۰ نفر

سرگیجه پنتاگون میان ماندن و رفتن

۱۸ دی ۱۳۹۸، ۶:۰۰
کد خبر: 408003
سرگیجه پنتاگون میان ماندن و رفتن

سندروم ناهماهنگی از کاخ سفید به پنتاگون رسید و دامنه آن تا ائتلاف تحت رهبری امریکا در مبارزه با داعش در عراق کشیده شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، دوشنبه شب ساعتی پس از انتشار نامه‎ای به امضای فرمانده نیروهای ائتلاف ضد داعش مبنی بر خروج نیروهای امریکایی از عراق، «مارک اسپر»، وزیر دفاع امریکا، اعلام کرد، پنتاگون برنامه‎ای برای خارج کردن نیروهای خود از عراق ندارد. کاخ سفید نیز در واکنشی که نشان می‎داد با وجود گذشت دو روز از رأی تاریخی پارلمان عراق، علاقه‎ای به خارج کردن نظامیان خود از این کشور ندارد، بغداد را تهدید کرد، اگر به رأی پارلمان عمل کند با تحریم‎های مختلف مجازات خواهد شد.

به گزارش سایت شبکه خبری آلمانی «دویچه‎وله»، «مارک اسپر»، وزیر دفاع امریکا تنها ساعتی پس از انتشار نامه‎ای به امضای «ویلیام سیلی»، فرمانده نیروهای ائتلاف ضد داعش به رهبری امریکا تأکید کرد: «ما هیچ برنامه‎ای برای خارج شدن از عراق نداریم و تصمیمی درباره این مسأله تاکنون گرفته نشده است.» او حتی مدعی شد، نمی‎داند این نامه چه هست و گفت: «در تلاش هستیم ببینیم این نامه از کجا منتشر شده و چه هست.»

این در حالی است که نامه‎ای که تبدیل به رسوایی ناهماهنگی در پنتاگون شده‎است و امضای «ویلیام سیلی» را پای خود دارد، خطاب به فرمانده عراقی نیروهای عملیات مشترک تأکید کرده‎است: «در راستای حق حاکمیت جمهوری عراق و با احترام به درخواست پارلمان عراق و نخست‎وزیر این کشور، فرماندهی نیروهای ائتلاف طی روزها و هفته‎های آتی، اقدام به تغییر موقعیت استقرار نیروهای خود به منظور حرکت بعدی خواهد کرد.» امریکا نیروهای عراقی را متهم به رسانه‎ای کردن این نامه کرده‎است.

با برملا شدن ناهماهنگی بین فرمانده عالی پنتاگون و فرماندهان رده پایین‎تر این نهاد نظامی امریکا، «مارک میلی»، فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح امریکا، تلاش کرد این رسوایی را کم اهمیت نشان دهد. او گفت: «بله چنین نامه‎ای وجود داشته اما در واقع پیش‌نویس بوده و به اشتباه برای فرماندهان عراقی ارسال شده‎است.» او مسئول چنین اشتباهی را ژنرال «فرانک مک‎کنزی» معرفی کرد و گفت که او نباید چنین اشتباهی را مرتکب می‎شد.

رئیس پنتاگون در حالی بر ادامه حضور نظامیان امریکا در عراق تأکید کرده که پیش از انتشار نامه «ویلیام سیلی»، «دونالد ترامپ» خواهان تحریم بغداد در صورت اجرایی شدن اخراج نظامیان کشورش از عراق شده بود. تهدیدی که به نوشته روزنامه امریکایی «واشنگتن پست»، مقامات ارشد دولت این کشور، بلافاصله برای عملی کردن آن دست به کار شدند و فهرستی از مواردی که امریکا می‎تواند آنها را تحریم کند، کردند. بنا بر گزارش این روزنامه امریکایی، مقامات خزانه‎داری امریکا و کاخ سفید در کنار هم اقدام به تهیه این فهرست کردند. آنها امیدوارند، با توسل به سیاست تحریم، که پای اصلی سیاست‌های دولت ترامپ در مواجهه با کشورهایی است که حاضر به تمکین مقابل امریکا نیستند، بتوانند بغداد را مجاب کنند به خواسته پارلمان عراق عمل نکند، زیرا رأی یکشنبه شب پارلمان عراق، یک مصوبه محسوب نمی‎شود و تنها در حد یک پیشنهاد به دولت است و بنابراین ضمانت اجرایی ندارد.

هنوز مشخص نیست موارد تحریمی که وزارت خزانه‎داری امریکا تهیه کرده، چه هستند. اما خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» مدعی شده، پیش‌نویس این فهرست تحویل برهم صالح، رئیس جمهوری عراق داده شده‎است. به گزارش سایت روزنامه امریکایی «واشنگتن پست»، پیشتر روز یکشنبه اندکی پس از رأی پارلمان عراق به خروج نیروهای امریکایی از این کشور، «دونالد ترامپ» در سخنان خود خواهان تحریم نظامی و اقتصادی بغداد شده‎ و گفته بود: «تحریم بزرگی» انتظار عراق را می‎کشد. او گفته بود، امریکا هزینه‎های زیادی در عراق متحمل شده و بغداد، باید هزینه پایگاه‎های هوایی امریکا را بدهد تا آنها بتوانند خاک عراق را ترک کنند. کاخ سفید در حالی تهدید تحریم را مطرح کرده است که دیروز خبرگزاری «آناتولی» خبر داد، گردان‎های «حزب‎الله» عراق تهدید کرده‎اند اگر امریکا بخواهد تهدید خود را عملی کند، آنها نیز صادرات نفت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به امریکا را هدف خواهند گرفت. اندکی پس از این تهدیدها مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا خبر تهیه شدن پیش‌نویس تحریم‌های اقتصادی احتمالی علیه عراق را تکذیب کرد.

آغاز خروج نیروهای ائتلاف از عراق

هرچند امریکا هنوز مقابل درخواست عراقی‎ها برای خارج کردن نظامیان خود از این کشور مقاومت می‎کند اما خبرها حاکی است، برخی اعضای ائتلاف ضد داعش به رهبری امریکا، ترجیح داده‎اند، همه یا بخشی از نیروهای خود را از عراق خارج کنند و خود را وارد بازی خطرناک «دونالد ترامپ» در منطقه نکنند. به گزارش سایت شبکه خبری «یورونیوز»، آلمان قصد دارد، بخشی از نیروهای خود در عراق را از این کشور خارج کند. شمار نیروهای آلمانی در عراق حدود 120 نفر است که بنا بر گزارش «یورونیوز»، 30 نفر از آنها که در پایگاه‎های بغداد و التاجی مستقر هستند، به کویت و اردن منتقل خواهند شد. این در حالی است که آلمان در چند روز گذشته بارها درباره شرایط حاکم بر خاورمیانه ابراز نگرانی کرده است. همسو با آلمان، کرواسی نیز از خروج نیروهایش از عراق خبر داد و اعلام کرد، تمامی 14 نیروی این کشور در عراق، این کشور را به مقصد کویت ترک کردند. پیشتر برخی قانونگذاران استرالیا نیز خواهان خروج نیروهای این کشور از عراق شده بودند. استرالیا 350 نیروی نظامی در خاک عراق دارد. اسلواکی هم اعلام کرده، در حال رایزنی با متحدان خود برای ادامه حضور در عراق است. این در حالی است که دیروز خبرگزاری روسی «تاس» در گزارشی فاش کرده بود، امریکا در حال رایزنی با متحدان غربی خود برای حمایت از واشنگتن در حمله تروریستی بامداد 3 ژانویه (13 دی ماه) است. رایزنی‌های امریکا در این خصوص از روز دوشنبه در نشست فوق‌العاده سفرای ائتلاف ناتو در بروکسل آغاز شده‎است.