۰ نفر

فرانسه فلج شد

۱۴ آذر ۱۳۹۸، ۲۱:۵۲
کد خبر: 399698
فرانسه فلج شد

کارمندان بخش راه‌آهن، اعضای کادر پزشکی، حمل و نقل عمومی، بخش اورژانس فرانسه و معلمان امروز (پنجشنبه) در اعتصابی سراسری و با هدف وادار کردن رئیس جمهور ماکرون به لغو طرح اصلاحات بازنشستگی، دست از کار کشیدند و یکی از بزرگترین اعتصاب‌ها را در چند دهه اخیر در فرانسه رقم زدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شهرهای بوردو، لیون، لیل، استرازبورگ، پاریس، مارسی، تولوز، مون پلیه، نیس، نانت و رن در اعتصاب سراسری ۵ دسامبر شرکت کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، شبکه‌های حمل و نقل عمومی در پاریس و شهرهای سراسر فرانسه دست از کار کشیدند. ایستگاه‌های مترو و راه‌آهن تقریبا خالی بودند و بسیاری از  مردم برای رفتن به سر کار مجبور به استفاده از دوچرخه‌های قدیمی شدند. ۹۰ درصد سرویس قطارهای با سرعت بالا و صدها پرواز لغو شده است.

همچنین معلمان، کارمندان فرودگاه، وکلا، زباله جمع کن‌ها،سندیکاها، بیمارستانها، مدارس، مترو، نیروهای پلیس نیز برای نشان دادن عصبانیت خود از طرح اصلاحات بازنشستگی امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه دست از کار کشیدند و به خیابانها آمدند.

پلیس ضد شورش قبل از طلوع آفتاب اقدام به گذاشتن مانع در اطراف دفاتر ریاست جمهوری و نخست وزیری کرد و همچنین کیف عابران در شانزه‌لیزه را می گشتند. دولت هشدار داده بود که این اعتصاب ممکن است در نهایت به خشونت کشیده شود. قرار است راهپیمایی نیز در بعداز ظهر امروز انجام شود.

این اعتراضات به برنامه پیشنهادی دولت برای تغییر در نظام بازنشستگی است طبق این برنامه، سن بازنشستگی افزایش می‌یابد و برای بازنشستگی قبل از آن حقوق کمتری پرداخت می‌شود.

مقامات دولتی در تلاشند تا برای کاهش اختلال در روند کاری بخش‌های مختلف میانجیگری کنند.

گفته شده که این اعتصاب عمومی بیشتر از امروز ( پنج شنبه ۵ دسامبر) ادامه خواهد داشت و سران برخی از اتحادیه‌ها، هشدار داده‌اند تا زمانی که امانوئل ماکرون، رئیس جمهور تغییرات اساسی در سیستم بازنشستگی را کنار بگذارد این اعتصابات ادامه خواهد داشت.

یک نظرسنجی حاکی از حمایت ۶۹ درصدی از این اعتصاب عمومی است که بیشترین حمایت در رده سنی ۱۸ تا ۳۴ صورت گرفته است.

 این اعتصاب عمومی چالش جدیدی برای برنامه‌های اصلاحی امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه پس از اعتراضات گسترده "جلیقه زردها" در سال گذشته بشمار می‌رود.

در نظرسنجی که اخیرا انجام شده سه چهارم مردم فرانسه حمایت خود را از اصلاحات در سیستم بازنشستگی اعلام کرده‌اند، اما تنها یک سوم از آنها معتقدند که دولت در اجرای آن موفق خواهد بود.