۰ نفر

جانسون: توافق برگزیت روز جمعه به رای پارلمان گذاشته می‌شود

۲۶ آذر ۱۳۹۸، ۲۰:۲۷
کد خبر: 402659
جانسون: توافق برگزیت روز جمعه به رای پارلمان گذاشته می‌شود

نخست وزیر انگلیس اعلام کرد که توافق جنجالی درباره چگونگی خروج این کشور از اتحادیه اروپا روز جمعه (۲۹ آذر) به رای نمایندگان مجلس عوام گذاشته خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «بوریس جانسون» روز سه شنبه در اولین نطق پارلمانی خود پس از کسب پیروزی در انتخابات سراسری این کشور، افزود؛ پس از آن پارلمان قرار است کار برگزیت را تمام کند و سپس به اولویت‌های مردم انگلیس بپردازد.

وی همچنین عنوان کرد که ترکیب پارلمان جدید نمایان‌گر پیشرفت قابل توجهی نسبت به پارلمان قبلی در راستای اجرای برگزیت بشمار می رود و به گفته او یکی از بهترین پارلمان‌هایی است که این کشور در تاریخ خود مشاهده کرده است.  

جانسون پس از کسب موافقت اتحادیه اروپا درباره نحوه اجرای برگزیت، موفق به کسب تائید پارلمان کشورش نشد. ترزا می نخست وزیر سابق انگلیس هم چهار بار توافق برگزیت را به رای پارلمان گذاشته بود اما با مخالفت نمایندگان مواجه شد.

جانسون برای خروج از بن بست برگزیت، برگزاری انتخابات سراسری زودهنگام را پیشنهاد کرد که در نتیجه آن،  حزب محافظه کار به رهبری جانسون موفق به کسب اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمان شد.

او پس از اعلام پیروزی حزبش در انتخابات پارلمانی، تصریح کرد که خروج این کشور از اتحادیه اروپا موضوعی غیر قابل بحث است و دولت او با در اختیار داشتن اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمان، این کشور را در موعد ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) از اتحادیه اروپا خارج می کند. نخست وزیر انگلیس عنوان کرد نتیجه انتخابات بن‌بستی را که بر سیاست این کشور سایه افکنده بود در نوردید و اینک او وظیفه دارد تا وعده‌ای را که حزب محافظه‌کار درخصوص اجرای برگزیت داده است، محقق کند.

به این ترتیب انتظار می رود که توافقنامه برگزیت روز جمعه با اکثریت قاطع به تائید پارلمان رسیده و انگلیس در موعد تعیین شده از اتحادیه اروپا خارج شود.  

جانسون دیروز تغییراتی را در اعضای کابینه صورت داد اما گفته می شود که او در نظر دارد پس از خروج کامل انگلیس از اتحادیه اروپا، تغییرات بنیادینی را برای متحول کردن مناسبات اقتصادی این کشور با دنیا ایجاد کند.