۰ نفر

واهمه دولت نیجریه از صدور جمهوری اسلامی به آفریقا

۱۹ آذر ۱۳۹۸، ۴:۱۶
کد خبر: 400735
واهمه دولت نیجریه از صدور جمهوری اسلامی به آفریقا

یکی از شاگردان شیخ زکزاکی بیان کرد: مسئولان نیجریه از نفوذ ایران در نیجریه واهمه دارند و از صدور جمهوری اسلامی به آفریقا می‌ترسند و بنابراین شیخ را آزاد نمی‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، حسن بالا، شامگاه دوشنبه در نشست گفتار عصر با عنوان خمینی آفریقا که در حسینیه هنر مشهد برگزار شد، اظهار کرد: وضعیت کنونی نیجریه که در اخبار منتشر شده، حاکی از آن است که شیخ از حبس خانگی به زندان منتقل‌ شده‌اند. بعد از انتقال به هندوستان به دلیل سم داخل بدن، اجازه درمان داده نشد و ایشان به نیجریه بازگشتند و اکنون به زندان مرکزی منتقل‌ شده‌اند که وضعیتشان در آنجا بسیار اسفناک است. 

وی ادامه داد: شیخ تبلیغ کردند تا مردم، اسلام حقیقی را بشناسند و وقتی به ایران آمدند و جمهوری اسلامی را دیدند، متوجه شدند که می‌شود اسلام را گسترش داد. 

مسئول دفتر شیخ زکزاکی در مشهد افزود: دوستان شیخ در نیجریه هر روز تظاهرات می‌کنند و این تنها کاری است که از دستشان بر می آید.

وی ادامه داد: ۲۰۰سال پیش انگلستان تمام رهبران نیجریه را کشت و به اصطلاح دموکراسی را آوردند و حتی زبان انگلیسی برای مردم آوردند و فرهنگ را تغییر دادند. شیخ با این تغییرات کاملا مخالف بوده، مبارزه کرده و طی این سال‌ها شیخ چندین بار زندانی شدند.

شاگرد شیخ زکزاکی با بیان اینکه، شیخ اولین نفر هست که علما را دور هم جمع می‌کند، بیان کرد:  ایشان گفتگوی بین ادیان را مطرح کردند و باعث شدند مسیحیان زیادی مسلمان شوند.

وی بیان کرد: مسئولان نیجریه از نفوذ ایران در نیجریه  واهمه دارند و از صدور جمهوری اسلامی به آفریقا می‌ترسند و بنابراین شیخ را آزاد نمی‌کنند ولی به دعای مردم روند تغییر خواهد کرد.

حسن بالا با بیان اینکه، مسیحیان که حرکت اسلامی را نمی‌شناختند اکنون خود را جزء حرکت اسلامی می‌دانند، افزود: از بزرگان کلیسای مسیحیان به دیدار شیخ زکزاکی رفتند و در دیدار با شیخ، از وضعیت ایشان ابراز نگرانی کردند، اما  شیخ آنها را دعوت به صبر کرده اند.

رابعه زکزاکی، دختر رهبر شیعیان نیجریه نیز در این نشست بیان کرد: بعد از آمدن شیخ به ایران و دیدن انقلاب اسلامی، خود را مکلف به تبلیغ دانستند. افراد همراه ایشان از سختی راه ترسیدند و کنار کشیدند ولی شیخ به راه خود در دانشگاه ادامه دادند.

حسین کمیلی، فعال بین الملل نیز بیان کرد: امروز با پدیده عادی مواجه نیستیم، مولفه های انقلاب اسلامی در سراسر جهان مشهود است.

وی بیان کرد: در دیدار آقای شجره با شیخ زکزاکی، باتوجه به اینکه شیخ هفت مورد بیماری دارند، به ایشان گفته اند که درمان را هر چه سریعتر شروع کنید، اما شیخ در پاسخ گفته‌اند: «اگر من به عنوان رهبر، ذره ای ظلم و سختی را نپذیرم، چیزی از انقلاب و حرکت باقی نمی ماند».

کمیلی با انتقاد از عدم مداخله دولت ایران در موضوع شیخ زکزاکی، بیان کرد: اولین درسی که از آرمانهای انقلاب و امام یاد گرفتیم، این بود که دغدغه ها را معطوف به مرزها نکنید، امام راحل، تعریف هویتی را عوض کردند.

وی ابراز کرد: بیانیه گام دوم فرصت مناسبی را پیش رو قرار داده تا هر کدام از ما دایره هویتمان تغییر کند،  آیا در ایران یک نهضت مردمی داریم که برای نیجریه کار کند؟ باید از ظرفیتهای بیانیه گام دوم در این مورد استفاده کنیم.