۰ نفر

جواد العطار:

اخراج نیروهای آمریکایی پس از تایید در فدرال الزام‌آور می‌شود

۱۵ دی ۱۳۹۸، ۲۲:۳۳
کد خبر: 407418
اخراج نیروهای آمریکایی پس از تایید در فدرال الزام‌آور می‌شود

یک نماینده سابق عراقی در مصاحبه‌ای تاکید کرد که طرح اخراج نیروهای آمریکایی که توسط پارلمان به تصویب رسید پس از تایید در دادگاه فدرال (محکمة الاتحادیه) برای دولت عراق الزام‌آور می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «جواد العطار» نماینده سابق پارلمان عراق درباره اخراج نیروهای آمریکایی از عراق گفت‌وگو کرد.

وی در این مصاحبه گفت: «واقعیت این است اگر چه پارلمان عراق این طرح را با تاخیر به تصویب رساند اما نیروهای عراقی و مردم این کشور هیچ نیازی به نیروهای خارجی و مستشاران آنها ندارند. مردم عراق به حضور نیروهای آمریکایی به عنوان حامی داعش و تروریسم می‌نگرند و این موضوع با دلایل و شواهد زیادی که توسط نیروهای الحشدالشعبی نیز تایید شده مستند شده است. این تصمیم پارلمان با تاخیر بود اما با خواسته‌های ملت عراق همخوانی دارد که خواستار اخراج این نیروها شده که به عراق آسیب رسانده و حتی توافق امنیتی استراتژیک را نیز نقض کردند.»

آمریکا توافقنامه امنیتی با عراق را نقض کرد

العطار در ادامه این مصاحبه گفت: «بر اساس این توافقنامه باید هرگونه عملیات با هماهنگی تمامی طرف‌های امضا کننده این توافق باشد اما پایبندی به این توافق وجود نداشت و آمریکا عراق را به عرصه‌ای برای تحرکات خود در سوریه، لبنان و منطقه قرار داده بود. در نتیجه آمریکا خود توافقنامه را نقض کرد و بنابراین دیگر توجیهی برای حضور آنها وجود ندارد به خصوص که اخیرا اقدام به نقض حق حاکمیت عراق کرده و اقدام به ترور شهید «ابومهدی المهندس» از مقامات عالی رتبه عراقی و مهمانش سردار «قاسم سلیمانی» کرد.

این نماینده سابق پارلمان عراق گفت: «سردار سلیمانی به دعوت بغداد برای کار مستشاری و بر اساس توافق میان ایران و عراق به بغداد آمده بود. در نتیجه این سفر کاملا علنی بود اما با این وجود از سوی نیروهای آمریکایی مورد هدف قرار گرفت و این تجاوز به حق حاکمیت بوده و بنابراین چاره‌ای جز اخراج نیروهای آمریکایی از عراق وجود نداشت.»

بر اساس توافق امنیتی دولت می‌تواند یکسال به آمریکا برای خروج از عراق مهلت دهد

وی در ادامه این مصاحبه به روند اخراج نیروهای آمریکایی از عراق اشاره کرد و گفت: اگر قرار باشد که عراق به توافقنامه با آمریکا پایبند باشد پس از ابلاغ دولت عراق، نیروهای آمریکایی باید طی یک سال از این کشور خارج شوند اما این امکان وجود دارد دولت عراق اعلام کند به دلیل عدم پایبندی آمریکا به توافق، باید سریعتر خارج شوند و پایبندی به مهلت یکساله به آمریکا برای خروج از عراق نداشته باشد و از روزی که پارلمان این توافقنامه را امضا کرد نیروهای آمریکایی باید عراق را ترک کنند.»

العطار اضافه کرد: «دولت عراق الزام دارد که به طرح تصویب شده پس از آنکه مورد تایید دادگاه فدرال (محکمة الاتحادیه) قرار گرفت، پایبند باشد. پارلمان نماینده مردم عراق بوده و دولت باید به این طرح پایبند باشد.»