امروزه، شاهد روند نزولی قابل توجهی در بخش تولیدی در سراسر نقاط جهان هستیم که در پی آن، کاهش چشمگیر سهم این بخش از کل تولید ناخالص داخلی جهانی مشاهده می‌شود.

اقتصادآنلاین - مهسا نجاتی؛ مطابق با اطلاعات ارائه شده توسط بانک جهانی و سازمان ملل، اقتصادهای نوظهور و پیشرفته، به طور یکسان شاهد کاهش در بخش‌های تولیدی خود هستند و سهم این بخش در میزان درآمد ملی به میزان قابل توجهی جایگاه خود را از دست داده است. در دهه 1980، تولید صنعتی، یک‌چهارم و حتی بیشتر از کل تولید ناخالص داخلی در جهان را تشکیل می‌داد، اما در حال حاضر، همواره در حال طی کردن روند نزولی است.

همانطور که صندوق بین‌المللی اعلام کرده از دست رفتن مشاغل تولیدی، سبب تشویش و نگرانی در کشورهای توسعه‌یافته شده، زیرا کاهش مشاغل پردرآمد برای کارگران با مهارت‌های متوسط و پایین، در نهایت باعث افزایش نابرابری می‌شود.

قابل ذکر است که از بین رفتن مشاغل تولیدی در واقع  می‌تواند آثار مخربی در مناطقی که برای چندین دهه به صنایع خاصی متکی بوده‌اند، داشته باشد.

در نمودار ارائه شده، درصد سهم بخش تولید از تولید ناخالص داخلی در برخی اقتصادهای بزرگ، از سال 1980 تا 2018 را مشاهده می‌کنید؛

WhatsApp Image 2019-11-30 at 4.25.18 AM