۰ نفر

چین بار دیگر خواستار تسریع در اجرای اینستکس شد

۱۲ آذر ۱۳۹۸، ۲۱:۵۵
کد خبر: 399207
چین بار دیگر خواستار تسریع در اجرای اینستکس شد

سخنگوی وزارت امور خارجه چین از پیوستن ۶کشور اروپایی به اینستکس استقبال کرد و گفت: پکن خواهان تسریع در اجرایی شدن این ساز و کار مالی است و از آن پشتیبانی می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «هوا چون یینگ» روز سه شنبه در کنفرانس خبری روزانه در پکن افزود: تاسیس سازوکار اینتکس تلاش مهم اتحادیه اروپا برای دفاع از برجام است که عزم طرف اروپا برای حفظ چندجانبه گرایی و دفاع از نظم بین المللی برپایه قانون بین المللی را نشان می دهد چین از این اقدام اروپا حمایت می کند.

بلژیک، دانمارک، سوئد، فنلاند، نروژ و هلند روز جمعه در بیانیه‌ای مشترک ضمن حمایت از برجام اعلام کردند در فرایند پیوستن به اینستکس برای تجارت با ایران هستند این کشور بر اهمیت حفظ و اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که میان ایران و پنج قدرت جهانی بسته شده، تاکید کردند.

در این بیانیه آمده است: توافق هسته‌ای (برجام) به اتفاق آرا به تایید شورای امنیت سازمان ملل رسید و عنصری مهم در رژیم منع گسترش (هسته‌ای) جهان است و نقشی عمده در ثبات منطقه‌ای دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین افزود: این اقدام برای درهم شکستن استیلای مالی آمریکا و یاری به همکاری اروپا و ایران و حفظ برجام کمک می کند.

او گفت: چین انتظار دارد دامنه فعالیت این سازوکار هرچه زودتر گسترش یافته و به سوی طرف ثالث باز شود و برای همکاری اقتصادی و تجاری عادی جامعه جهانی با ایران سهمی ادا کند.
سفر یکشنبه این هفته «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به چین و برگزاری نشست مشورتی در مورد برجام با همتای چینی خود، بیانگر حمایت جدی و قاطعانه پکن از ایران در موضوع برجام است مساله ای که معاون وزیر خارجه چین نیز با صراحت آن را اعلام کرد.

چین در طول بیش از یک سال گذشته که از خروج آمریکا از قرارداد هسته ای ایران موسوم به برجام می گذرد همواره ضمن انتقاد از دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به خاطر خروج یکجانبه از این قرارداد، از برجام حمایت کرده است.

پکن همواره ضمن غیرقانونی خواندن خروج آمریکا از برجام، دلیل اصلی بحران ناشی از مساله هسته ای ایران را فشار حداکثری آمریکا بر تهران خوانده و از این مساله به صورت جدی انتقاد کرده است.

ایران نیز با توجه به حمایت های منطقی و در عین حال جدی و قاطعانه چین از برجام همواره در مورد این موضوع با دوستان چینی مشورت و رایزنی کرده است و سفر عراقچی به چین نیز در همین راستا صورت گرفته است.

نشست مشورتی مشترک ایران و چین در مورد برجام روز یکشنبه با حضور عراقچی و «ما جائو شی» معاون وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین و با هدف بررسی آخرین تحولات برجام و پیرامون آن در پکن برگزار شد.

در این نشست همچنین در مورد نشست کمیسیون مشترک برجام که هفته آینده در سطح معاونان وزیر در وین برگزار می شود بحث و گفت و گو شد، در کمیسیون مشترک برجام آخرین تحولات مربوط به اجرای برجام از سوی همه طرف ها بررسی می‌شود.

«ما جائو شی» معاون وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین در ابتدای این نشست ضمن خیر مقدم به عراقچی اظهار امیدواری کرد که دو طرف نشست خوب و سازنده ای داشته باشند.

او از ایران به عنوان یک شریک استراتژیک و راهبردی نام برد و گفت: چین مایل به توسعه و تقویت همکاری ها با ایران در مسایل منطقه ای و بین المللی از جمله مسایل مورد علاقه دو طرف مانند برجام با هدف افزایش صلح و امنیت در جهان و منطقه است.