۰ نفر

پمپئو درباره ایران با دبیرکل سازمان ملل متحد گفت وگو کرد

۱۰ دی ۱۳۹۸، ۴:۲۵
کد خبر: 405961
پمپئو درباره ایران با دبیرکل سازمان ملل متحد گفت وگو کرد

وزیر خارجه آمریکا با دبیرکل سازمان ملل متحد درباره حمله به مواضع الحشد الشعبی عراق تبادل نظر کرد و آن را پاسخی به ایران دانست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، دفتر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر دوشنبه اعلام کرد مایک پمپئو در تماس تلفنی خود با آنتونیو گوترش درباره حملات اخیر در عراق که از نظر آنها یک آمریکایی کشته و جان تعداد زیادی از آمریکایی‌های دیگر به خطر افتاده بوده است، تبادل نظر کرد.

این بیانیه می افزاید وزیر خارجه آمریکا بار دیگر تکرار کرد اقدامات دفاعی اتخاذ شده از سوی آمریکا در پاسخ به آنچه که تجاوزات ایران خوانده شد، انجام شده است.

دفتر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: پمپئو موافقت کرد که در تعامل نزدیک با دبیرکل سازمان ملل متحد باقی بماند.

هواپیماهای آمریکا یکشنبه شب مقر نیروهای تیپ‌های ۴۵ و ۴۶ الحشد الشعبی در منطقه القائم در غرب استان الانبار را هدف گرفتند.

ارتش آمریکا با تأیید حملات هوایی به خاک عراق، اعلام کرد که نیروهای آنها حملات دقیقی علیه پنج مقر و تأسیسات متعلق به گردان‌های الحشد الشعبی در خاک عراق و سوریه انجام دادند.

بر اساس تازه ترین آمار،  کشته های این حمله دستکم به ۱۹ نفر افزایش یافته و شمار زخمی ها نیز ده‌ها نفر برآورد شده است.

لحظاتی پس از این حمله، مردم، مسؤولان، شخصیت‌های سیاسی و دولتی عراق، اقدام آمریکا در نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور را محکوم کردند.

به دنبال این حمله «برهم صالح» رییس جمهوری عراق در تماس تلفنی با کاردار سفارت آمریکا، اقدام واشنگتن علیه مقر الحشد الشعبی را محکوم کرد.

وی گفت که حملات آمریکا به مواضع الحشد الشعبی در استان الانبار،  نقض حاکمیت عراق است.

رییس جمهوری عراق تأکید کرد: آنچه که روی داد، اقدامی غیر قابل قبول و مغایر با توافق‌های دو جانبه است که به عراق آسیب می‌رساند.

"عادل عبدالمهدی" نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق،  لحظاتی پس از حمله آمریکا به خاک عراق و نقض حاکمیت این کشور در تماس با وزیر دفاع آمریکا خواستار توضیح این اقدام خلاف موازین بین المللی شد.

عبدالمهدی هر گونه اقدام و حمله یکجانبه به عراق را نقض حاکمیت ملی کشورش دانست که می تواند امنیت عراق و منطقه را تهدید کند.​