۰ نفر

دانمارک به ائتلاف دریایی اروپا در تنگه هرمز ملحق شد

۲۱ آذر ۱۳۹۸، ۲۰:۱۰
کد خبر: 401465
دانمارک به ائتلاف دریایی اروپا در تنگه هرمز ملحق شد

وزارت دفاع دانمارک روز پنجشنبه اعلام کرد که در مشورت‌های صورت گرفته با کمیته سیاست خارجی، دولت دانمارک از ابتدای سال ۲۰۲۰ به ائتلاف دریایی اروپا در تنگه هرمز ملحق خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، مشارکت دانمارک در ائتلاف دریایی اروپا شامل اعزام شماری از نیروهای نظامی به خلیج فارس در ابتدای سال ۲۰۲۰ است و در صورت تصویب پارلمان این کشور، اعزام ناو نظامی دانمارک نیز در پاییز سال ۲۰۲۰ به ائتلاف دریایی اروپا در تنگه هرمز صورت خواهد گرفت.  
" یپه کوفود " وزیر خارجه دانمارک نیز در بیانیه‌ای با تاکید بر قدرت ناوگان دریایی دانمارک به عنوان پنجمین کشور بزرگ دریانوردی جهان نوشت: دانمارک علاقه و مسئولیت خاصی در تأمین امنیت دریایی و آزادی ناوبری در تنگه هرمز دارد، بنابراین دولت دانمارک تلاش‌های فعال خود را برای کاهش تنش در منطقه ادامه خواهد داد.  
پیش از این "مت فردریکسن" نخست وزیر دانمارک گفته بود که ما امکان مشارکت نیروی دریایی دانمارک در تلاش بین المللی به رهبری اروپا را بررسی می‌کنیم و با تعدادی از کشورهای اروپایی در مورد نحوه سازماندهی آن در حال رایزنی هستیم.  
طرح ائتلاف دریایی اروپا به بهانه حفظ امنیت مسیرهای دریایی خلیج فارس برای اولین بار توسط فرانسه ارائه گردید و تا کنون چندین کشور دیگر اروپایی به این ائتلاف پیوسته‌اند.  
وزیر امور خارجه فرانسه در حالی از تلاش اروپایی برای تأمین امنیت آبهای راهبردی منطقه خلیج فارس سخن گفته که کشورش هزاران کیلومتر آنسوتر از منطقه خلیج فارس واقع شده است.  

 «فلورانس پارلی» وزیر دفاع فرانسه اخیراً با حضور در پایگاه دریایی کشورش در ابوظبی به خبرنگاران گفت: پایگاه دریایی فرانسه در ابوظبی به مقر اصلی مأموریت‌های دریایی تحت هدایت اروپا برای محافظت از آبهای خلیج‌فارس تبدیل خواهد شد.  
جمهوری اسلامی ایران بتازگی طرح ابتکار صلح هرمز را به کشورهای منطقه پیشنهاد کرده و معتقد است که تأمین امنیت آبهای خلیج فارس و بویژه تنگه راهبردی هرمز به عنوان شاهراه انرژی جهان، جز به دست کشورهای منطقه تأمین نخواهد شد و ائتلافی از کشورهای حاشیه خلیج فارس بهترین و مؤثرین راه تأمین این منطقه راهبردی است.