خواستار آرامش هستند. اورسولا فون در لاین رییس کمیسیون اروپا گفت: بحران فعلی نه تنها منطقه بلکه همه ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. او تاکید کرد: استفاده از سلاح باید در حال حاضر متوقف شود تا زمینه گفت‌وگو فراهم شود. بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا نیز روز گذشته در پارلمان بریتانیا خواهان کاهش تنش میان طرفین شد. جانسون عنوان کرد که این حملات را قطعا محکوم می‌کنیم و از ایران می‌خواهیم که این حملات را تکرار نکند. جانسون گفت که هیچ یک از نیروهای انگلیسی در این حمله آسیب ندیده‌اند. ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو نیز عنوان کرد که ایران از اقدامات بیشتر خودداری کند و ما به ماموریت آموزشی خود نیز در عراق متعهد هستیم. آلمان هم در بیانیه‌ای عنوان کرد که ما از ایران می‌خواهیم از هر اقدامی که منجر به تشدید تنش بیشتر می‌شود، جلوگیری کند.

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه نیز در نشست مشترک با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه گفت که منطقه نمی‌خواهد بهای جدیدی را بپردازد. اردوغان پس از گفت‌وگوی دوجانبه با پوتین گفت: تنش بین ایران و ایالات متحده به حد نامطلوبی رسیده است. او ادامه داد: ما در تلاشیم تنش را با استفاده از همه ابزارهای دیپلماتیک کاهش دهیم. هیچ کس حق ندارد به خاطر منافع خود به منطقه و به ویژه عراق آتش‌افروزی کند و ترکیه نمی‌خواهد که عراق، سوریه، لبنان یا کشورهای حاشیه خلیج فارس صحنه‌ای از جنگ‌های نیابتی شود. گفته می‌شود هر دو رییس‌جمهور نشستی را تنها با حضور مترجمان نیز برگزار کردند.