۰ نفر

میلیاردر بزرگ در فکر ریاست‌جمهوری

۵ آذر ۱۳۹۸، ۸:۰۸
کد خبر: 397384
میلیاردر بزرگ در فکر ریاست‌جمهوری

اگر به سال 2016 بازگردیم، یک نفر بود که بسیار علاقه‌مند به شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری آن سال بود، اما نخست آنکه دیر برای این کار تصمیم گرفت و در قدم بعدی هیلاری کلینتون تبدیل به تنها گزینه دموکرات‌ها برای انتخابات درون‌حزبی شده بود و البته که هیچ کس تصور نمی‌کرد کلینتون به این راحتی از دونالد ترامپ شکست بخورد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، مایکل بلومبرگ فردی بود که بی‌میل برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی 2016 نبود ولی از قطار آن رقابت‌ها جا ماند. او روز یکشنبه رسما اعلام کرد که قصد دارد برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 نامزد شود. حضور بلومبرگ می‌تواند آرایش رقابت‌های انتخاباتی دموکرات‌ها را به شکل جدی تغییر دهد، چراکه فردی وارد میدان شده که نه‌تنها تا حدی شناخته شده در امریکا محسوب می‌شود، بلکه ثروتی هنگفت دارد که با آن می‌تواند همه کمپین‌های انتخاباتی امریکا در سال 2020 را تحت تاثیر قرار دهد. به نظر می‌رسد او شخصیت و ثروت شخصی خود را به شکل قابل‌توجهی درگیر رقابت‌های سیاسی خواهد کرد و در مقابل نامزدهایی قرار می‌گیرند که باید به تمام صحبت‌های آنها پاسخگو باشند.

بلومبرگ چند هدف عمده را از این کار دنبال می‌کند؛ از یک طرف می‌خواهد جلوی موج چپ در اردوگاه دموکرات‌ها را بگیرد و از سوی دیگر مقابل دونالد ترامپ بایستد. بلومبرگ در اولین سخنان خود از کارزار انتخاباتی برای کنار گذاشتن رییس‌جمهور سخن گفت و عنوان کرد که دونالد ترامپ یک تهدید وجودی برای کشور ماست و ارزش‌های کشور ما را تحت‌تاثیر قرار داده است. او گفت: شکست دادن دونالد ترامپ و بازسازی امریکا ضروری‌ترین و مهم‌ترین جنگ زندگی ماست. او در ادامه عنوان کرد: من خودم را

به عنوان یک سازنده و حل‌کننده مشکلات کشور پیشنهاد می‌کنم نه فقط اینکه مشکلات را بیان کنم. من کسی هستم که می‌توانم خود را برای نبردهای سخت آماده کنم و از آن پیروز خارج شوم. بلومبرگ هنگامی که قصد داشت در انتخابات سال 2016 حضور پیدا کند عملا نیمی از انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها به پایان رسیده بود و تصمیم خود را بسیار دیر اتخاذ کرد، اما حالا نیز اگرچه چند مناظره تلویزیونی به پایان رسیده اما بازهم بلومبرگ این فرصت را دارد که وارد کارزار انتخاباتی شود.

خرج میلیون دلاری

اگرچه ورود بلومبرگ اندکی دیر است اما عملا زمانی وارد این کارزار می‌شود که کاملا توانسته رقبای خود را در مناظره‌های متعدد تلویزیونی آنالیز کند و از فشارهای اولیه خبری نیست. او در روزهای اخیر حدود 35 میلیون دلار برای رزرو تبلیغات تلویزیونی هزینه کرده تا بتواند زندگینامه سیاسی خود را برای مخاطبان به نمایش بگذارد؛ اقدامی که می‌تواند بودجه تبلیغاتی دیگر کمپین‌ها را به شکل جدی کمرنگ ‌کند. در وب‌سایتی که از روز یکشنبه برای کمپین بلومبرگ راه‌اندازی شد او خود را به عنوان انتخابی جدید برای دموکرات‌ها معرفی کرد. بلومبرگ اکنون 77 سال سن دارد و به نوشته نیویورک تایمز او کلکسیونی از مجموعه مشکلات اقتصادی، اظهارات توهین‌آمیز به زنان، اجرای سیاست‌های غلط و دیدگاه‌های نژادپرستانه نسبت به سیاهپوستان است. در چنین شرایطی او می‌تواند برای پیروزی در انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها با مشکلات جدی مواجه شود.

نکته اینجاست تاکنون نامزدهای اصلی دموکرات‌ها کمپین‌های قابل‌توجهی را راه‌اندازی کرده و سازمان‌های تبلیغاتی آنها نیز سازماندهی شده است و اکنون کمپین بلومبرگ باید با برنامه‌ای قابل‌توجه پیش برود، زیرا به نسبت رقبای اصلی چندین گام عقب‌تر قرار دارد. از همین رو در اقدامی غیرمتعارف به جای تمرکز خود روی ایالت‌های اولیه که بناست در ماه فوریه انتخابات درون‌حزبی آنها برگزار شود، تمرکز انتخاباتی خود را برای ماه مارس بگذارد و پیروزی در ایالت‌های کالیفرنیا و تگزاس را در هدف‌گذاری خود قرار داده است.

ثروت خارق‌العاده او که به بیش از 50 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود به تنهایی می‌تواند یک چالش سیاسی جدی باشد، چراکه حضور او در انتخابات می‌تواند به یک موضوع دامن بزند و آن نفوذ ثروت در انتخابات است که اگرچه برای او مزیت‌هایی دارد اما در طرف مقابل دافعه نیز خواهد داشت. سناتور برنی سندرز که یکی از شانس‌های اصلی نامزدی حزب دموکرات در انتخابات سال 2020 است از همان ابتدا با حمله به شیوه تبلیغات تلویزیونی بلومبرگ اورا متهم به تلاش برای خرید انتخابات کرد و گفت: مولتی میلیاردرهایی مانند آقای بلومبرگ نمی‌توانند در انتخابات موفق شوند، چراکه انتخابات فروشی نیست.

شاید اقدامی که بلومبرگ برای خنثی کردن این انتقادات انجام داد این بود که در ویدیویی از ثروتمندان خواست تا مالیات بیشتری پرداخت کنند.

به نوشته نیویورک‌تایمز، کاندیداتوری بلومبرگ می‌تواند فضای انتخاباتی حاکم در حزب را تاحدی تغییر دهد، چراکه بخش معتدل حزب دموکرات گرایش بیشتری به جو بایدن معاون سابق رییس‌جمهور و پیت بوتجیج شهردار منطقه‌ای در ایندیانا دارند و هر دو گرایش بسیار زیادی به بخش معتدل و محافظه‌کار حزب دموکرات امریکا دارند. اما اگرچه بایدن اکنون پیشتاز رقابت‌های درون‌حزبی محسوب می‌شود و بوتجیج نامزدی رو به پیشرفت است اما حالا یک نامزد قدرتمند به این طیف از افراد اضافه می‌شود که سرمایه او در تبلیغات بسیار تعیین‌کننده خواهد بود، چراکه بایدن و بوتجیج هر دو آسیب‌پذیر هستند و توان مالی قوی مانند بلومبرگ را ندارند.

هدف؛ شکست ترامپ

در این بین نکته مهم‌تر اینکه رای‌دهندگان حزب دموکرات بیش از هرگونه گروه‌بندی سیاسی در داخل حزب به دنبال شناسایی فردی هستند که بتواند دونالد ترامپ را شکست دهد و اگر به نتیجه برسند که بلومبرگ این توانایی را دارد از شانس بالایی برای این انتخابات داخلی برخوردار خواهد بود.

گفتنی است که آقای بلومبرگ از همان ابتدا سعی کرد تبلیغات تلویزیونی خود را در چارچوب معرفی و زندگینامه قرار دهد. او قصد دارد در تبلیغات تلویزیونی نشان دهد نه تنها یک تاجر بلکه یک مدیر اجرایی موفق است. تاکید بسیار زیادی شده که بلومبرگ هنگامی شهرداری نیویورک را برعهده گرفت که حوادث تروریستی 11 سپتامبر رخ داده بود و با حضور خود شرایط را در شهر نیویورک تغییر داده است. حتی اکنون مشاوران بلومبرگ نیز تصدیق می‌کنند که مایکل بلومبرگ به نسبت دیگر کاندیداهای پیشروی دموکرات برای رای‌دهندگان کمتر شناخته شده است.

در اولین تبلیغ تلویزیونی بلومبرگ سعی شد تا به عنوان مدیری خودساخته معرفی شود که از یک خانواده طبقه متوسط توانسته به یکی از ثروتمند‌ترین شخصیت‌های امریکا تبدیل شود. او در سخنان خود سعی کرد در چارچوب پلتفرم دموکرات‌ها حرکت کند که در آن بحث تغییر قانون حمل اسلحه، توسعه اقتصادی و همچنین گسترش سلامت عمومی تاکید دارد.

در حالی که بلومبرگ در مسائل سیاسی دیدگاهی معتدل دارد اما سعی کرد در پیام‌های آغازین کمپین خود به سبک برنی سندرز و الیزابت وارن ادعا کند که می‌داند چگونه با فساد در واشنگتن مبارزه کند و می‌داند چگونه در برابر دونالد ترامپ برنده شود. او خود را یک رهبر، شغل‌ساز و یک حل‌کننده مشکلات معرفی کرد. ویدیوی تبلیغاتی بلومبرگ یک دقیقه و چهل و نه ثانیه بود و شخص او هیچ صحبتی نمی‌کرد ولی بسیار خلاصه و دقیق نقاطی را هدف گرفته بود که در این انتخابات بسیار حایز اهمیت هستند.

جینا ریموند فرماندار رودآیلند، می‌گوید که اخیرا با آقای بلومبرگ صحبت کرده و او را نامزدی قدرتمند دیده است. خانم ریموند گفت که شهردار سابق می‌تواند در انتخابات سراسری شانس بسیار بالایی داشته باشد تا جلوی ترامپ را بگیرد. او در ادامه گفت: ترامپ یک متقلب است. سیاست‌های تجاری و اقتصادی او شکست خورده است و بلومبرگ به خوبی می‌تواند آنها را بیان کند. ترامپ برای امریکا بد است و بلومبرگ می‌تواند به خوبی در این زمینه عمل کند.

تلاش برای تغییر چهره

بلومبرگ پیش از این چندین‌بار به‌طور جدی درمورد کاندیداتوری برای ریاست‌جمهوری امریکا اقدام کرده بود که از جمله آن به سال 2016 بازمی‌گردد که هربار درنهایت از این کار صرف‌نظر کرد. اما طی هفته‌های اخیر مشخص شد که انتخابات 2020 برای او متفاوت است، چراکه نمی‌خواهد به عنوان یک نامزد مستقل و فراری از انتخابات درون‌حزبی وارد عمل شود، بلکه می‌خواهد وارد انتخابات درون‌حزبی شود و در آنجا با سایر نامزدها نیز رقابت کند. هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست مردم چه واکنشی به بلومبرگ بدهند، چراکه او به نسبت فردی مانند بایدن که برای مردم چهره‌ای آشناتر است و در رویکردی مشابه با بلومبرگ کار می‌کند از شانس پایین‌تری برخوردار است. از طرفی بخشی از سبد رای دموکرات‌ها مربوط به طبقه کمتر مرفه امریکا و اقلیت‌های مختلف هستند که چندان روی خوشی به بلومبرگ نشان نمی‌دهند و بعید به نظر می‌رسد به ناگاه از سایر نامزدها به سمت بلومبرگ چرخش پیدا کنند. بیل د بلاسیو شهردار کنونی نیویورک که خود در همان ابتدای کار از چرخه رقابت درون‌حزبی کناره‌گیری کرد، گفت وقتی که مردم سوابق بلومبرگ را به خوبی بررسی کنند متوجه می‌شوند او حتی یک دموکرات نیست پس چگونه می‌خواهد نامزد حزب شود.

اکنون بسیاری بر این عقیده هستند که مهم‌ترین چالش بلومبرگ معرفی خود به رای‌دهندگان ملی است که شناخت‌شان نسبت به او کم است. هوارد ولفسون یکی از نزدیک ترین مشاوران بلومبرگ در مصاحبه‌ای گفت: آگاهی و شناخت از مایک به نسبت سایر نامزدها به میزان قابل‌توجهی کمتر است. مایک برای شکست دونالد ترامپ هر آنچه که دارد را هزینه می‌کند. مجموعه شرایط نیز نشان می‌دهد بلومبرگ سرمایه عظیمی را برای این کمپین تبلیغاتی به کار بسته تا خود را در برابر ترامپ قرار دهد.