۰ نفر

تلاش کنگره آمریکا برای محدود کردن اختیارات جنگی ترامپ

۱۵ دی ۱۳۹۸، ۶:۱۵
کد خبر: 407190
تلاش کنگره آمریکا برای محدود کردن اختیارات جنگی ترامپ

یک روز پس از آنکه دونالد ترامپ، فرمانده کل قوا و رئیس جمهوری امریکا با یک تصمیم نابخردانه و یکجانبه سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه را در خاک عراق به شهادت رساند، زمزمه‌ها درباره لزوم محدود کردن قدرت نظامی رئیس جمهوری بالا گرفت و سناتور «تیم کین»، عضو دموکرات کمیته روابط خارجی سنا اعلام کرد، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به کنگره ارائه می‌دهد که به موجب آن رئیس جمهوری دیگر حق ندارد بدون تأیید کنگره اقدام خصمانه‌ای علیه ایران انجام دهد.

به‌گزارش هیل، روز جمعه به وقت محلی سناتور «تیم کین»، عضو کمیته روابط خارجی سنای امریکا که بسیار نگران اقدامات نظامی جنجالی رئیس جمهوری امریکا است، از پیامدهای ترور سردار قاسم سلیمانی برای امریکا ابراز نگرانی کرد و گفت، درصدد ارائه لایحه قطعنامه‌ای به کنگره است که اگر تأیید شود، دیگر ترامپ نمی‌تواند یکجانبه اقدامات خصمانه علیه ایران انجام دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، البته در ادامه این پیش‌نویس آمده است، اگر امریکا بخواهد از خود در مقابل یک حمله یا خرابکاری دفاع کند، رئیس جمهوری برای پاسخ دادن نیازی به تأیید کنگره ندارد.

این سناتور با بیان این مطلب که «سال‌هاست عمیقاً نگران این موضوع هستم که مبادا ترامپ وارد یک جنگ با ایران شود»، گفت: «ما اکنون در نقطه جوش هستیم و کنگره باید مقابل ترامپ بایستد تا نیروهای نظامی ما بیش از پیش آسیب نبینند.» سناتور تیم کین افزود: ما به نیروهای نظامی کشورمان تعهد داده‌ایم که درباره منافع ملی بودن یا نبودن یک موضوعی بحث و رأی‌گیری کنیم و نگذاریم بی‌جهت یک جنگ غیرضروری دیگر در خاورمیانه رخ دهد.

اگر این پیش‌نویس قطعنامه در هر دو مجلس کنگره به تصویب برسد و رئیس جمهوری امریکا هم آن را امضا کند، که البته بعید به نظر می‌رسد، ترامپ حق اقدام‌های خصمانه علیه ایران را ندارد. سناتور چارلز شومر، رهبر اقلیت سنا از این پیش‌نویس قطعنامه حمایت می‌کند. او روز جمعه در صحن کنگره گفت، برای هر اقدام نظامی علیه ایران کنگره باید مجوز بدهد. شومر تأکید کرد: رئیس جمهوری اختیار جنگ با ایران را ندارد.

سناتور برنی سندرز، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری 2020 از حزب دموکرات هم دیروز شنبه در یک پیام توئیتری از تمایلش برای محدود کردن اختیارات جنگی ترامپ نوشت: من به همراهی «رو خانا» نماینده مجلس از ایالت کالیفرنیا لایحه متوقف کردن ترامپ برای آغاز جنگ غیرقانونی با ایران را ارائه کرده‌ایم. همیشه این بچه‌های طبقه کارگر هستند که باید در درگیری‌های جدید فاجعه آور خاورمیانه بجنگند و بمیرند، نه فرزندان میلیاردرها.

علاوه بر سناتور کین، سناتور چارلز شومر و سناتور برنی سندرز که علاقه‌مند به محدود کردن اختیارات نظامی رئیس جمهوری هستند، در سال 2019، ماه‌ها قبل از ترور قاسم سلیمانی در هر دو مجلس نمایندگان و سنای امریکا درباره محدود کردن قدرت ترامپ برای جنگ با ایران رأی‌گیری شد که در مجلس نمایندگان با 251 رأی موافق و 170 رأی مخالف به تصویب رسید اما در سنا که اکثریت با جمهوریخواهان است، رد شد و در نهایت در این باره قانونی تصویب نشد. این نشان می‌دهد در کنگره امریکا نگرانی‌های جدی درباره اقدامات نظامی ترامپ و پیامدهای این اقدام‌ها برای نیروهای امریکایی اعزام شده به کشورهای دیگر وجود دارد. در همین راستا، در ماه مه ‌2019 مک تورنبری، یک نماینده جمهوریخواه عضو کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان امریکا به خبرنگاران گفت، گزارش‌های طبقه‌بندی شده اطلاعاتی نشان می‌دهد که «نگرانی‌های جدی» درباره امنیت نیروهای امریکایی در خاورمیانه وجود دارد.

متحدان خارجی امریکا هم به هیچ وجه از یکجانبه‌گرایی ترامپ راضی نیستند و از اینکه رئیس جمهوری امریکا با برخی اقدام‌ها منافع آنها و جان نیروهای آنها در بیرون از مرزهایشان را به خطر می‌اندازد ناراحت هستند. در همین راستا، «تام تاگندهت»، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس از ترور سردار سلیمانی توسط دولت ترامپ انتقاد کرد و گفت: تا مدت‌ها باور داشتم که هدف از اتحاد این است که دشمنانمان را غافلگیر کنیم و نه یکدیگر را؛ این متأسفانه تا حدی شرم‌آور است که دولت امریکا این مسأله را با ما درمیان نگذاشته. این مایه نگرانی است.

در آگوست 2017 هم هنگامی که جنگ لفظی ترامپ و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به اوج رسیده بود و هر دو رهبر یکدیگر را با گزینه نظامی تهدید می‌کردند، کنگره امریکا به فکر افتاد اختیارات نظامی و جنگی رئیس جمهوری غیرقابل پیش‌بینی امریکا را محدود کند و نگذارد هیچ اقدام نظامی علیه کره شمالی بدون گذشتن از فیلتر کنگره عملی شود. البته پس از آنکه ترامپ و کیم لحن خود را در قبال یکدیگر تغییر دادند و به مذاکره روی آوردند، این تلاش‌ها مسکوت ماند.