در سال جاری، شاهد افزایش چشمگیر صرف هزینه کشورهای عضو ناتو برای نیروهای نظامی هستیم، که بیشترین هزینه را ایالات متحده آمریکا با حدود 730 میلیارد دلار در سال 2019 به این بخش اختصاص داد.

اقتصادآنلاین – مهسا نجاتی؛ رهبران جهان، برای گرامیداشت هفتادمین سالگرد تاسیس ناتو ، در لندن گرد هم آمده‌اند که این دیدار، با در نظر گرفتن وضعیت سرد بین ترامپ و متحدان اروپایی آمریکا صورت گرفته است. همچنین، این رویداد در موقعیت‌هایی مانند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و احتمال استیضاح ترامپ در خانه خود صورت می‌گیرد.

گفتنی است که نشست سال گذشته، به دلیل شماتت کشورها به دلیل بالا نبردن صرف هزینه برای نیروی نظامی خود توسط ترامپ، وضعیتی آشفته داشت و در سال جاری نیز، همه نگاه‌ها منتظر عکس‌العمل وی است.

به رغم تمام مشاجره و جدال‌ها، درخواست ترامپ باعث شد که میزان صرف هزینه برای دفاعیات توسط اعضای ناتو ، افزایش پیدا کند.

قابل ذکر است، پنج کشور اعلام کردند که قصد دارند 2 درصد از کل تولید ناخالص داخلی خود را، به دفاعیات اختصاص دهند و در حال حاضر، طبق آخرین اطلاعات به دست آمده، این بودجه اختصاصی بین 9 کشور گسترش پیدا کرده است.

بر اساس آمار ارائه شده در خصوص میزان صرف هزینه کشورهای عضو ناتو برای دفاعیات ، ایالات متحده با اختلاف فاحش از سایر کشورها، در مجموع مبلغ بیش از 730 میلیارد دلار، یعنی 3.42 درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به این بخش اختصاص خواهد داد.

شایان ذکر است که به دنبال آمریکا، به ترتیب بریتانیا حدود 61 میلیارد دلار، آلمان حدود 55 میلیارد دلار، فرانسه حدود 51 میلیارد دلار و ایتالیا حدود 25 میلیارد دلار هزینه صرف ارتش خود خواهند کرد.

در نمودار ارائه شده، میزان صرف هزینه برای نیروی نظامی توسط اعضای ناتو در سال 2019 را مشاهده می‌کنید؛