۰ نفر

پس لرزه‌های شهادت سردار سلیمانی در بازارهای مالی

۱۶ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۱۶
کد خبر: 407544
پس لرزه‌های شهادت سردار سلیمانی در بازارهای مالی

در آغاز معاملات هفتگی بازارهای بورس منطقه خاورمیانه، سهام شرکت آرامکوی عربستان برای دومین روز متوالی کاهش داشت و با حدود ۰.۲ درصد افت به ۳۴.۴۵ ریال سقوط کرد.

به گزارش رویترز، در آغاز معاملات هفتگی بازارهای بورس منطقه خاورمیانه، سهام شرکت آرامکوی عربستان برای دومین روز متوالی کاهش داشت و با حدود 0.2 درصد افت به 34.45 ریال سقوط کرد. این پایین ترین رقم ثبت شده برای سهام این شرکت از زمان عرضه اولیه در بازار بورس در 11 دسامبر به شمار می رود. ارزش سهام شرکت آرامکو که اولین محک جدی خود پس از عرضه عمومی در بورس را تجربه می کند دیروز نیز افت 1.7 درصدی را تجربه کرده بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، ارزش سهام آرامکو از زمان رسیدن به رقم 38.70 ریال تاکنون حدود 11 درصد افت کرده است.

روز یکشنبه و در نخستین روز معاملات بورس پس از شهادت سردار سلیمانی بازارهای بورس منطقه خلیج فارس در واکنش به افزایش نگرانی ها، شاهد کاهش شاخص ها بودند و سراسر قرمز پوش شدند.

شاخص بورس کویت دیروز بیشترین کاهش را داشت و در پایان معاملات افت 4 درصدی را تجربه کرد. شاخص تداول در بورس عربستان نیز دیروز کار خود را با 2.4 درصد افت به پایان برده بود.

به گفته محمد علی یاسین، استراتژیست ارشد موسسه الظبی کپیتال در ابوظبی: «سرمایه گذارانی که امیدوار بودند سال 2020 شاهد کاهش تنش های ژئوپلتیک در خاورمیانه و شمال آفریقا باشند، امیدهای خود را در دومین روز سال بر باد رفته دیدند... سال 2020 همچنان سال تنش های بالای ژئوپلتیک خواهد بود.»

بر اساس گزارش بلومبرگ، هزینه بیمه بدهی های عربستان در قبال هرگونه نکول به شدت افزایش یافته است. به گفته فهد اقبال، تحلیلگر موسسه کردیت سوئیس در خاورمیانه، میزان تداوم افت شاخص های بورس کشورهای عربی بستگی به این خواهد داشت که ایران چگونه و چه زمانی دست به تلافی ترور سردار سلیمانی بزند.

وی افزود: «یک حس نگرانی و صبر و انتظار در بازارها حاکم شده است... کسی نمی داند ایران می خواهد چکار کند یا تلافی ایران چقدر شدید خواهد بود.»