۰ نفر

واکنش روسیه به سیاست تهاجم سایبری آمریکا

۵ دی ۱۳۹۸، ۲:۲۴
کد خبر: 404800
واکنش روسیه به سیاست تهاجم سایبری آمریکا

نشریه آمریکایی فوربز با اشاره به راه اندازی آزمایشی اینترنت داخلی در روسیه اذعان کرد دلیل رسمی این آزمایش‌ها طبیعت تهاجمی استراتژی امنیت سایبری آمریکاست و روسیه نیاز به دفاع موثری در برابر آن دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، روسیه دیروز یک سری از آزمایش هایی را که برای اطمینان از عملکرد درست خدمات اینترنت آن در صورت جدا شدن از شبکه جهانی طراحی شده بود، تکمیل کرد.

این آزمایشات که شامل موسسات دولتی و خدمات امنیتی و همچنین تمام اپراتورهای ارتباطی، خدمات پیام دهی و تامین کنندگان پست الکترونیکی می شد، به طور موثری «رونت»، اینترنت روسیه را به بزرگترین اینترانت (اینترنت داخلی) در جهان تبدیل کرد.

 این اقدامات در راستای تصویب قانون «اینترنت حکومتی» در ماه نوامبر، انجام شد. این آزمایش ها ثبات ارتباطات، امنیت ارتباطات شامل حفاظت از اطلاعات شخصی و رهگیری پیام ها و همچنین امنیت استفاده از اینترنت اشیا را مورد بررسی قرار داد.

 چهار اپراتور دولتی مخابرات در این آزمایش ها شرکت داشتند. الکسی سوکولوف، معاون وزیر ارتباطات روسیه گفت:« مشخص شد که همه اپراتورهای مخابراتی آماده اند در برابر خطرات و تهدیدهای احتمالی عکس العمل موثری نشان دهند و عملکرد موثر اینترنت و شبکه یکپارچه مخابرات را در روسیه تضمین کنند».

دلیل رسمی این آزمایش ها طبیعت تهاجمی استراتژی امنیت سایبری آمریکاست و روسیه نیاز به دفاع موثری در برابر آن دارد. ولی انگیزه دیگری هم برای این کار وجود دارد: سخت‌تر کردن سانسور اینترنت به روش چینی ها و جدا کردن شهروندان روسیه از شبکه جهانی.

 طبق قانون جدید، ارائه دهندگان اینترنت استفاده از سیستم پردازش اطلاعات DPI را آغاز کرده‌اند و ناظران اینترنت روسیه با استفاده از آن می توانند پیام ها را تجزیه و تحلیل و فیلتر کنند. علاوه بر این، روسیه ویکی پدیای داخلی خود را ایجاد کرده و تمام گوشی‌های هوشمند را ملزم کرده از قبل این نرم‌افزار را نصب کنند.

 گروه های حقوق بشر علیه این سیاست هشدار داده اند:« حالا دولت روسیه می تواند مستقیماً محتوای اینترنت را سانسور کند یا حتی اینترنت روسیه را به یک سیستم بسته تبدیل کند و به عموم مردم نگوید که چه کاری انجام می دهد و چرا».