۰ نفر

اقدام عجیب چین در بحبوحه جنگ تجاری

۲ دی ۱۳۹۸، ۱۵:۰۵
کد خبر: 404102
اقدام عجیب چین در بحبوحه جنگ تجاری

چین در بحبوحه کندی رشد اقتصادی و جنگ تجاری با آمریکا، درصدد است تعرفه واردات محصولات مختلف از گوشت منجمد گرفته تا آواکادو را پایین بیاورد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، وزارت دارایی چین اعلام کرد این کشور در سال ۲۰۲۰ تعرفه‌های واردات روی بیش از ۸۵۰ کالا را کمتر خواهد کرد. چین در سال ۲۰۱۹ نرخهای موقتی تعرفه واردات را روی ۷۰۶ کالا اعمال کرده بود.

این وزارتخانه اعلام کرد تغییرات تعرفه برای افزایش واردات کالاهایی که با کمبود داخلی روبرو هستند یا کالاهای تخصصی خارجی به منظور مصرف روزانه صورت گرفته است.

چین و آمریکا اوایل ماه میلادی جاری با اعلام فاز اول توافق تجاری از تنشهای تجاری دوجانبه کاستند و قرار است آمریکا تعرفه واردات شماری از کالاهای چینی را کاهش دهد و در مقابل، چین محصولات آمریکایی بیشتری خریداری کند.

وزارت دارایی چین اعلام کرد تعرفه واردات گوشت خوک منجمد از نرخ ۱۲ درصدی به هشت درصد کاهش پیدا خواهد. این کشور در تلاش است کمبود عرضه داخلی را که ناشی از شیوع بیماری آنفولانزای خوکی است، جبران کند.

پکن مجموعه اقداماتی را برای افزایش پرورش خوک بکار بسته و همزمان واردات گوشتهای مختلف را برای تامین تقاضای داخلی بالا برده است.

چین در نوامبر ۲۹۹ هزار و ۷۰۷ تن گوشت خوک وارد کرد که بیش از ۱۵۰ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت. واردات در ۱۱ ماه نخست امسال ۱.۷۳۳ میلیون تن بود که ۵۸ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۸ بالاتر بوده است.

نرخ تعرفه واردات آواکادو نیز از ۳۰ درصد به هفت درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

اقتصاد چین با ضعیف‌ترین نرخ در حدود ۳۰ سال اخیر توسعه پیدا می‌کند و سال میلادی آینده ممکن است با فشارهای نزولی بیشتری روبرو شود اما دولت این کشور وعده داده است که رشد اقتصادی را در سال ۲۰۲۰ در محدوده قابل قبولی نگه دارد و سیاستهایش را موثر نگه دارد.

رابرت لایتیزر، نماینده تجاری آمریکا اعلام کرده که در راستای توافقی که اوایل ژانویه امضا خواهد شد، چین موافقت کرده است در دو سال آینده ۲۰۰ میلیارد دلار کالا و خدمات آمریکایی خریداری کند. اگر چنین خریدی انجام گیرد، به منزله جهش عظیم در صادرات آمریکا به چین خواهد بود.

پکن با گشودن بازارهایش به روی تجارت جهانی، اعلام کرده که خرید بیشتر به منظور تامین تقاضای رو به رشد مردم است.

بر اساس گزارش رویترز، وزارت دارایی چین اعلام کرده که تعرفه‌های واردات داروهای آسم و دیابت صفر خواهد شد و تعرفه واردات محصولات چوبی و کاغذی کاهش پیدا خواهد کرد. تعرفه واردات روی محصولات نیمه رسانا نیز صفر می‌شود.