۰ نفر

ترامپ درباره خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی بلوف می‌زند

۳ دی ۱۳۹۸، ۹:۴۴
کد خبر: 404289
ترامپ درباره خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی بلوف می‌زند

جان بولتون معتقد است وعده‌های رییس‌جمهور و دیگر مقامات امریکا درمورد خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی «واقعی» نیست. مشاور امنیت ملی سابق امریکا در گفت‌وگو با وب‌سایت خبری اکسیوس، ادعا کرد وعده دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا برای خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی بلوفی بیش نیست. به گفته بولتون، اگر وعده کاخ سفید واقعی بود، «روش دیگری را دنبال می‌کرد.»

به گزارش اقتصادآنلاین، اعتماد نوشت: واشنگتن اگزماینر در این باره نوشت: جان بولتون ادعای دولت ترامپ مبنی بر اینکه کره شمالی نمی‌تواند سلاح هسته‌ای داشته باشد را «سیاست بازی با کلمات» خواند و گفت: «متاسفانه این ایده که ما به نحوی برنامه فشار حداکثری را بر کره شمالی اعمال می‌کنیم درست نیست.» بولتون معتقد است اگر کره شمالی وعده «هدیه کریسمس» خود به امریکا را عملی کند- هدیه‌ای که به اعتقاد برخی می‌تواند ازسرگیری آزمایش موشک‌های دوربرد باشد – کاخ سفید باید کاری «بسیار غیرمعمول را انجام دهد.»

به گفته بولتون، مقامات دولت باید به اشتباه خود اعتراف کنند و بگویند: «ما سعی خودمان را کردیم. اما سیاست‌مان با شکست روبرو شد. اکنون می‌خواهیم بازگردیم و اعلام کنیم وقتی چیزی از نظر ما غیر قابل قبول است، آن را نمی‌پذیریم.» وی افزود: «اکنون سه سال است که دولت ما هیچ پیشرفتی در بحث

کره‌شمالی و اتخاذ یک تصمیم استراتژیک برای متوقف کردن تولید سلاح‌های هسته‌ای در پیونگ‌یانگ نداشته است. اکنون کره شمالی وقت کافی دارد. هر چه زمان بیشتر باشد، اشاعه، آزمایش و بهبود سلاح‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک نیز بیشتر انجام می‌شود.»

بنابراین کدام بخش اشتباه بود؟

وب‌سایت اکسیوس ادعا می‌کند ترامپ از زمان روی کار آمدن برای خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره و ترویج صلح میان کره شمالی و جنوبی تلاش کرده است. ترامپ چین و روسیه را متقاعد کرد تا سنگین‌ترین تحریم‌ها را علیه کره شمالی اعمال کنند. اما مهم‌تر از همه صحبت‌های او درباره «آتش و خشم» واقعا این رژیم را به لرزه درآورد. به ادعای این وبسایت اینکه حرف‌های ترامپ بلوف بود یا نه به هر حال کاری کرد که پیونگ‌یانگ فکر کند ترامپ می‌خواهد علیه آنها اقدام نظامی انجام دهد. و سپس کاری را انجام داد که دیگر روسای جمهور امریکا جراتش را نداشتند؛ او نشستی برای مذاکره با کیم ترتیب داد. بسیاری از تحلیلگران امور کره شمالی معتقدند کیم در حالی به سنگاپور رفت که کاملا آماده مذاکرات جدی درباره توافقی بود که در ازای صلح و روابط بهتر با امریکا زرادخانه‌های هسته‌ای خود را کاهش دهد.

اشتباهات مرتکب شده در سنگاپور

به گزارش واشنگتن پست، ترامپ حداقل دو اشتباه بزرگ در سنگاپور انجام داد. اول اینکه نتوانست به کیم بفهماند منظورش از «خلع سلاح هسته‌ای کامل

شبه جزیره کره» چیست. از آن زمان تاکنون واشنگتن و پیونگ‌یانگ با اهداف متقابل مذاکره کرده‌اند. طرف امریکایی این عبارت خلع سلاح هسته‌ای را یک جانبه کره شمالی معنا می‌کند، در حالی که مقامات کره شمالی اصرار دارند که این جمله به معنای حذف «تهدید‌های هسته‌ای» امریکا به کشور آنها پیش از حذف بازدارندگی‌شان است. کره شمالی در ماه دسامبر 2018 گفت ایالات متحده درک غلطی از این جمله دارد. ترامپ پس از بازگشت از نشست خود با کیم در ژوئن 2018 در سنگاپور مدعی شد که «دیگر هیچ خطر هسته‌ای از سوی کره شمالی وجود ندارد.» و «این واقعیت» را می‌داند که کیم به خانه بازمی‌گردد و «مردم بسیاری را شاد کرده و امنیت‌شان را تامین می‌کند.»

این در حالی است که، شواهد نشان می‌دهند از آن زمان تاکنون کیم در واقع زرادخانه‌های هسته‌ای کشورش را گسترش داده است. از آن زمان تاکنون کره شمالی بیش از 12 موشک و راکت تست کرده است و می‌گوید که خلع سلاح هسته‌ای بیش از این روی میز مذاکره نیست. رهبر کره شمالی، ترامپ را «پیر خرفت» دمدمی خوانده و تهدید کرده است که یک «هدیه کریسمس» ناخوشایند برای وی ارسال خواهد کرد. برخی افراد تقصیر را گردن رژیم کره شمالی می‌اندازند و می‌گویند هیچ‌وقت قرار نبوده که زرادخانه‌های هسته‌ای

پیونگ یانگ به کل برچیده شود و زمانی که ترامپ بار دوم در هانوی (پایتخت ویتنام) با کیم ملاقات کرد آنها مجموعه‌ای از خواسته‌های غیرواقعی را ارایه دادند. اما شواهد زیادی هم وجود دارد که نشان می‌دهد ترامپ و تیمش نیز در بر هم زدن مذاکرات نقش داشته‌اند – از ارسال پیام‌های درهم گرفته تا عدم درک همتایان، درخواست‌های بسیار زیاد و وعده‌های غیرقابل انجام.

برخی تخمین زده‌اند که حدود 20 تا 30 کلاهک هسته‌ای در کره شمالی وجود دارد. آنها همچنین در یک سال گذشته به دفعات موشک‌های خود را آزمایش کرده‌اند. در حالی که ترامپ گفته است مشکلی با این آزمایش‌ها ندارد، اما بولتون از این بی‌تفاوتی رییس‌جمهور انتقاد کرده است.

او می‌گوید: «وقتی رییس‌جمهور اعلام می‌کند من نگران موشک‌های کوتاه برد نیستم عملا می‌گوید من در مورد خطرات احتمالی که نیروهای نظامی مستقر امریکا در منطقه یا متحدان‌مان کره جنوبی و ژاپن را تهدید می‌کنند، نگران نیستم.»ترامپ همچنین وعده داد که به تمرینات نظامی مشترک با کره جنوبی پایان می‌دهد و آنها را «بازی‌های جنگی» تحریک‌آمیز و گرانقیمت توصیف کرد. این قولی بود که نظامیان امریکایی آمادگی لازم برای عمل به آن را نداشتند. بنابراین تمرینات دو کشور کاهش یافت، اما به‌طور کامل قطع نشد تا نظامیان بتوانند تا حدی آمادگی رزمی خود را حفظ کنند. کره شمالی می‌گوید پس از این خلف وعده احساس می‌کند که به آن «خیانت» شده است و بیش از این موظف به ماندن بر سر وعده‌های خود نیست. این اتفاق مشکلات بزرگی در روند مذاکرات ایجاد کرد.

کره شمالی معتقد است در برابر توقف آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای خود، باید پاداشی چون توقف رزمایش‌های موشکی امریکا در منطقه دریافت کند. در مقابل امریکا اعتقاد دارد همین که با کره شمالی مذاکره می‌کند، خود بزرگ‌ترین پاداش است.رابرت کارلین، محقق دانشگاه استنفورد و عضو تیم مذاکره کننده با کره شمالی از ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۰، معتقد است اشتباهات امریکا در برخورد با پیونگ یانگ به پیش از دولت ترامپ برمی‌گردد. او دولت جورج دابلیو بوش را مقصر شکست توافقی می‌داند که می‌توانست در سال ۲۰۰۲ برنامه غنی‌سازی پلوتونیوم کره شمالی را متوقف کرده و اجازه دسترسی به سایت‌های هسته‌ای این کشور را به بازرسان بین‌المللی بدهد.کارلین می‌گوید اوباما نیز سال ۲۰۱۲ عجله کرد و نباید به این زودی از توافق با پیونگ یانگ بر سر تعلیق آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای و دسترسی به بازرسین آژانس خارج می‌شد. جنگ تجاری ترامپ با چین در بحبوحه بحران کره شمالی نیز باعث شد همکاری واشنگتن با پکن بر سر موضوع پیونگ یانگ کاهش یابد و در عین حال، به کیم فرصتی داد تا روابطش را با رییس‌جمهور چین بهبود بخشد.

در عمل، جنگ تجاری ترامپ با چین باعث تضعیف فشار حداکثری او بر کره شمالی شد.پیش‌بینی‌ها برای سال ۲۰۲۰ اصلا امیدوارکننده نیست. کارشناسان معتقدند تهدیدهای ترامپ به استفاده از گزینه نظامی دیگر به اندازه سال ۲۰۱۷ متقاعدکننده نیست. برای مثال تصمیم او مبنی بر بیرون کشیدن نیروهای امریکا از سوریه باعث شد دنیا بیش از پیش او را طبلی توخالی و ببری کاغذی ببیند. تقابل او با چین به معنای آن است که شاید دیگر بازسازی رژیم تحریم‌ها علیه پیونگ یانگ ممکن نباشد. کره شمالی نیز در این بین به مسیر آزمایش‌های موشکی و رفتار تند خود بازگشته است.

پیونگ‌یانگ برای مذاکره هسته‌ای با واشنگتن تا آخر سال مهلت تعیین کرده است. انتظار می‌رود ترامپ پس از رسیدن به اقامتگاه زمستانی مار-ئه-لاگو حداقل به مدت دو هفته در آنجا بماند، بنابراین مشخص نیست که این مذاکرات چه زمانی و در کجا انجام خواهد شد.