۰ نفر

استقبال سناتورهای جمهوریخواه از عقب نشینی ترامپ

۱۹ دی ۱۳۹۸، ۳:۲۱
کد خبر: 408262
استقبال سناتورهای جمهوریخواه از عقب نشینی ترامپ

به دنبال سخنرانی ترامپ و عقب نشینی از مواضع تند خود علیه ایران، تعدادی از سناتورهای جمهوریخواه مطرح سنا از این تصمیم رییس جمهوری استقبال کرده و آن را قدمی در کاهش تنش در خاورمیانه خواندند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، ساعتی بعد از سخنرانی ترامپ، سناتور جمهوریخواه "جیم اینهاف" نماینده کمیته نیروهای مسلح گفت: معتقدم ترامپ سخنرانی خوبی داشت.  
سناتور اینهاف به سخنان محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و سخنرانی ترامپ اشاره کرد و نوشت که ما قصد داریم مذاکره را شروع کنیم، هر دوی آن‌ها (ایران و آمریکا) می‌گویند که می‌خواهند مذاکره کنند، در باز است.  
جیم ریش سناتور جمهوریخواه رییس کمیته روابط خارجی سنا نیز با استقبال از سخنرانی ترامپ در توییتر نوشت: سخنان وی (ترامپ) کاهش تنش منطقه و بازگرداندن ما به مسیر دیپلماسی بود.  
به نوشته ریش،ایران را تشویق می‌کنم که نه فقط به رییس جمهوری گوش دهد، بلکه کاملا بیانیه او را در مورد مسیر پیش رو با دقت مطالعه کند.  
لیندسی گراهام دیگر سناتور جمهوریخواه و رییس کمیته قضایی سنا نیز در پاسخ به سخنرانی ترامپ نوشت: ترامپ در حال ایجاد فرصتی برای پایان دادن به تنش به طور مسالمت آمیز است.  
گراهام در ادامه پیشنهادات امروز (چهارشنبه) به ایران را توافق برد برد دانست.  
رند پال سناتور جمهوریخواه از ایالت کنتاکی نیز در واکنش به سخنرانی ترامپ ابراز امیدواری کرد که این پایان یک تشدید نظامی باشد.  
سناتور تیم کین از ایالت ویرجینیا نیز یادآورشد که علاقه ترامپ به کاهش تنش بسیار تکان دهنده بود.  
دونالد ترامپ روز چهارشنبه در نخستین نطق رسانه‌ای خود پس از "سیلی" جمهوری اسلامی ایران در پی اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس ایران و ابومهدی المهندس معاون بسیج مردمی عراق، بر اجازه ندادن به ایران برای کسب سلاح‌های هسته‌ای تاکید کرد.  
رئیس جمهوری آمریکا افزود: تا زمانی که من رئیس جمهوری آمریکا باشم، ایران هرگز اجازه نخواهد داشت به سلاح اتمی دست یابد.  
ترامپ ادامه داد: آمریکایی‌ها که باید شاکر و شاد باشند که در حمله هوایی آنچه که حکومت ایران خواند، هیچ سرباز آمریکایی آسیب ندیده و آسیب اندکی به پایگاه نظامی ما وارد شده است. نیروهای بزرگ ما برای همه چیز آماده‌اند اما به نظر می‌رسد ایران در حال کاهش اقدامات خود است. این اقدام خوبی برای همه طرف‌های درگیر و جهان است.  
وی ادامه داد: هیچ نیروی آمریکایی و عراقی در حملات دیشب جان نباخت که به خاطر اقدامات پیشگیرانه ما بود و سیستم‌های هشداردهنده ما هم خیلی خوب عمل کرد.  
ترامپ گفت که هفته گذشته اقدامی قاطع انجام دادند تا آنچه را او یک تروریسم بی‌رحم نامید را از تهدید جان آمریکایی‌ها باز دارند و در عباراتی توهین‌آمیز به سردار محبوب و قهرمان ملی ایران ادامه داد: به دستور من نیروهای نظامی آمریکا تروریست جهانی یعنی سلیمانی را از هدف قرار دادند.  
ترامپ در ادامه توجیه برای اقدام تروریستی خود، مدعی شد وی (سلیمانی) اخیرا حملاتی را به نیروهای آمریکایی انجام داده بود که چندین نیروی آمریکایی آسیب جدی دیدند و یک نفر کشته شد. همچنین برنامه ریزی حمله به سفارت آمریکا را او طراحی کرده بود و می‌خواست در روزهای آینده حملات دیگری را علیه آمریکا انجام دهد که ما او را متوقف کردیم.  
این در حالی است که مقام های جمهوری اسلامی ایران و همچنین عراق تصریح کرده‌اند، سردار شهید سلیمانی برای تبادل نظر درباره راه‌های کاهش تنش و به دعوت مقامات عراقی به آن کشور سفر کرده بوده است.