۰ نفر

پیام رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه برای آمریکا

۵ دی ۱۳۹۸، ۲۳:۱۰
کد خبر: 405021
پیام رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه برای آمریکا

روزنامه گلوبال تایمز درباره رزمایش دریایی مشترک ایران، چین و روسیه نوشت که این اقدام، هشداری به آمریکا و نشان‌دهنده حمایت مسکو و پکن از ایران و توافق هسته‌ای است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «وو چیان» سخنگوی وزارت دفاع چین روز پنجشنبه گفت: هدف از این رزمایش چهارروزه که از فردا (جمعه) در دریای عمان برگزار می‌شود، ایجاد هماهنگی میان نیروی دریایی این سه کشور و ارسال پیام حسن نیت است.

وی همچنین اظهار کرد که این رزمایش، توان چین برای حفظ صلح جهانی و امنیت دریایی را نشان خواهد داد.

چیان در یک کنفرانس خبری در پکن، در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی افزود: نیروی دریایی چین با یک ناوشکن کلاس ۰۵۲D به نام «شین شینگ» در این رزمایش چهارروزه شرکت می‌کند.

وی بدون اشاره به استعداد نیروهای شرکت‌کننده ایرانی در این رزمایش، گفت: نیروی دریایی روسیه نیز با سه فروند شناور در این عملیات شرکت خواهد کرد.

«سونگ ژونگپینگ» کارشناس چینی مسائل نظامی در خصوص محل برگزاری این رزمایش به گلوبال تایمز گفت که دریایی عمان منطقه‌ای حساس است که برای انتقال انرژی نقشی حیاتی دارد و اوضاع آنجا «می‌تواند تأثیر زیادی بر اقتصاد و امنیت چین داشته باشد.»

وی با تأکید بر اینکه تقویت راهبرد گشتزنی چین در خارج از مرزهایش مسأله مهمی است، افزود: تقویت همکاری‌های نظامی از طریق برگزاری چنین رزمایش‌هایی علاوه بر اینکه به حفاظت از کانال‌های انرژی و حمل و نقل منطقه‌ای کمک می‌کند، به اقتصاد، انرژی و امنیت ملی چین نیز کمک خواهد کرد.

سونگ در بخش دیگری از مصاحبه‌اش گفت که چنین رزمایش‌هایی، قابلیت‌های ارتش آزادیبخش چین را برای مقابله با تروریسم و دزدی دریایی و همچنین انجام مأموریت‌های بشردوستانه افزایش می‌دهد.

گلوبال تایمز در گزارش خود نوشت: این رزمایش مشترک نشان می‌دهد که چین و روسیه به عنوان دو قدرت بزرگ جهانی از ایران و توافق هسته‌ای پس از خروج آمریکا از آن حمایت می‌کنند.

سونگ در ادامه مصاحبه خود با گلوبال تایمز، گفت: در حالی که این دو کشور بانفوذ برای حفاظت از صلح و ثبات در خلیج فارس در کنار هم ایستاده‌اند، این رزمایش مشترک، تنش‌های منطقه‌ای را کاهش می‌دهد.

وی افزود: چنین اقدامی از آمریکا می‌خواهد که به طور یکجانبه دست به اقدامات نظامی نزند یا فشار بیشتری بر ایران وارد نکند.

سونگ گفت که این رزمایش، پیام روشنی را به آمریکا می‌فرستد که مسأله ایران باید از طریق مذاکره بر مبنای توافق هسته‌ای بررسی شود، نه از طریق اقدامات نظامی. آمریکا باید از دامن زدن به تنش‌ها پرهیز کند.