۰ نفر

رسانه‌های غربی سفر روحانی به ژاپن را چگونه توصیف کردند؟

۳۰ آذر ۱۳۹۸، ۰:۱۷
کد خبر: 403404
رسانه‌های غربی سفر روحانی به ژاپن را چگونه توصیف کردند؟

سفر روز جمعه حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران به ژاپن و مذاکرات هیات‌های بلندپایه دوکشور در توکیو بازتاب گسترده ای در رسانه‌های مطرح غربی داشت و برخی از رسانه‌های خارجی این دیدار را کم سابقه خواندند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، خبرگزاری های مطرح غربی دیدار رئیس جمهوری ایران از ژاپن را دیداری «کم سابقه » توصیف کردند.

حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران که به دعوت نخست وزیر ژاپن و با هدف دیدار و گفت و گو با مقامات این کشور، پیش از ظهر امروز به وقت تهران وارد فرودگاه توکیو شده بود، ساعاتی پیش با آبه شینز دیدار کرد.

طرفین در مذاکرات عصر امروز در مورد برجام و اختلاف تهران و واشنگتن بر سر این قرارداد بین المللی بحث و رایزنی کردند.

روحانی که در پاسخ به سفر اخیر آبه به تهران و برای سفری دو روزه وارد ژاپن شده است، گفت: ما امیدواریم که ژاپن و سایر کشورهای جهان برای حفظ این توافق تلاش کنند.

شینزو آبه نخست وزیر ژاپن نیز در این دیدار گفته است ژاپن امیدوار است تنش ها در خاورمیانه منطقه ای که انرژی ژاپن از آن تامین می شود کاهش یابد. اما وی همچنین از ایران خواست که در برقراری صلح و ثبات در منطقه و تعهد کامل به توافق هسته ای نقش سازنده ایفا کند.

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس امروز در گزارشی از سفر حسن روحانی به ژاپن و دیدار وی با شینزو آبه نوشت: پس از 19 سال روحانی نخستین رئیس جمهوری ایران است که به ژاپن می رود.

این خبرگزاری به نقل از مقام های ژاپنی نوشت که شاید روحانی از ژاپن بخواهد که خرید نفت ایران را از سر گیرد اما این عمل شاید به دلیل تحریم های بین المللی که هنوز برقرارند، دشوار باشد.

دولت آبه قرار است تا طرح اعزام نیروی های نظامی ژاپنی به خاورمیانه با ماموریت تضمین امنیت نفتکش های ژاپنی را اعلام کند. اعزام نیروهای ژاپنی خارج از ائتلاف آمریکایی برای تامین امنیت آبراهه های خاورمیانه است. به نظر می آید این حرکت تلاشی برای حفظ بی طرفی توکیو و نمایش ملاحظه کاری آن به تهران باشد.

مقام های ژاپنی به آسوشیتدپرس گفتند که انتظار می رود آبه برنامه نظامی خود را به صورت کامل به روحانی توضیح دهد تا تفاهم وی را جلب کند.

از سوی دیگر خبرگزاری انگلیسی رویترز نوشت که پیش از تجدید تحریم های آمریکا، ژاپن دهه ها یکی از خریداران عمده نفت ایران بود.

خبرگزاری فرانسه نیز  در این باره  نوشت: گفت و گوهای روحانی و آبه تا شبانگاه جمعه و صرف شام به طول خواهد کشید و گفته می شود این دو مقام برنامه ای برای کنفرانس خبری پس از گفت و گوها ندارند.

رییس جمهوری اسلامی ایران فردا (‌شنبه ) پس از سفر به کشورهای مالزی و ژاپن به تهران بازمی گردد.