۰ نفر

ماکرون خواستار آزادی اتباع فرانسوی در ایران شد

۲۰ آذر ۱۳۹۸، ۳:۰۸
کد خبر: 401011
ماکرون خواستار آزادی اتباع فرانسوی در ایران شد

رئیس‌جمهور فرانسه با انتشار پیامی در توئیتر خواستار آزادی دو شهروند این کشور شد که در ایران بازداشت شده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه شامگاه سه‌شنبه در صفحه توئیترش از ایران خواست «بی‌درنگ» دو تبعه فرانسوی زندانی در ایران را آزاد کند.

ماکرون نوشت: «در روز بین‌المللی حقوق بشر به هم‌‌میهنانمان فریبا عادل‌خواه و رونالد مارشال که در ایران بازداشت شده‌اند فکر می‌کنم. بازداشت آنها غیرقابل‌تحمل است. آنها باید بدون درنگ آزاد شوند. این را به رئیس‌جمهور روحانی گفتم و اینجا آن را تکرار می‌کنم.»

فرانسه هر از چندگاهی از مسئله اتباع بازداشتی این کشور در ایران به عنوان جو سازی ضد ایران استفاده می‌کند. 

 دولت فرانسه حدود دو ماه پیش بعد از ناکام شدن طرح چهار بندی‌اش برای برقرار کردن ملاقات میان روسای جمهور ایران و آمریکا همین مسئله را بهانه جوسازی علیه ایران قرار داد. 

وزارت خارجه فرانسه ۱۱ مهرماه در بیانیه‌ای مداخله‌جویانه از ایران خواست «فریبا عادل‌خواه» را که در ایران بازداشت شده آزاد کند. 

«آگن ون در مول»، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در یک کنفرانس خبری آنلاین گفت: «حیاتی و ضروری است که مسئولان ایران در این پرونده و همچنین در تمامی پرونده‌های مربوط به اتباع خارجی بازداشت‌شده در ایران شفاف عمل کنند.»

چند روز قبل‌تر از این بیانیه منابع خبری فاش کرده بودند طرح «امانوئل ماکرون» برای ملاقات «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران و گفت‌وگو بر سر یک سند چهار بندی به شکست انجامیده است. 

رسانه آمریکایی«پالیتیکو» به نقل از منابعی مدعی شد دیدار سران دو کشور علی‌رغم توافق اولیه بر سر این سند محقق نشد زیرا روحانی اصرار داشته ترامپ ابتدا رفع تحریم‌ها علیه ایران را اعلام کند. 

ماکرون و تیم او علاوه بر این پیشنهاد برقراری یک تماس تلفنی ایمن بین روحانی و ترامپ را مطرح کردند که آن طرح هم مورد پذیرش مقام‌های ایران واقع نشد.