۰ نفر

جنگ تجاری به توافق اولیه رسید،

بازارها نفس راحت کشیدند

۲۳ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۲۶
کد خبر: 401734
 بازارها نفس راحت کشیدند

در حالی‌که قرار بود از روز یکشنبه دور جدیدی از تعرفه‌ها اجرایی شود، چین و آمریکا به توافق فاز یک رسیدند. سرمایه‌گذاران نفس راحت کشیدند و شرکت‌های فناوری بیشتر از همه منتفع شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، روز جمعه چین و آمریکا به توافق تجاری اولیه رسیدند. آن‌ها رسیدن به توافق موسوم به «فاز یک» را اعلام کردند که البته هنوز به امضا نرسیده است. بر اساس این توافق، وضع تعرفه‌های جدید ۱۵ درصدی روی ۱۶۰ میلیارد دلار کالاهای مصرفی چینی در روز یکشنبه معلق شد. چند هفته قبل از کریسمس، ۱۱۵ میلیارد دلار از این تعرفه‌ها شامل آیفون، لپ‌تاپ و سایر لوازم الکترونیکی می‌شد.

بر اساس گزارش رویترز، همچنین به موجب این توافق، آمریکا تعرفه‌های موجود فعلی روی سایر کالاها را نیز کاهش می‌دهد. چین نیز پذیرفته‌ است که واردات کالاهای آمریکایی در حوزه انرژی، دارویی و محصولات کشاورزی را افزایش دهد. البته مقامات چینی جزئیاتی از میزان کالاهای آمریکایی که پکن متعهد به خرید آن‌ها شده است، اعلام نکردند.

علاوه بر توافق فاز یک، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در پیامی توییتری اعلام کرد که گفتگوهای مربوط به فاز دوم این توافق را نیز به شکلی فوری آغاز خواهد کرد.

ترامپ  در دو پیام توییتری نوشت: «با ما چین بر سر فاز یک این معامله، توافق کردیم. آنها بسیاری از تغییرات ساختاری همچنین خرید گسترده محصولات کشاورزی، انرژی، تولیدات کارخانه‌ها و بسیاری چیزهای دیگر را پذیرفتند.»

او ضمن تاکید بر اینکه افزایش ۲۵ درصدی تعرفه‌ها همچنان باقی می‌ماند، افزود: «تعرفه‌های جریمه‌ای که قرار بود از ۱۵ دسامبر اعمال آنها آغاز شود، با این معامله اجرا نخواهند شد. ما به جای اینکه تا پایان انتخابات ۲۰۲۰ میلادی منتظر بمانیم، مذاکرات مربوط به فاز دوم را نیز فورا آغاز می‌کنیم. این معامله‌ای فوق‌العاده برای همه است.»

واکنش بازارها به پایان مجادلات تعرفه‌ای

رویترز معتقد است که این توافق بیشتر از همه به نفع اپل است. این خبرگزاری می‌نویسد: «اگر توافق فاز یک جنگ تجاری امضا شود، تسکینی برای اپل خواهد بود. اپل بین تمام شرکت‌های آمریکایی بیشترین آسیب را از جنگ تجاری دیده است. چرا که اغلب تراشکارهایی که قطعات دستگاه‌های اپل را می‌سازند، در چین هستند.»

در همین رابطه «دان ایوز» تحلیلگر شرکت سرمایه‌گذاری ویدباش با تاکید بر تمرکز این توافق روی ۱۵ درصد تعرفه جدید نوشت: «ما باور داریم که توافق فاز یک چراغ سبزی برای بازار سهام شرکت‌های فناوری است. این بازار دیگر نگران تعرفه‌های ۱۶۰ میلیارد دلاری نخواهد بود. اگر این تعرفه‌ها در روز یکشنبه اعمال می‌شدند، درآمد اپل در سال ۲۰۲۰ به ازای هر یک سهم ۴ درصد کاهش می‌یافت.»

در طول سال ۲۰۱۹ با وجود تمام بی‌ثباتی‌های تجاری اپل اطمینان سرمایه‌گذار به رسیدن چین و آمریکا به توافقی نهایی را ۷۰ درصد افزایش داده بود.

اعتماد به حل و فصل جنگ تجاری، همچنین شاخص بورسی S&P۵۰۰ را نیز در وال‌استریت به جلو راند. شاخص SPX در سال ۲۰۱۹، ۲۶ درصد رشد کرد.

بورس‌های جهانی روز جمعه را نیز بعد از اعلام خبر توافق اولیه چین و آمریکا با شادی به پایان رساندند. شاخص S&P۵۰۰ در روز گذشته ۰.۰۱درصد رشد کرد که بالاترین رکورد آن طی دو روز اخیر بوده است. نماد بورسی اپل نیز ۱.۳۶ درصد رشد کرد و به بالاترین میزان ارزش خود رسید.

سی‌ان‌ان‌بیزنس نیز درباره تاثیر توافق اولیه چین و آمریکا روی بازارها می‌نویسد: «بازار سهام روز جمعه را بعد  از اعلام دستیابی به توافق فاز یک پیش از اوج گرفتن جنگ تعرفه‌ای در روز یکشنبه، با سکون به پایان رساند.»

بر اساس گزارش این خبرگزاری، شاخص داوجونز که در شروع روز بیش از ۱۵۰ نمره صعود کرده بود، در نهایت روز جمعه را تنها با ۳ نمره پیشرفت به پایان رساند. البته در روز پنج‌شنبه خبرهایی مبنی بر احتمال بالای رسیدن به توافق فاز یک منتشر شده و این شاخص ۲۲۰ نمره پیشرفت کرده بود. شاخص نزدک نیز با پیشرفت اندکی هفته را به پایان رساند.

اما بر اساس تحلیل رویترز، بیشترین تاثیر توافق فاز یک جنگ تجاری روی بازار فناوری بوده و در سال ۲۰۲۰ نیز همین بازار بیشترین نفع را از پایان این تنش‌ها خواهد برد. بخش فناوری در سال ۲۰۱۹، یک درصد افت داشته و حالا پیش‌بینی می‌شود که در سال میلادی آینده، ۱۰ درصد رشد کند.

«نیکولاس کولاس» بنیان‌گذار شرکت تحقیقاتی دیتاترک می‌گوید: «بازارها امسال به وضوح در سکون بوده‌اند و انتظار می‌رود که در سال ۲۰۲۰ عملکرد بسیار بهتری داشته باشند.»