۰ نفر

حمله برای پایان بحران در ادلب

۴ دی ۱۳۹۸، ۱۰:۴۱
کد خبر: 404604
حمله برای پایان بحران در ادلب

ادلب سوریه به سمت روز‌های تعیین‌کننده پیش می‌رود؛ منطقه‌ای که طی ماه‌های گذشته در وضعیت بلاتکلیف به‌سر می‌برد و ارتش سوریه و دولت بی‌صبرانه منتظر چراغ سبز برای ورود به منطقه هستند تا ادلب به عنوان تنها مرکز باقی‌مانده تحت کنترل معارضان و نیروهای شورشی زیر پرچم دولت مرکزی بشار اسد رییس‌جمهور سوریه برود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، سوال اصلی اینجاست که این چراغ سبز از سمت چه کسانی باید داده شود. ترکیه و روسیه تبدیل به مهره‌های تعیین‌کننده آینده ادلب شده‌اند. هر دو کشور مشغول مذاکره برای یک توافق نهایی برای این منطقه هستند. طی روزهای اخیر حملات ارتش سوریه به ادلب بسیار گسترده شده است. طبق گزارش‌های منتشر شده از روز دوشنبه و با گسترده شدن حملات به ادلب حدود 120 هزار سوری به سمت مرزهای ترکیه فرار کردند تا از گزند این حملات و درگیری‌های احتمالی در امان باشند.

به گزارش الجزیره، گفته می‌شود هنگامی که عملیات ارتش سوریه با حمایت روسیه آغاز شد یک هیات مذاکره‌کننده ترکیه در مورد سوریه در روسیه به‌سر می‌برد. این در حالی بود که با آغاز حمله بلافاصله ده‌ها هزار نفر مجبور به فرار از خانه‌های خود به سمت ترکیه شدند. از سوی دیگر همزمان با فرار مردم به سمت مرز ترکیه یک ماشین حامل بمب در نزدیکی مرز با ترکیه منفجر شد و باعث کشته شدن هشت غیرنظامی از جمله یک زن و یک کودک شده است.

به گزارش الجزیره، ترکیه در حال حاضر میزبان حدود 4 میلیون پناهجوی سوری است و این رقم را می‌توان بزرگ‌ترین جمعیت پناهندگان در جهان نامید.

رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه روز یکشنبه عنوان کرده بود که هجوم سیل جدید مهاجران به سمت ترکیه را تحمل نمی‌کند و از روسیه خواسته حملات به ادلب در سوریه را متوقف کند. گفته می‌شود در حالی 120 هزار نفر به سمت مرز ترکیه سرازیر شدند که بالاتر از تخمینی بوده که دولت ترکیه از هجوم دوباره پناهجویان برآورد کرده است. دولت ترکیه پیش‌بینی کرده بود که در صورت آغاز حملات در ادلب سوریه حدود 80 هزار نفر به سمت مرزهای این کشور سرازیر می‌شوند.

سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار پایان فوری درگیری‌ها در این منطقه شد که به گفته او طی چند روز هزاران نفر را آواره کرده است.

سخنگوی سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت: دبیرکل از همه طرفین می‌خواهد به تعهدات خود برای حمایت از غیرنظامیان و تضمین آزادی حرکت آنها پایبند باشند. بشار اسد رییس‌جمهوری سوریه از چندی پیش وعده بازپس‌گیری منطقه ادلب آخرین منطقه مهم سوریه پس از هشت سال و نیم جنگ داخلی را داده است. گفتنی است در جنگ داخلی سوریه، روسیه و ایران از دولت حمایت کردند و این در حالی بود که ترکیه از همان ابتدا از شورشیان سوری در نبرد با اسد حمایت می‌کرد. الجزیره به نقل از فعالان و گروه‌های امدادی در ادلب مدعی شده‌اند که جت‌های ارتش روسیه و سوریه به کاروان‌های غیرنظامی که در تلاش برای فرار از شهر هستند، حمله می‌کند و این در حالی است که هنوز صدها خانوار در داخل شهر به دام انداخته شده‌اند. محمد رشید یکی از فعالان این منطقه گفت: وضعیت برای غیرنظامیان باقی‌مانده در شهر بسیار غم‌انگیز است، زیرا از یک طرف نمی‌دانند از شهر خارج شوند یا نشوند، چون حتی افرادی که توانسته‌اند از زیر بمباران جان سالم به در ببرند نیز در نزدیکی مرز جایی برای پناه بردن ندارند و تنها آواره در اطراف مرز هستند بدون هدف و بدون هرگونه پناهگاهی تنها از خانه و کاشانه خود آواره و سرگردان شده‌اند. با این حال به لحاظ میدانی ارتش سوریه از روز دوشنبه پیشروی‌های خود در جنوب شرقی ادلب را آغاز کرده است و با از بین بردن تعدادی از تروریست‌ها چندین روستا را در جنوب شرق ادلب به کنترل خود درآورده است. یکی از خانواده‌هایی که از ادلب فرار کرده‌اند، می‌گوید مردم روی زمین دراز کشیده‌اند و بدون پتو و زیر باران و سرما خوابیده‌اند تا اندکی از جنگ دور باشند. با این حال مسکو و دمشق ادعاهای مربوط به حمله به کاروان مناطق غیرنظامی را انکار می‌کنند و می‌گویند تنها در حال حمله به نیروهای وابسته به القاعده هستند و با آنها مبارزه می‌کنند.

همچنین روز دوشنبه وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد که مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه درمورد تحولات سوریه و لیبی با همتای روس خود سرگئی لاوروف تماس گرفته اما جزییات این تماس به‌طور دقیق مشخص نیست.

پرونده لیبی روی میز پوتین و اردوغان

با این حال گفته می‌شود که ترکیه اکنون تنها در موضوع سوریه مشغول مذاکره با روسیه نیست، بلکه برخی منابع دیپلماتیک ترکیه‌ای عنوان کرده‌اند پس از آنکه آنکارا و طرابلس توافقنامه همکاری نظامی امضا کرده‌اند، هیات ترکیه در روسیه درخصوص استقرار نیروهای نظامی ترکیه در لیبی و پشتیبانی نظامی از دولت این کشور صحبت خواهد کرد. با این حال روسیه عنوان کرده که نگران هرگونه استقرار اینچنینی است. اردوغان به تازگی اعلام کرده که ترکیه می‌تواند پشتیبانی نظامی از فایز سراج، نخست‌وزیر دولت وفاق ملی لیبی را که از طرف سازمان ملل به‌رسمیت شناخته شده است را افزایش دهد، چراکه اکنون طرابلس زیر حملات سنگین نیروهای شرقی لیبی به رهبری خلیفه حفتر است. روسیه، مصر و امارات‌متحده‌عربی از حفتر حمایت می‌کنند. به نوشته ماکسیم شوکوف در المانیتور، بین روزهای 11 و 17 دسامبر اردوغان و ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه دو مکالمه تلفنی با یکدیگر داشتند که عمده بحث آنها در مورد سوریه بود و مهم‌ترین راه‌حل طرفین توافق بر سر ایجاد یک تلاش هماهنگ برای مبارزه با تهدیدات تروریستی بود که این همکاری‌ها بنا شد در استان ادلب و همچنین در شمال‌شرق سوریه تقویت شود. در مورد لیبی نیز مسکو بیان کرده است که بناست پیشنهادات خود را حول محور آتش‌بس سریع و ازسرگیری مذاکرات صلح درون لیبی ارایه دهد. نکته قابل‌توجه این است در حالی که روسیه و ترکیه از تلاش‌های میانجیگری سازمان ملل و آلمان برای پایان دادن به درگیری‌ها در لیبی حمایت می‌کنند اما به نظر می‌رسد هر دو به شکل جداگانه در حال ورود به موضوع لیبی برای حل آن هستند. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه پس از دومین گفت‌وگوی تلفنی پوتین و اردوغان گفت: روسیه آماده است تا با همکاری همه نیروهای سیاسی فعال سهم بسزایی در بحران لیبی ایفا کند.

طبق برنامه نیز 8 ژانویه انتظار می‌رود پوتین به ترکیه سفر کند. رهبران روسیه و ترکیه احتمالا خط لوله گاز طبیعی ترک استریم را از روسیه به ترکیه راه‌اندازی می‌کنند و احتمالا روسیه رسما سیستم دفاع هوایی S-400 را به ترکیه تحویل می‌دهد همچنین درخصوص سوریه و اوضاع لیبی گفت‌وگو خواهند کرد. دو منبع آگاه در وزارت‌ خارجه و دفاع روسیه به المانیتور گفته‌اند که دوطرف به یک ابتکار مهم درباره لیبی دست یافته‌اند که به نظر می‌رسد پس از نشست ریاست‌جمهوری دوجانبه رسما آن را اعلام کنند.