۰ نفر

برگزاری جلسه شورای امنیت ملی عراق

۹ دی ۱۳۹۸، ۲۱:۲۰
کد خبر: 405901
برگزاری جلسه شورای امنیت ملی عراق

شورای امنیت ملی عراق از بازنگری روابط این کشور با ائتلاف بین المللی در پی حمله شامگاه یکشنبه آمریکا به مواضع حشد شعبی خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، نشست شورای امنیت ملی عراق برای بررسی حمله شامگاه یکشنبه آمریکا به مواضع گردان‌های حزب‌الله عراق در القائم برگزار شد.

حاضران در جلسه شورای امنیت ملی عراق در پایان این نشست با صدور بیانیه‌ای تأکید کردند که تجاوز آمریکا به مواضع گردان‌های حزب‌الله؛ عراق را بر آن می‌دارد که در روابط خود با ائتلاف بین المللی تحت امر واشنگتن بازنگری کند.

در این بیانیه آمده است: حمله به القائم نقض حاکمیت عراق است و بغداد آن را تجاوز خطرناک به قواعد فعالیت نیروهای ائتلاف از جمله نیروهای آمریکایی و تک روی در انجام عملیات بدون موافقت دولت عراق محسوب می‌کند، به ویژه اینکه این عملیات نیروهای عراقی را هدف قرار داد که یک جبهه قابل توجه علیه بازماندهای داعش را در مناطق مرزی تشکیل می‌دهند و این مسأله امنیت و حاکمیت عراق و همه را به خطر می‌اندازد.

شورای امنیت ملی عراق در ادامه این بیانیه تأکید کرد، آمریکا به نتیجه گیری‌های و اولویت‌های سیاسی خود تکیه کرده است، نه اولویت‌های دولت و ملت عراق. حفاظت از پایگاه‌ها و نیروهای مستقر در آن فقط و فقط بر عهده نیروهای امنیتی عراق است و این نیروها هستند که در نهایت تصمیم می‌گیرند که از شرکای‌شان کمک بگیرند یا خیر، نه اینکه طرف‌های دیگر اقدامی را انجام دهند. عراق بارها تأکید کرده است که میدان درگیری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نیست.

این شورا در ادامه آورده است: نباید این مسأله فراموش شود که فداکاری‌ها و پیروزی‌های نیروهای عراقی در مقابل داعش، امنیت را برای همه به ارمغان آورد نه تنها عراق و تهدید امنیت عراق و وارد کردن آن به درگیری‌های منطقه‌ای خطرات و ضررهای قابل توجهی را برای همه به همراه خواهد داشت و بسیاری از افرادی که در حمله آمریکا به شهادت رسیده و یا مجروح شدند در این پیروزی‌ها در مقابل داعش سهیم بوده‌اند.

شورای امنیت ملی عراق در پایان بیانیه خود تأکید کرد: این تجاوز ددمنشانه مخالف با اهداف و اصولی است که ائتلاف بین‌المللی بر اساس آن تشکیل شده است و عراق را بر آن می‌دارد تا در همکاری‌های امنیتی و سیاسی خود با این ائتلاف بازنگری کند.

در همین حال، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی عراق نیز در جریان نشست کابینه دولت این کشور در واکنش  به حمله هوایی آمریکا علیه مواضع حشد شعبی ، آن را تجاوزی "مجرمانه" و "خطرناک" خواند و گفت که این حمله تبعات خطرناکی به دنبال خواهد داشت.

وی همچنین، شهادت و مجروح شدن تعدادی از نیروهای عراقی در پی حمله آمریکا به تیپ‌های ۴۵ و ۴۶ حشد شعبی را به مردم عراق تسلیت گفت.