۰ نفر

«آوانگارد»، موشک بی‎رقیب

۸ دی ۱۳۹۸، ۶:۱۰
کد خبر: 405436
«آوانگارد»، موشک بی‎رقیب

روسیه 62 سال پس از آنکه برتری فناوری خود بر امریکا را با پرتاب ماهواره اسپوتنیک به فضا در 4اکتبر 1957 به تصویر کشید، ساعت 10صبح روز جمعه 27 دسامبر 2019 از استقرار اولین واحد موشک‎های مافوق صوت خود موسوم به «آوانگارد» خبر داد تا در سال پاره و نابود شدن توافقنامه‎های تسلیحاتی به جا مانده از پایان جنگ سرد به دست «دونالد ترامپ»، تاریخ فصل جدیدی از رقابت تسلیحاتی را در جهان به ثبت برساند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، خبر استقرار «آوانگارد» را «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع روسیه در بیانیه‎ای اعلام کرد و پیوستن این موشک به ناوگان نیروهای مسلح روسیه را به ارتش این کشور و مردم روسیه تبریک گفت و تأکید کرد: «آوانگارد، نقطه عطفی برای روسیه و ارتش آن است.» او با این حال به محل استقرار این موشک منحصر به فرد اشاره‎ای نکرد. هرچند که پیشتر برخی منابع از احتمال استقرار «آوانگارد» در کوه‎های اورال و استان اورنبورگ خبر داده بودند.

توانایی‎ها و ویژگی‎های «آوانگارد» در حدی است که «ولادیمیر پوتین» هفته قبل در سخنانی تأکید کرده بود، برخلاف همیشه که روسیه مجبور بود پیشتازی امریکا در فناوری تسلیحاتی را بپذیرد، حالا برای اولین بار بعد از سال 1957 توانسته در این زمینه پیش از امریکا قرار گیرد. او با افتخار گفته بود، روسیه با این موشک در کلاس جهانی خود قرار می‎گیرد و سر و گردنی بالاتر از رقبایش می‎ایستد.

فخر و افتخار «پوتین» بی‌دلیل نیست. به گزارش «اسپوتنیک»، هرچند اطلاعات کاملی از فناوری «آوانگارد» در دست نیست، اما مطابق اطلاعاتی که مقام‎های وزارت دفاع روسیه داده‎اند، «آوانگارد» اولین موشک جهان است که با سرعتی 27 برابر سرعت صوت توان حمل کلاهک هسته‎ای دارد و به‌دلیل رادار گریز بودن، هیچ موشکی در جهان یارای رهگیری، تعقیب و انهدام آن را ندارد. برد این موشک به 4 هزار کیلومتر می‎رسد و توانایی تحمل گرما تا 2 هزار درجه سانتیگراد را دارد. تحمل این میزان از دما از آن جهت مهم است که حرکت این موشک در جو زمین باعث تولید دمایی بالا می‎شود که اگر آلیاژ استفاده شده در بدنه موشک مناسب نباشد، باعث ذوب آن می‎شود.

موشک «آوانگارد» سال گذشته با موفقیت آزمایش شد و از جنوب روسیه به هدفی در انتهای شرق این کشور اصابت کرد. «ولادیمیر پوتین» با توجه به مجهز بودن این موشک به نوعی فناوری که ارتش را قادر می‎سازد این موشک را هنگام پرواز کنترل کرده و در صورت لزوم مسیر آن را تغییر دهد، شکست‌ناپذیر توصیف کرده‎است. البته نباید فراموش کرد، به جز روسیه که اکنون به این فنا‎وری دست یافته است، چین نیز سال‎ها است در حال آزمایش‌هایی برای مجهز شدن به موشک‎های مافوق صوت است.

در همین ارتباط «جاناتان مارکوس»، تحلیلگر دفاعی «بی‎بی‎سی» معتقد است، امریکا از روسیه و چین در زمینه فناوری موشک‌های مافوق صوت عقب افتاده است. این موشک‎ها مثل موشک‎های معمولی پرتاب می‎شوند اما طوری طراحی شده‎اند که می‎توانند خیلی سریع وارد اتمسفر شوند و بدون اینکه انرژی زیادی مصرف کنند، هزاران کیلومتر طی کنند و به هدفی در آن سوی کره زمین اصابت کنند. به گفته «جاناتان مارکوس» آنچه «آوانگارد» را منحصر به فرد می‎کند، سیستم مافوق صوت بودنش نیست بلکه توانایی آن در سُر خوردن به سوی هدف و صرف انرژی و سوخت اندک است.

استقرار این موشک توسط روسیه و تأکید این کشور بر اینکه سال آینده نیز مجهز به سلاح «شکست‌ناپذیر» دیگری می‎شود که پنجمین نسل از موشک میان‌قاره‌ای «سرمت» است، با توجه به شدت گرفتن رقابت‎های امریکا و روسیه نیز قابل توجه و به‌همین میزان موجب نگرانی است. بسیاری «آوانگارد» را آغاز بازگشت رقابت‎های تسلیحاتی جهان بعد از خروج «دونالد ترامپ»، رئیس‎جمهوری امریکا از پیمان‎ها و توافقنامه‎هایی که رقابت‎هایی این چنین را بین امریکا و روسیه منع می‎کرد، می‎دانند و معتقدند، این موشک می‎تواند امریکا را نیز مجاب سازد، به سمت ساخت سلاح‎هایی که توان برابری و رقابت با «آوانگارد» را داشته باشند، برود. دیروز «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه باتوجه به بالا گرفتن این نگرانی‎ها گفت: «ما آماده‎ایم سیستم‎های جدید موشکی خود از جمله «آوانگارد» را وارد پیمان جدیدی مشابه پیمان «استارت جدید» کنیم. پیمان استارت ضامن کاهش استراتژیک تسلیحات بود.